تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۷۴۱۴۲
سرویس خبر : انرژی

آب شیراز در مسیر کوار/ فرونشست دشت شیراز در پی بهره‌برداری غیرمجاز از مخازن آب زیرزمینی

‌می‌متالز - انتقال آب از شیراز به سمت کارخانه ذوب آهن کوار، با قرارداد زمانی طولانی‌مدت موضوعی است که اخیرا شبهاتی را برای مردم ایجاد کرده است و پیگیری‌ها نشان می‌دهد محیط زیست در این زمینه مجوزی صادر نکرده است.

به گزارش می‌متالز، موضوع انتقال آب از شیراز به کارخانه ذوب آهن کوار که اخیرا فیلمی از آن هم در فضای مجازی منتشر شده است، آن هم از طریق تانکر موضوعی است که سوالات بسیاری را ایجاد کرده است.

آسیب به محیط زیست، کاهش ذخایر آبی، بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های اب زیرزمینی و در نتیجه فرونشست زمین، شورتر شدن دریاچه مهارلو و آسیب به کشاورزی از جمله دلایلی است که در پی این انتقال آب مطرح می‌شود و بحث اینکه مجوزی که برای این اقدام صادر شده است یا خیر؟!

شنیده‌ها حاکی از آن است که چندسال پیش برای انجام عملیات قطار شهری، مسوولان ذیربط متوجه سطح بالای آب می‌شوند و عملیات در منطقه وزیرآباد منتفی می‌شود و از طرفی در همان زمان با توجه به تاکید به بحث تولید و راه‌اندازی کارخانه فولاد کوار، طی قراردادی بنا می‌شود برای راه‌اندازی این کارخانه که قرار بود آب مورد نیازش از محل سد کوار تامین شود و هنوز این اقدام میسر نشده بود، آب زهکش در مجاورت تصفیه‌خانه شماره یک شیراز به کارخانه ذوب آهن کوار اختصاص یابد.

تعداد بازدید : 0


در این راستا ابتدا علت انتقال آب از شیراز به کارخانه ذوب آهن کوار را از شرکت آب‌منطقه‌ای فارس جویا شدیم.

معاون برنامه‌ریزی آب‌منطقه‌ای فارس در پاسخ به این پرسش به خبرگزاری فارس گفت: وزارت نیرو در ابلاغیه تخصیص سد مخزنی کوار، آب مورد نیاز برای صنعت از جمله فولاد پاسارگاد (ذوب‌آهن کوار) را در نظر گرفته است.

عبدالمطلب کشاورز اظهار داشت:، اما از یک سو به دلیل عدم اجرای کامل سد و از دیگر سو میسر نبودن امکان تامین آب مورد نیاز صنعت یاد شده با اشتغال‌زایی قابل توجه در منطقه، از منابع آب زیرزمینی محل استقرار (محدوده مطالعاتی کوار) لذا نیاز آبی آن از منابع آب در دسترس موجود در منطقه تامین شده است.

وی افزود: همچنین قابل ذکر است که مشکلات آب شیراز با اولویت آب شرب بوده در حالی که آب انتقالی به صنعت ذوب آهن کوار حاصل زهکشی و پساب شیراز می‌باشد که قابلیت شرب ندارد.

کشاورز اظهار داشت: همچنین آب تخصیص داده شده از سد کوار به صنعت مورد اشاره یعنی فولاد پس از بهره‌برداری سد، به مصرف شرب نقاط جمعیتی اختصاص خواهد یافت.

معاون آب‌منطقه‌ای فارس همچنین تاکید کرد: آب مورد نیاز شرب شیراز هم علیرغم کمبود آب از مناطق دیگر تامین می‌شود و این وزارت نیرو است که با در نظر گرفتن نیاز‌ها و اولویت‌های تامین آب برای مصارف مختلف برنامه‌ریزی می‌کند.

این‌ها در حالی است که مشاهده می‌شود آب این کارخانه نه هز پساب بلکه از آب زلاب زهکش از منابع آبی زیر زمینی به تعدهد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تانکر استخراج و روانه کوار می‌شود.

آب شیراز در مسیر کوار/ فرونشست دشت شیراز در پی بهره‌برداری غیرمجاز از مخازن آب زیرزمینی


محیط زیست مجوزی درخصوص انتقال آب صادر نکرده است


معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت حیط زیست فارس می‌گوید مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

قاسم نهاوندی در این باره اظهار داشت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که انتقال آب از یک شهرستان به شهرستان دیگر یا از یک حوضه آبریز به یک حوضه آبریز دیگر بر اساس مصوبات ما، مستلزم ارائه گزارش ارزیابی است.

وی افزود: چندبار در خصوص این موضوع با اخطار و نامه تذکر داده‌ام که باید گزارش ارزیابی ارائه شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: نکته بعد اینکه آب‌هایی که در دشت شیراز ایجاد می‌شود چه پساب‌های خروجی از سیستم تصفیه فاضلاب باشد و چه زهکش‌هایی که وجود دارد باید مورد استفاده مطلوب قرار گیرد، به این معنا که به‌عنوان یکی از حقابه‌های مهارلو استفاده شود تا در آینده با مشکلات پراکنش ریزگرد مواجه نشویم.

نهاوندی افزود: همچنین این آب‌ها که در زهکش‌ها وجود دارند باید آبهایی‌را تغذیه کنند که به لحاظ زمین‌شناسی اثرات مثبتی خواهد داشت و برای ابیاری فضای سبز هم استفاده شود.

وی در پایان تاکید کرد: محیط زیست تا کنون هیچ مجوزی در خصوص انتقال اب از شیراز صادر نکرده و شورای شهر و شهرداری نیز پیگیر هستند که از این موضوع ممانعت کنند.

بنا بر اطلاعات دریافتی و مشاهدات انجام شده توسط خبرگزاری فارس، بخش زمین شناسی دانشگاه شیراز قبلا نسبت به استخراج بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی و احتمال فرونشست دشت شیراز هشدار داده است، اما امروز این آب زلال در حال استخراج و انتقال به کوار است و مشکلات بسیاری را پشت پرده ایجاد کرده که نیازمند پیگیری جدی و ورود شورا و شهرداری، محیط زیست و دستگاه قضا برای رسیدگی به این ماجرا و جلوگیری از اتفاقی ناخوشایند است؛ چراکه می‌توان به جای این آب سالم که برای مصارف مختلف قابل استفاده است از پساب تصفیه خانه استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده