تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۱۳۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

طرح «جهاد بومی‌سازی» از سوی جهاددانشگاهی کرمان اجرا می‌شود

‌می‌متالز - رئیس جهاددانشگاهی کرمان با تأکید بر ایجاد شبکه‌ای مؤثر از نخبگان، از اجرای طرح «جهاد بومی‌سازی» توسط این واحد خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی استان کرمان طرح «جهاد بومی‌سازی» ذیل پروژه کارخانه نیمه صنعتی فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مطرح کرده است.

به گزارش می‌متالز، مهدی بازمانده، رئیس جهاددانشگاهی کرمان ضمن تبریک چهل‌و‌سومین سالگرد تشکیل این نهاد انقلابی با اشاره به شعار، جهاددانشگاهی «الگوی پیشرفت، با ایمان، امید و اعتماد به جوانان»، گفت: جهاددانشگاهی استان کرمان همواره با به‌کارگیری جوانان با ایمان توانسته در استان خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهد. امیدواریم از این پس نیز بتوانیم بیش از پیش در راستای اهداف عالی انقلاب در مسیر توسعه و پیشرفت گام برداریم و آن‌گونه که در شأن این مجموعه انقلابی است، فعالیت کنیم.

وی افتتاح آزمایشگاه تخصصی فرآوری مواد معدنی و همچنین تجهیز کارخانه فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از جمله اقدامات ارزنده این نهاد برشمرد و افزود: در همین راستا جهاددانشگاهی استان کرمان با هدف نگاه همزمان به ابعاد مختلف اعم از توسعه آموزش‌های کاربردی و مهارتی، تولید دانش فنی و توجه به رویکرد اساسی اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین توجه ویژه به مسوولیت‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر دوش این نهاد انقلابی قرار دارد، طرح «جهاد بومی‌سازی» ذیل پروژه کارخانه نیمه صنعتی فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مطرح کرده است.

بازمانده ادامه داد: در طرح «جهاد بومی‌سازی» ۴ هدف و رویکرد اساسی دنبال می‌شود. رویکرد اول تولید مواد معدنی، رویکرد دوم بومی‌سازی دانش تأمین قطعات، رویکرد سوم آموزشی و چهارم ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی است و اجرای رویکرد‌های مدنظر به بهترین شکل ممکن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به موضوع تولید مواد معدنی با اجرای این طرح، تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان کرمان با هدف تأمین مواد معدنی مورد نیاز صنایع استان به‌ویژه صنعت فولاد، بررسی‌ها و انجام آزمایش‌های فنی و تخصصی در خصوص سه ماده معدنی آهن، کرومیت و بنتونیت را در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به آزمایش‌های تخصصی متعدد انجام شده و داده‌های مورد نظر در مقیاس نیمه صنعتی نیز اعتبارسنجی انجام شد و خط فرآوری شامل تجهیزات مشخص طراحی و در حال نصب است.

بازمانده به اهمیت رویکرد بومی سازی دانش تأمین قطعات در این طرح اشاره کرد و گفت: کشور عزیزمان با داشتن سرمایه‌های ارزشمندی همچون نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده و منابع معدنی گسترده توانایی بالقوه‌ای برای بومی سازی قطعات صنعتی دارد. داشتن چنین سرمایه‌ای بازوی نیرومندی جهت خودکفایی صنعتی است. برای رسیدن به خودکفایی صنعتی باید به اهمیت نقش پژوهش، تحقیق و توسعه در صنعت به‌طور ویژه‌ای پرداخته شود؛ چرا که در صورت عدم حضور قدرتمند نیروی متخصص در جبهه صنعتی کشور، هیچ‌گونه توفیقی در بومی سازی و خودکفایی صنعتی حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی استان کرمان با هدف ایجاد ظرفیت و فرصت برای صنعتگران و قطعه سازان بومی در جهت تولید و اعتبار سنجی کیفی قطعات در کارخانه مذکور و ارائه آن به صنایع استان و کشور که در میان‌مدت منجر به ایجاد اشتغال مضاعف، توسعه دانش و افزایش بهره‌وری در این صنایع خواهد شد، اقدامی جهادی در خصوص افزایش رشد بومی سازی قطعات صنعتی و توجه به صنعتگران بومی استان و یا کشور را در دستور کار دارد.

بازمانده با اشاره به رویکرد آموزشی این طرح، اظهار کرد: امروزه آموزش توانمندسازی به‌عنوان یکی از راهکار‌های اصلی توسعه منابع انسانی به‌ویژه در حوزه سازمان‌های صنعتی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و مدیران آموزش قرار گرفته است. توجه ویژه به آموزش‌های تخصصی و کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هدف به‌روزرسانی و افزایش سطح دانش فعالان این حوزه، اقدام بسیار کاربردی در راستای بهبود بهره‌وری صنایع معدنی، توسعه فرآیند‌های تولید و نیز تأسیس کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی جدید در جهت تکمیل زنجیره تولید فلزات و سایر مواد معدنی خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی استان، در خصوص اهمیت رویکرد ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، گفت: منابع معدنی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نسبی کشور در ورود به توسعه صنعتی بوده و حرکت در مسیر گذر از مزیت‌های نسبی به رقابتی و کاهش سهم منابع و افزایش سهم تکنولوژی در ارزش افزوده، ارزش ذاتی خود را در طول زنجیره ارزش حفظ کرده است؛ لذا در این بخش خدمات طراحی مفهومی خطوط فرآوری را به معادن خام فروش ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان کرمان این قابلیت را دارد که با توجه به امکانات سخت‌افزاری و نیروی انسانی متخصص موجود به همه فعالان در این حوزه مشاوره فنی و تخصصی ارائه کند، گفت: این امکان وجود دارد تا با بررسی‌های تخصصی و نمونه برداری‌های فنی از معادن خط فرآوری مناسب برای معادن در هر مقیاسی ارائه شود؛ بنابراین انجام مطالعات فنی و ارائه خدمات تخصصی به صاحبان معادن با هدف تکمیل زنجیره تولید و کاهش تأثیر منفی پدیده خام‌فروشی مواد معدنی با احداث خطوط فرآوری به‌عنوان یکی از رویکرد‌های جهاد بومی سازی شناخته می‌شود.

بازمانده در پایان با اشاره به شعار امسال این نهاد طرح «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت، با ایمان، امید و اعتماد به جوانان»، گفت: جوان‌ان در قبال مساله پیشرفت کشور مسوول هستند قطعاً این شعار را چراغ روشنی در مسیر حرکت خود قرار می‌دهیم تا بتوانیم در جهت اهداف پیش رو با موفقیت پیش رویم. باید بتوانیم دست در دست هم با اتحاد و همدلی پله‌های پیشرفت را طی کنیم و برای آینده کشور مؤثر واقع شویم.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده