تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۲۶۰۰۵۰
سرویس خبر : انرژی
در جریان نظارت میدانی اعضای کمیسیون انرژی از استان فارس؛

تسریع در تکمیل سد شهید سلیمانی کوار بررسی شد/ بازدید کمیسیون انرژی از شرکت گاز استان فارس

‌می‌متالز - اعضای کمیسیون انرژی مجلس در جریان نظارت میدانی در استان فارس، از سد شهید سلیمانی بازدید و بر ضرورت تسریع در تکمیل آن تأکید کردند.

به گزارش می‌متالز، جمعی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس امروز (پنج شنبه ۵ خرداد ماه) در جریان نظارت میدانی خود از شهرستان‌های استان فارس از سد شهید سلیمانی بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، خوار و کرامه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در جریان این بازدید گفت: باید منابع مالی کافی برای بحث اراضی و جابجایی دو روستای موجود در منطقه به منظور برای تکمیل این سد تأمین شود؛ همچنین باید تصمیم گیری مدیریتی خاصی انجام گیرد.

نماینده مردم سروستان، خوار و کرامه در مجلس شورای اسلامی افزود: باید به موضوع فنی سد شهید سلیمانی ورود کنیم تا عملیات اجرایی آن تسریع شود. نیاز است پیمان دوم که مربوط به عملیات تکمیل سد است هر چه زودتر اجرایی شود.

وی با بیان اینکه پیش از این کشاورزی مناسبی در کوار انجام می‌گرفت که اکنون این دشت در حال تبدیل شدن به کویر است، اضافه کرد: سد کوار با توجه به آبریزی از دشت بالادست می‌تواند با یک سیلاب پر شود. همچنین این سد می‌تواند منابع زیرزمینی کوار را نیز تا اندازه‌ای تأمین کند.

رحیمی مظفری با بیان اینکه تکمیل این سد اعتبار ویژه‌ای می‌خواهد، ادامه داد: پیگیری‌هایی برای تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام شده که نیاز است علاوه بر اعتباری که در بودجه برای این محل در نظر گرفته شده از محل ردیف‌های متفرقه که برای تکمیل سد‌ها دیده شده نیز اعتباراتی برای تکمیل سد شهید سلیمانی پیش‌بینی شود.

در ادامه این بازدید جوانبخت معاون وزیر نیرو در حوزه آب و آبفا گفت: این سد در لیست سد‌های نیمه تکمیل از مدت‌ها پیش مانده است چرا که کلنگ‌زنی آن چند دهه پیش انجام شده، اما هنوز تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته بحث‌های فنی انجام گرفته تا مقدمات امور اجرایی انجام شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: متأسفانه مردم نتوانستند از اثرات مثبت این سد بهره ببرند؛ یکی از اولویت‌های وزارت نیرو تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با تمامی ظرفیت‌ها است.

بازدید اعضای کمیسیون انرژی از شرکت گاز استان فارس؛ ضرورت مقاوم سازی شبکه و تأسیسات گازرسانی

همچنین بر اساس این گزارش، در ادامه نظارت میدانی اعضای کمیسیون انرژی از شرکت گاز استان فارس بازدید کردند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده قدمت ۶۰ ساله شبکه‌ها و تأسیسات گازرسانی استان به ویژه کلانشهر شیراز سبب شده که شبکه‌های گازرسانی این شهر پیچیده و در هم تنیده شوند.

بر اساس گفته مسوولان این شرکت موضوعاتی مانند مهاجرت، زلزله، رانش و فرونشست زمین موجب ضرورت بازنگری در طراحی و مقاوم سازی تأسیسات و شبکه‌های گازرسانی در این شهر شده است.

کمیته مقاوم سازی تأسیسات و شبکه‌های گازرسانی در این شرکت تشکیل شده که مسائلی مانند شناسایی نقاط آسیب‌پذیر، ایمن‌سازی، اقدامات اصلاحی، انطباق نقشه گسل‌ها، بلوک بندی و ... در دستور کار خود دارد.

این گزارش می‌افزاید چگینی معاون وزیر نفت در این بازدید با بیان اینکه یکی از برنامه‌های محوری ما مقاوم‌سازی است، ادامه داد: با توجه به اینکه در تهران مسیر مقاوم‌سازی طی شده تجربه مناسبی در این راستا به دست آمده که می‌توان از این تجربه‌ها در سایر استان‌ها استفاده کرد.

وی افزود: قدمت شبکه‌های گازرسانی در برخی شهر‌ها مانند شیراز، مشهد و اصفهان به بیش از ۴۰ سال می‌رسد؛ در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد شهر‌ها و روستا‌ها گازرسانی شده و طی دو سال آینده موضوع گازرسانی تکمیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده