تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۰۸۶۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۴۸ معدن در شهرستان ماهنشان فعال است

‌می‌متالز - رئیس شورای اسلامی استان زنجان گفت: ۴۸ معدن از معادن کل کشور در شهرستان ماهنشان فعال است.

به گزارش می‌متالز، اسکندر عابدینی روز جمعه افزود: ماهنشان یکی از شهرستان‌های غنی به لحاظ وجود معادن فعال در آن است.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از شهرستان ماهنشان را معادن پوشانده است، اضافه کرد: مهمترین چیزی که با وجود استقرار این معادن مطرح است، عدم استفاده از ظرفیت آن‌ها به نفع خود منطقه است.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه برخلاف اینکه باید یک درصد از عایدی فروش این معادن برای جبران خسارت وارده به منطقه هزینه شود، اما تاکنون این امر محقق نشده است، اظهار داشت: متاسفانه فقط تخریب و آلودگی محیط زیست عاید ساکنین این مناطق شده است.

عابدینی با بیان اینکه همه ۴۸ معدن شهرستان ماهنشان در روستا‌ها واقع است، یاد آور شد: یکی از مطالبات ما از مسوولان توجه بیشتر به این مناطق در ارتباط با تخصیص سهمیه یک درصد فروش مواد معدنی است.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که انتظار داریم مسوولان توجه ویژه به آن داشته باشند، برطرف کردن آلایندگی معدن توزلار است.

به گزارش ایرنا، شهرستان ماهنشان که با توجه به ذخایر معدنی و وجود معدن‌های مختلف معروف به شهر معادن است، معدن مس بایچه باغ در ۱۲۵ کیلومتری مرکز استان زنجان و در ۷۰ کیلومتری شهرستان ماهنشان قرار گرفته است و تا سال ۱۳۴۰ به دست معدنکاران آلمانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

معدن بایچه باغ تیپیک‌ترین معدن دوره پلی متال در دنیا محسوب می‌شوند و نمونه آن در تمام موزه‌های معدنی دنیا قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده