تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۵۹۸۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سودآوری خوب در انتظار شرکت‌های فعال در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - بازار کش و قوس زیادی از تابستان ۹۹ داشته و سرمایه‌گذاران بازار را تا حد زیادی خسته کرده، اما به نظر می‌رسد امسال، شرکت‌های فعال در بازار‌های جهانی، سودآوری خوبی را تجربه کنند و ارزش فروش آن‌ها در صورت ثابت بودن حاشیه سود، رشد پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار سرمایه در بیان چشم انداز کلی نسبت به بازار سرمایه و ارزیابی آن عنوان کرد: بعد از نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون، بازار کش و قوس زیادی داشته و سرمایه‌گذاران بازار را تا حد زیادی خسته کرد، اما از روز‌های پایانی سال گذشته تا کنون با توجه به برخی اتفاقات در اقتصاد کشور، بازار سرمایه روند مثبتی را طی کرد البته شاهد نوساناتی در روز‌های اخیر بودیم.

احسان عسکری گفت: در ادامه با اشاره به ارزیابی مثبت از بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد امسال، شرکت‌های فعال در بازار‌های جهانی، سودآوری خوبی را تجربه کرده و ارزش فروش آن‌ها در صورت ثابت بودن حاشیه سود، رشد پیدا کند.

وی در ادامه به افزایش قیمت دلار آزاد و نیما اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی قابل اهمیت، جنگ بین روسیه و اوکراین است. پیش بینی می‌شود این جنگ ادامه‌دار باشد و به دنبال آن قیمت جهانی نفت و گاز و مهمتر از همه قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در دنیا افزایش پیدا کرده و تورم بیشتری در اقتصاد جهانی رقم بخورد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی، گفت: در صورت اجرای این موضوع، چشم انداز مثبتی را می‌توان برای بازار سرمایه پیش بینی کرد.

به گفته عسکری؛ بازار همچنان خالی از ریسک نشده است. به طور مثال، اگر بحران بین روسیه و اوکراین تمام شود، به طور قطع قیمت جهانی نفت در این رنج باقی نخواهد ماند و شاید از نظر روانی، تعدادی از صنایع تحت تاثیر قرار گیرند. دولت‌ها نیز بابت تورمی که در دنیا اتفاق افتاده به سمت سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم حرکت می‌کنند که این موضوع می‌تواند رشد اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار داده و قیمت کامودیتی‌ها را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

عسکری گفت: بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف، قابلیت این را دارد که بخشی از سرمایه مردم را برای جلوگیری از کاهش ارزش پول وارد بازار سرمایه کند.

وی با تاکید به اینکه بورس می‌تواند از فرصت حضور مردم در بازار سرمایه استفاده کرده و بسیاری از کار‌ها را به سرانجام برساند، بیان کرد: گسترش بازار اولیه باید یکی از دغدغه‌های اصلی بورس باشد که کشور‌های پیشرفته دنیا در این زمینه به تجربیات خوبی دست یافته‌اند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

عسکری اظهار داشت: بهترین راهکار مدیریت ورود پول به بازارسرمایه این است که این منابع به طرح‌های سرمایه‌گذاری سودآور تخصیص داده شود که هم اشتغال و هم رشد اقتصادی ایجاد کرده و از طرف دیگر فشار قیمتی به سهم‌هایی که در حال حاضر در بازار با P بر E‌های مناسب و منطقی معامله می‌شوند، وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس می‌تواند با ابزار‌های مختلف در اختیار خود، به عنوان یک قانون‌گذار و نهاد ناظر، تامین مالی شرکت‌ها را از طریق بازار اولیه انجام دهد. صندوق پروژه یکی از بهترین گزینه‌هایی است که کمتر در کشور از آن استفاده شده است.

به گفته عسکری؛ پذیره نویسی شرکت‌ها و طرح‌های جدید در صورتی که قوانین بازار سرمایه تسهیل شود، می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

وی در پایان عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند از طریق آموزش باعث شود دیگر منابع مردم به سوی سهم‌های کمتر شناور و عدم نقدشونده و سفته بازی نرود. به طور قطع، آموزش از طریق تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به مردم کمک کند تا راه سرمایه‌گذاری مناسب‌تری را انتخاب کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده