تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۶۰۰۸۷

استاندار کرمان بر ضرورت ارتباط دانش بنیان معادن و دانشگاه‌های استان تاکید کرد

‌می‌متالز - استاندار کرمان تاکید کرد: این همه معدن داریم که حتی صنعتگران مورد نیاز آن‌ها از دیگر استان‌ها می‌آیند لذا باید بین معادن و دانشگاه‌ها ارتباطی دانش بنیان و فناورانه برقرار کنیم.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار عصر شنبه در اولین نشست کمیته آموزشی، فرهنگی و تعامل صنعت و دانشگاه وابسته به شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان استان کرمان افزود: کرمان جزو پنج استان برتر کشور در پرورش نخبگان است، اما سهممان در تولید فناوری متناسب با این آمار نیست.

وی اظهار داشت: صنعت ما باوجود تحریم‌ها همچنان به دنبال واردات است، فاصله تولید علم با فناوری زیاد شده و دانشگاه‌ها نیز در این بخش کار چشمگیری نکرده اند.

استاندار کرمان گفت: پیشرفت کار به این شکل به جایی نمی‌رسد و باید تحرکی در هرجایی دانشگاهی وجود دارد، داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه و دانشگاهیان بسیاری داریم، اما جایگاه استان کرمان در حوزه صادرات دانش بنیان از میانگین کشور پایینتر است، شرکت‌های استان کرمان مشکلی در هزینه کردن برای دانش بنیان کردن فعالیت‌ها ندارند.

آنان را به هر طریقی پای کار می‌آوریم، اما دانشگاه‌ها در حوزه‌فعالیت‌های فناورانه کاری نمی‌کنند.

فداکار افزود: ضرورت حضور برخی مدیران در جلسات وجود ندارد، تشریفات را حذف کنیم و اتاق بازرگانی کرمان بانی شود تا شرکت‌ها در این حوزه پای کار بیایند و ما هم به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وی یادآور شد: شرکت‌ها نیاز فوری خود را به کالا‌های فناورانه و تکنولوژی اعلام کنند و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها پای کار بیایند تا حداقل پنج پروژه بزرگ دانش بنیان را امسال خروجی داشته باشیم.

استاندار کرمان گفت: تمامی زیرساخت‌ها ازجمله پارک علم و فناوری برای فعالیت‌های دانش بنیان لازم است که این زیرساخت‌ها را تامین می‌کنیم، اما در این حوزه راهی میانبر می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه تمامی اختیارات خود را در برای دانش بنیان شدن فعالیت‌ها واگذار می‌کنم گفت: حداقل پنج پروژه بزرگ دانش بنیان امسال در استان آغاز شود که اشتغال و تولید را به همراه داشته باشد.

تجاری سازی علم متناسب با ظرفیت‌های کرمان نیست

نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: تجاری سازی علم، متناسب با ظرفیت قابل توجه استان، انجام نشده تا در نتیجه خلق ثروت را برای اقتصاد کشور و استان کرمان داشته باشیم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه در این راستا اگر ارتباط منطقی بین توانمندی و مشکلات داشته باشیم شاید در کوتاه مدت موثر باشد افزود: با توجه فرمایشات رهبر معظم انقلاب، رویکرد دانش بنیان از منظر تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروزه فارغ از تغییر ساختار‌ها با محتوا بیشتر کار داریم لذا امسال باید شاخص‌های ارزیابی دقیقی از عملکرد در شاخص‌های دانش بنیان استان کرمان داشته باشیم.

گسترش شرکت‌های دانش بنیان کرمان مطابق با نیاز جامعه نیست

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۶۲ شرکت دانش بنیان در استان کرمان فعالیت می‌کنند که بخش عمده‌ای از آنان در حوزه خدمات شکل می‌گیرند که در واقع نیاز جامعه نیست.

وی با اشاره به اینکه نیاز‌های جامعه استان کرمان را باید بر ظرفیت‌ها منطبق کنیم تصریح کرد: سال‌ها با مشکل سرمازدگی در محصول پسته استان کرمان روبرو هستیم، اما در‌ای حوزه مراکز تحقیقاتی ما چه زمانی چه راهکاری می‌خواهند ارایه کنند؟

اثر حضور مجموعه‌های دانش بنیان را در حوزه میدانی نمی‌بینیم

پورابراهیمی یادآور شد: فقط امسال ١٣ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی باغات پسته استان کرمان اعلام شد که عددی سنگین است لذا در حوزه میدانی اثر حضور مجموعه‌های دانش بنیان را نمی‌بینیم و برای ذخیره این اعتبارات باید با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی استان ارتباطی منطقی برقرار کنیم.

وی ابراز داشت: نزدیک ٣٠ سال در دانشگاه‌های ما گروه شیمی وجود دارد، اما اکنون هزینه‌های بسیاری برای واردات تقاضای محصولات شیمی به کشور می‌شود و مجموعه دانش بنیان کی می‌خواهد این معضلات را رفع کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش‌های مختلف امروز نیاز‌های واردات خود را مطرح کنند و هر دانشگاهی که روی این نیاز‌ها می‌تواند کار کند اعلام آمادگی کند ما نیز آماده همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه همه هزینه‌ها به واسطه آثار تورمی بالا رفته که بر شرکت‌های دانش بنیان نیز اثر گذار بوده است افزود: سالانه ١.٢ میلیارد دلار واردات الکترود گرافیکی در کشور داریم که یک سی ام کل واردات کشور می‌شود و اگر واردات این محصول قطع شود، صنعت فولاد کشور زمین گیر می‌شود و دانش آن در اختیار چند کشور است.

وی عنوان کرد: استان کرمان اکنون قطب فولاد کشور شده لذا مقدماتی فراهم کردیم که عملیات اجرایی احداث شرکت تولید کننده الکترود‌های گرافیکی تا یک ماه آینده در استان کرمان آغاز به کار می‌کند که این یک قلم از بومی سازی دانش است.

پورابراهیمی با تاکیدبر اینکه با فرمایشات مقام معظم رهبری باید کاملا میدانی برخورد کنیم گفت: به تمام واحد‌های صنعتی استان ابلاغ شود که گره‌های چرخه جریان فعالیتشان را اعلام کنند کارخانه پلاسما را به هر شکل در استان راه اندازی می‌کنیم که این پروژه هم اکنون در حال اجرایی شدن است.

وی با بیان اینکه پس از نیازسنجی، ساختار شرکت‌های دانش بنیان مورد نیاز طراحی شود افزود: ظرفیت منابع در بخش سرمایه گذاری قابل جذب است و بنگاه‌های بزرگ برای سهام داری به این شرکت‌ها جذب می‌کنیم.

نقشه راه کرمان و ایران در اقتصاد دانش بنیان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هم در این نشست گفت: بحث تولید و اشتغال آفرینی و دانش بنیان در فرمایشات رهبری مورد تاکید قرار گرفته و رشد اقتصادی ٧.٧ درصدی برای استان کرمان در نظر گرفته شده که در این زمینه دو ویژگی‌های اشتغالزایی و دانش بنیان در استان دنبال می‌شود.

جعفری رودری افزود: اکنون رتبه ایران و استان کرمان در شاخص‌های تولید علم در شرایط خوبی قرار دارد و رتبه ایران به لحاظ مقالات نسبت به اقتصاد بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در سنوات گذشته روند صعودی داشته و نقاط قوتی در سرمایه انسانی داریم، اما در ویژگی‌های بازار رتبه خوبی نداریم، اما در وسعت بازار جایگاه خوبی داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: ما در بسیاری از نقاط شاخص‌های نظام حکمرانی رتبه خوبی نداریم که به هیچ وجه تناسبی با تولید علم ما ندارد به عنوان مثل رتبه ١٢٠ دربرابر ١۵ قرار گرفته است.

۷۵ درصد طرح‌های تحقیقاتی دولتی است

وی با بیان اینکه مهارت آموزی ایران در رتبه ٩٩ دنیا قرار گرفته که تناسبی با تولید علم ندارد گفت: رتبه ایران به لحاظ سهم تحقیقات آرندی در تولید داخلی بالا نیست.

رودری با بیان اینکه ٧۵ درصد طرح‌های تحقیقاتی ما دولتی است عنوان کرد: ترکیب ساختار اعتباری برای منابع تحقیقات دولتی شده که نگاه مسأله محوری نسبت به تحقیقات تحت شعاع قرار گرفته است.

ساختار سنتی کشاورزی کرمان با وجود مراکز تحقیقاتی

وی ابراز داشت: استان کرمان دارای ١٠٠ موسسه آموزش عالی، ١١۶ هزار دانشجو، ٢ هزار و ٧٣٩ عضو هیات علمی دانشگاه و سه هزار و ٩٣ مقاله ISI در سال ۱۴۰۰ است و سهم دانشجویان ما ۳.۵ درصد از کشور و رتبه هشتم استان‌ها قرار داریم و سرانه دانشجو در شمال استان کرمان ۲.۷ برابر جنوب استان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: ۵۹ مرکز طرح و توسعه در استان کرمان وجود دارد که شامل چهار مرکز تحقیقاتی است و ۱۲ مرکز تحقیقاتی در حوزه دانشگاهی و ۴۳ مورد در حوزه بنگاه‌های اقتصادی استان فعال هستند.

وی ادامه داد: ساختار کشاورزی ما با وجود مراکز تحقیقاتی و جهاد کشاورزی همچنان سنتی و معیشتی است که شورا باید وضعیت آن را بهبود بخشد.

۸۶ درصد صنایع کرمان فناوری پایینی دارند

رودری با اشاره به شاخص‌های سنتی بودن و سطح فناوری و تولید اقتصاد استان کرمان گفت: تقریبا ۱۴ درصد فناوری ما در حوزه صنعت و معدن بالا و ۸۶ درصد فناوری پایین دارند.

وی تاکید کرد: باید سهم تولید شرکت‌های دانش بنیان از اقتصاد استان کرمان را بالا ببریم و همچنین اینکه در خصوص محصولات غیر دانش بنیان از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنند و این وضعیت باید ارتقا یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: فعالیت سنتی و معیشتی ما قدرت رقابت پذیری را از محصولات تولیدی استان کرمان گرفته لذا بایستی اینجا نقش اصلی را دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایفا کنند.

مرحله تبدیل دانش به فناوری حل شود

وی یادآور شد: تعداد بیکاران استان کرمان ١١٠ هزار نفر هستند که از این میزان ۶٢ هزار نفر با تحصیلات عالی و بیش ۵٨ هزار نفر بالای لیسانس هستند نشان می‌دهد که از لحاظ کمی با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم.

رودری گفت: در این مسیر باید تولید علم، اشتغال و تجاری سازی را دنبال کنیم و مرحله تبدیل دانش به فناوری را بایستی حل شود که این فرایند با ابزار پارک علم و فناوری در کمیته مربوطه شورای راهبری استان بررسی می‌شود و در این زمینه از تمامی ظرفیت‌ها بهره می‌بریم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده