تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۷۴۵۰۳
سرویس خبر : زمین شناسی

برای جلوگیری از افزایش نرخ "فرونشست" صنایع آب‌بر را به سواحل مکران منتقل کنید

‌می‌متالز - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به توسعه صنایع آب‌بر فولاد و پتروشیمی در اردبیل گفت: برای مهار "فرونشست"، ضرورت دارد که این دست از صنایع در مکران و سواحل دریای عمان جانمایی شود.

به گزارش می‌متالز، بحران فرونشست در کشور ما همچنان در حال افزایش است و تاکنون هیچ اقدام جدی برای کاهش نرخ فرونشست در دشت‌های کشور را شاهد نبوده‌ایم.

در حال حاضر از ۶۰۹ دشت کشور بالغ بر ۴۰۰ دشت در منطقه بحرانی فرونشست قرار دارند! در اتحادیه اروپا میزان فرونشست ۴ میلی‌متر در سال به عنوان نُرم بحرانی فرونشست شناخته می‌شود و این در حالی است که میانگین فرونشست در کشور ما ۶ سانتیمتر در سال است. در برخی از دست‌ها نیز اصلاً آبی باقی نمانده تا استحصال شود و در این مناطق به مرحله مرگ آبخوان رسیده‌ایم. همچنین فرونشست ۳۱ استان از ۳۲ استان کشور را نیز درگیر کرده است.

مهار فرونشست ریشه در احیای آبخوان‌ها و توقف بهره‌کشی از آب‌های زیرزمینی دارد، اما همچنان مشاهده می‌شود که برخلاف هشدار‌های کارشناسان مبنی بر کاهش بهره‌برداری از آبخوان‌ها، پلمب کردن چاه‌های آب غیرمجاز و کنترل مقدار استحصال چاه‌های دارای مجوز، همچنان بهره‌کشی از آبخوان‌ها در حال افزایش است.

مورد دیگری که در سیاست‌های آبی کشور جا افتاده و در تشدید فرونشست نیز تأثیرگذار است، توسعه صنایع آ‌ب‌بر مانند فولاد در مناطقی به غیر از استان‌های ساحلی است. نظیر تأثیر گسترش این صنایع در تشدید نرخ فرونشست را سابقاً در استان‌های فلات مرکزی و به‌ویژه اصفهان که بالاترین نرخ فرونشست را دارد دیده‌ایم، اما متأسفانه تشدید فرونشست در شهر اصفهان برای مسوولین درس عبرت نشده است.

در آخرین اقدام نیز قرار است که توسعه صنایع پتروشیمی و فولاد در استان اردبیل انجام شود که در این خصوص علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اظهار کرد: از وزرای محترم نیرو و صمت خواهشمندم که احداث صنایع آب‌بر پتروشیمی و فولاد در استان اردبیل را متوقف کنند. فرونشست زمین در دشت اردبیل توسعه بیشتری پیدا کرده و ضرورت دارد از استقرار کارخانه‌هایی که آب‌بری بالایی دارند، در این منطقه اجتناب شود.

وی با بیان اینکه تجربه فرونشست زمین در اصفهان درس بزرگی برای همه است که در این زمینه حساس و به‌فکر آینده باشیم، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که این دست از صنایع در مکران و سواحل دریای عمان جانمایی شود. درخواست همه ما از تصمیم‌گیران، توجه به محیط زیست ایران و استقرار این صنایع در سواحل جنوبی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده