تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۹۷۷۸۰
سرویس خبر : زمین شناسی

۲۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطر

‌می‌متالز - رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تقریبا در ۱۲۵‌هزار کیلومترمربع که حدود ۸ تا ۹‌درصد مساحت کشور را شامل می‌شود، شاهد فرونشست هستیم.

به گزارش می‌متالز، محمدحسن نامی درباره بحران فرونشست در کشور بیان کرد: از سال ۱۳۷۸ که فرونشست زمین در فامنین همدان اعلام شد تا این تاریخ بی وقفه با صرف زمان قابل‌ملاحظه‌ای کارشناسان مطالعات و اقدامات خود را انجام داده اند.

او با بیان اینکه نتایج نامطلوب توسعه پهنه‌های فرونشست زمین در سرزمین ایران را همه شاهد هستیم، ادامه داد: آخرین ارزیابی از تجمیع تمام نقشه‌های موجود که شامل نقشه‌های سازمان نقشه برداری، سازمان زمین‌شناسی، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح و مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن و شهرسازی می‌شود نشان می‌دهد که فرونشست در کشور ما جدی است و باید به آن توجه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی تصریح کرد: باید در مورد برداشت آب‌های زیرزمینی دقت لازم را داشته باشیم. اگر این دقت را نداشته باشیم مرتب آبخوان‌ها تخلیه می‌شوند و عدم‌جایگزینی آب در این آبخوان‌ها باعث مرگ آبخوان‌ها می‌شود و خطرات فرونشست را نیز به صورت جدی برای ما به دنبال دارد.

نامی خاطرنشان کرد: تقریبا در ۱۲۵‌هزار کیلومترمربع که حدود ۸ تا ۹‌درصد مساحت کشور می‌شود، شاهد فرونشست هستیم، جمعیتی حدود ۱۸ تا ۱۹میلیون نفر در این پهنه ساکن هستند. تعداد ۲۸۰شهر و ۹۲۰۰روستا در معرض خطرات ناشی از فرونشست قرار دارند. زوم‌های فرونشست در برخی از شهر‌ها قابل‌توجه است و نباید اجازه دهیم آبخوان‌ها از بین بروند و شاهد مرگ آبخوان‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: به موضوع فرونشست در تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان باید بیشتر توجه شود و ما نیز به دنبال این هستیم که با یک‌برنامه خاص و مدون انتقال آب به سفره‌های زیرزمینی انجام شود تا آبخوان‌ها از بین نروند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به عدم‌مصرف صحیح آب در کشور گفت: متاسفانه استاندارد مصرف آب را در بخش‌های مختلف رعایت نمی‌کنیم؛ یعنی در بخش کشاورزی، در بخش صنعتی و بخش خانگی مصرف صحیح رعایت نمی‌شود و باید روی این موضوع برنامه آموزشی بسیار قوی در صدا و سیما و فضای مجازی و همچنین مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده