تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۸۵۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس جهاددانشگاهی استان کرمان خبر داد:

توسعه شاخص‌های اقتصادی با فرآوری منابع کم عیار مواد معدنی

‌می‌متالز - برداشت اصولی و مدیریت منابع در حوزه معدن در جهت توسعه شاخص‌های اقتصادی و زیست محیطی از اهمیت زیادی برخوردار است از اینرو پژوهشگران رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های بالقوه معدنی این استان و توانمندی متخصصان این واحد اقدام به بررسی‌های فنی و اقتصادی فراوری منابع کم عیار معدنی کرده اند.

به گزارش می‌متالز، دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی کرمان به برنامه‌های راهبردی این واحد اشاره کرد و گفت: ذات و فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی فعالیت‌های مبتنی بر پژوهش و دانش است؛ در سایه این فعالیت‌های نوآورانه دانش بنیان، اشتغال آفرینی هم پدید می‌آید. جهاددانشگاهی استان کرمان دراین راستا نیز با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان، در حوزه‌های مختلفی همانند آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و پزشکی فعالیت‌های مثمرثمر با هدف خدمت رسانی به شهروندان این استان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه معدنی استان کرمان (که از آن به بهشت معادن یاد می‌شود) وخودباوری؛ مهمترین عنصر موفقیت اعضای جهاد دانشگاهی، پژوهشگران این مجموعه تا به امروز با خوداتکایی و خودباوری در بسیاری از عرصه‌ها به خدمت صادقانه پرداخته اند و توانمندی خود را به اثبات رسانده اند.

به گفته وی، این نهاد در راستای برنامه ششم و هفتم توسعه، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی را در حوزه معدن به ویژه صنایع معدنی در دستور کار خود قرار داده است.

بازمانده به اهمیت چرایی این مساله پرداخت و اظهارداشت: اهمیت برداشت اصولی و مدیریت منابع در حوزه معدن از اهمیت بسیار بالایی در جهت توسعه شاخص‌های اقتصادی و زیست محیطی دارد از اینرو با توجه به ظرفیت‌های بالقوه معدنی استان کرمان و توانمندی متخصصان جهاددانشگاهی و نیز توسعه دانش فنی در حوزه فرآوری مواد معدنی، این نهاد اقدام به بررسی‌های فنی و اقتصادی فرآوری منابع کم عیار معدنی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران این مجموعه، بیش از دو سال در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی روی مساله بررسی‌های فنی و اقتصادی فراوری منابع کم عیار معدنی کار کرده اند. نتیجه این تلاش، احداث کارخانه فرآوری آهن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در ۳۵ کیلومتری شهر کرمان راه اندازی شد و در حال حاضر نیز در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد.

تنها راه عمل به رهنمود سال، حمایت از تولید ایرانی است

بازمانده به برنامه‌های این واحد در سال نامگذاری” مهار تورم و رشد تولید ” اشاره کرد و در این خصوص گفت: در سال ۱۴۰۲ که از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام گذاری شده است، جهاددانشگاهی همه توان علمی، پژوهشی و آموزشی خود را در حوزه‌های به کار گرفته تا با کمک به تجاری سازی برای تحقق مطالبه رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی، لحظه‌ای از پای ننشیند. بدیهی است تنها راه عمل به رهنمود سال، حمایت از تولید ایرانی با هدف رشد آن و کاهش نیاز به واردات کالا و خدمات است که خود منجر به کاهش خروج ارز از کشور می‌شود. در نتیجه می‌توان در میان مدت و بلند مدت نگاهی به ارزآوری با افزایش صادرات کالا و خدمات به سایر کشور‌های جهان داشت.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان یادآورشد: وابستگی بیش از حد کشور به بحث نفت، نوسانات شدید ارز، ضعف سرمایه گذاری و کاهش تولید، ۴ عامل اساسی تورم در کشور است. با بررسی در کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های پیشرو در اقتصاد، دانش و صنعت متوجه خواهیم شد که بیشترین سرمایه گذاری را در بحث آموزش مهارتی دارند؛ آموزشی که منتج به کار، مهارت و اشتغال می‌شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی با گسترش تحقیقات، شکوفایی استعداد‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی و پیشرفت، تحقق اهداف انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند. وظیفه ما در جهاددانشگاهی این است که آموزش‌های کاربردی، منتج به مهارت و توانمندی افراد داشته باشیم، زیرا با این نوع آموزش، وابستگی فرد به دولت و کار استخدامی، کم خواهد شد و فرد خودش می‌تواند یک بنگاه اقتصادی و یک کارگاه تولیدی ایجاد کند و خود این منجر به رشد تولید و مهار تورم می‌شود.

وی اظهارداشت: مجموعه جهاد دانشگاهی مبتنی بر علم و به صورت کاربردی در راستای رفع نیاز‌های جامعه و متکی بر دانش و پژوهش به منظور ارائه خدمت به مردم است و به طور کلی انجام کار جهادی علمی از سوی این مجموعه، فعالیت آن را از سایر مجموعه‌ها متمایز می‌کند و در همین راستا و با این تفکر نیز ساختار کارخانه فرآوری تاسیس شده به گونه‌ای بررسی و اجرا شده است که می‌توان علاوه بر تولید کنسانتره آهن، تولید کنسانتره کرومیت، تیتانیوم و باریت را نیز در دستور کار خود قرار داد. همچنین این واحد آمادگی عقد قرارداد‌های پیمانکاری با صاحبان معادن در جهت تولید بار دانه بندی شده اعم از خاک صنعتی، سیلیس و ... را دارد.

اعتماد به متخصصان داخلی نتایج خوبی به همراه دارد

بازمانده گفت: جهاد دانشگاهی استان کرمان هم همدل و همراه با متولیان اقتصادی و مسوولان و مقامات استانی و کشوری در تحقق شعار وزین سال و ایجاد زنجیره مستحکم‌تر مهارت، تولید، اشتغال و مهار تورم با همبستگی و اتحاد در سایه اعتماد به توان داخلی، تلاش می‌کند تا در پیشرفت و شکوفایی همه جانبه ایران عزیز سهیم باشد.

به گفته وی، تجربه ثابت کرده است هر جا به توانایی متخصصین داخلی اعتماد کردیم، نتیجه کار مثبت و تاثیرگذار بود. یکی از مهمترین اقدامات اساسی در جهت تحقق شعار سال، کاهش خروج ارز از کشور است. از این رو با تکیه به توان متخصصین داخلی علاوه بر حصول این هدف، تولید در کشور نیز افزایش خواهد یافت که پیامد اساسی آن افزایش نرخ اشتغال و توسعه شاخص‌های اقتصادی در کشور خواهد بود.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان در پاسخ به این سوال که با تولید این محصولات و اقدامات، این واحد چقدر می‌تواند در ایجاد اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی جوانان نقش ایفا کند و ارزآوری به همراه داشته باشدگفت: اساس کار واحد ما طراحی خط با توجه به پتانسیل‌های متخصصی بومی استان کرمان بود به گونه‌ای که طراحی مدار توسط پژوهشگران واحد کرمان و برخی تجهیزات به طور کامل توسط صنعتگران استان طراحی و ساخته شد که این خود بیانگر ایجاد اشتغال برای صنعتگران استان بوده و قطعا با راه اندازی کامل کارخانه، برای ۱۸ نفر اشتغال مستقیم و برای حداقل ۵۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی به مشکلات این واحد برای اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و در این خصوص اظهارداشت: این نهاد هیچ ردیفی در بودجه اعلامی از سوی دولت ندارد، همواره با مشکلات مالی و تامین منابع جهت اجرای طرح‌های کلان روبرو بوده است که البته تمامی این طرح‌ها در جهت کمک به اقتصاد کشور بوده و تماما از دسته طرح‌های کاربردی هستند. بدیهی است نگاه ویژه به این نهاد از سوی دولت منجر به ایجاد انگیزه مضاعف در بدنه اصلی جهاددانشگاهی خواهد شد.

جهاددانشگاهی استان کرمان نیز به نوبه خود ضمن تشکر از مسولان استانی، افزایش حمایت‌ها از این نهاد عمومی به ویژه مادی را یکی از مطالبات اصلی اعلام کرده که با تحقق این موضوع و سابقه درخشان این نهاد در انجام مسائل اجرایی کشور، برکات آن نصیب استان و هم استانی‌های عزیز خواهد شد.

منبع: جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده