تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۶۰۱۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
به لطف سیاست‌های حمایتی دولت؛

تقاضای فولاد چین افزایش می‌یابد

‌می‌متالز - بنابر اظهارات مقامات پکن، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، رشد تقاضای فولاد چین از رشد تولید پیشی بگیرد و تقاضای فولاد به لطف سیاست‌های حمایتی دولت افزایش بیشتری پیدا کند.

سیاست‌های حمایتی دولت چین برای بهبود بازار فولاد

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد در چین با عرضه ثابت و قیمت‌های ثابت در سه‌ماهه اول سال جاری، علی‌رغم شرایط پیچیده، ثابت ماند.

Qu Xiuli، معاون رئیس انجمن آهن و فولاد چین، در این خصوص گفت: انتظار می‌رود صنعت فولاد به عملکرد بهتری دست یابد، زیرا اقتصاد کلان چین توسعه می‌یابد و اقدامات سیاستی تضمین می‌کند رشد پایدار تأثیر بهتری دارد.

شرکت‌های فولادی چین به دنبال تغییرات تقاضای بازار، ساختار تنوع خود را تعدیل کرده و قیمت‌های عرضه را در چند ماه نخست امسال به ثبات رسانده‌اند. این صنعت همچنین در سه‌ماهه اول به تعادل بین عرضه و تقاضا دست یافته است و سودآوری شرکت‌های فولادی بهبود یافته و رشد ماه به ماه را نشان می‌دهد.

تولید فولاد چین در سال جاری رو به کاهش بوده است. چین در سه‌ماهه اول ۲۴۳ میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته Shi Hongwei، معاون دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین، تقاضای سرخورده‌ای که در روز‌های اولیه مشاهده شد از بین نخواهد رفت و کل تقاضا به تدریج بهبود خواهد یافت.

این انجمن پیش‌بینی می‌کند مصرف فولاد در نیمه دوم سال کمتر از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نباشد و کل مصرف فولاد در سال‌جاری تقریبا مشابه سال قبل باشد.

لی شین‌چوانگ، مهندس ارشد موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین مستقر در پکن، انتظار دارد که توسعه زیرساخت‌های جدید در سال جاری حدود ۱۰ میلیون تن فولاد بخواهد که نقش مهمی در تقاضای ثابت فولاد ایفا می‌کند.

بازار بی‌ثبات بین‌المللی کالا در سال جاری اثرات منفی بر صنعت فولاد تحمیل کرده است. در حالی که شاخص قیمت سنگ آهن چین تا پایان ماه مارس به ۱۵۸.۳۹ دلار در هر تن رسید که نسبت به ابتدای سال جاری ۳۳.۲ درصد رشد داشت، قیمت سنگ آهن وارداتی همچنان در حال کاهش است.

لو ژائومینگ، معاون دبیرکل انجمن، گفت که دولت با چندین سیاست، اهمیت زیادی به تضمین منابع صنعت فولاد کشور داده است.

خودکفایی چین در تولید سنگ آهن

از آنجایی که چین به شدت به سنگ آهن وارداتی متکی است، انتظار می‌رود با افزایش تولید سنگ آهن خود در معادن خارج از کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۲۲۰ میلیون تن و افزایش تولید داخلی، مشکلات کمبود در مواد فولادسازی را حل کند.

چین قصد دارد سهم تولید سنگ آهن در خارج از کشور را از ۱۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ افزایش دهد و همچنین قصد دارد تولید داخلی را با ۱۰۰ میلیون تن به ۳۷۰ میلیون تن و مصرف قراضه فولاد را ۷۰ میلیون تن به ۳۰۰ تن افزایش دهد.

یک تحلیلگر اظهار داشت: شرکت‌های داخلی نیز سبد محصولات خود را برای پاسخگویی بهتر به تقاضای پیشرفته با تلاش‌های مستمر برای توسعه کم‌کربن برای دستیابی به کاهش قابل توجه مصرف انرژی و ردپای کربن ارتقا داده‌اند.

وانگ گوکینگ، مدیر مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد پکن، گفت: اجرای مؤثر طرح‌های توسعه سنگ آهن داخلی به افزایش تولید معدن داخلی کمک می‌کند و در عین حال نرخ خودکفایی سنگ‌آهن کشور را بهبود می‌بخشد.

ارقام مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد پکن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری داخلی در توسعه سنگ آهن از سال ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این کشور شاهد افزایش ۲۶.۹ درصدی سرمایه‌گذاری در سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده