تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۶۰۴۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

گسترش بدبینی در زنجیره تأمین فولاد ضد زنگ در چین

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند که با وجود کاهش محدودیت‌های مربوط به کووید ۱۹، اعتماد به بازار فولاد ضد زنگ چین به دلیل نگرانی در مورد تقاضا کاهش یافته است.

بازار فولاد ضد زنگ چین در میان ضعف تقاضا

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه گسترش مجدد کووید- ۱۹ در چین زنجیره تامین فولاد ضد زنگ این کشور را در دو ماه گذشته تحت تاثیر قرار داد، ضعف پایدار برای چنین محصولاتی باعث تضعیف برخی از بازار‌های مواد خام بالادستی در چین شده است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۳ می) اعلام کردند در حالی که دولت چین اخیراً از کاهش اقدامات برای مهار شیوع ویروس کرونا و برنامه‌هایی برای از سرگیری فعالیت صنایع خاص خبر داده است، اعتماد به بازار فولاد ضد زنگ به دلیل نگرانی در مورد تقاضا در کوتاه مدت ضعیف بوده است.

منابع خبری گزارش دادند به دنبال کاهش شدید موارد جدید مبتلا به کووید- ۱۹، دولت چین در اوایل ماه جاری اعلام کرد که چندین صنعت از جمله صنعت ساخت و ساز، مصرف کننده مهم فولاد ضد زنگ بوده و سفارشات خود را از سر خواهند گرفت.

در همین حال، دولت شهری شانگ‌های اعلام کرد انتظار می‌رود که قرنطینه در شانگ‌های طی ۶ هفته آینده لغو شود و شهر تا پایان ژوئن به طور کامل بازگشایی گردد.

به نقل از معامله گران، مقامات محلی یک قرنطینه سراسری در شانگ‌های را در دو مرحله از ۲۸ مارس تا ۵ آوریل برای مهار شیوع ویروس کرونا اعمال کرده بودند. این اقدامات تا روز‌های اخیر نیز ادامه داشته است.

یک منبع از کارخانه فولاد ضد زنگ مستقر در شانگ‌های در مورد میزان تقاضا اظهار کرد: در حال حاضر بازار فولاد ضد زنگ نشان دهنده اقتصاد کند در چین است و از آنجایی که تقاضا برای مدت طولانی توسط کنترل‌های سختگیرانه Covid-۱۹ کاهش یافته است، بهبود فوری این بازار واقعا دشوار است.

وی در ادامه تصریح کرد: ممکن است زمان بیشتری از آنچه انتظار داشتیم طول بکشد تا شاهد بهبود بازار باشیم و ممکن است برخی کارخانه‌ها نرخ تولید را در ژوئن کاهش دهند.

بهبود آهسته بازار فولاد ضد زنگ چین

تحلیل گران بازار گزارش دادند محدودیت‌های لجستیکی در شهر Wuxi که بزرگترین بازار فولاد ضد زنگ در چین است و در نزدیکی شانگ‌های قرار دارد، از اوایل ماه می‌کاهش یافته و انتظار می‌رود تا پایان این ماه به طور کامل برداشته شود.

به گزارش منابع خبری، تقاضای مصرف کننده نهایی برای فولاد ضد زنگ در ۲۰ روز اول ماه می‌بهتر از آوریل بوده است، اما همچنان در سطح پایینی قرار دارد. باید توجه داشت که بازار‌های مصرف کننده نهایی شامل املاک، دکور خانه و لوازم خانگی می‌باشند.

یک تاجر مستقر در Wuxi در این خصوص اظهار کرد: مصرف کنندگان فولاد ضد زنگ در مورد شیوع کووید- ۱۹ در شهر مجاور شانگ‌های هنوز محتاط هستند، بنابراین نرخ تولید خود را پایین نگه می‌دارند تا محصولاتشان فروخته نشود.

به عنوان مثال، بر اساس آمار اداره ملی آمار چین (NBS)، تولید دستگاه‌های تهویه مطبوع در جین در ماه آوریل ۲۲.۷۹ میلیون دستگاه بود که ۴ درصد کمتر از سال قبل بود.

اداره ملی آمار چین در روز دوشنبه (۲۳ می) گزارش داد که تولید یخچال در آوریل سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۵۲ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال قبل ۱۵.۸ درصد کاهش داشته است. بررسی‌ها نشان داد که میزان تولید برای ماشین لباسشویی در ماه گذشته ۶.۵۰ میلیون دستگاه بوده که ۱۵.۸ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است.

یک تحلیلگر صنعت در مورد تاثیر کووید- ۱۹ بر تقاضا گفت: با کاهش موارد کووید-۱۹، شهر‌های بیشتری کار و تولید خود را در ژوئن از سر خواهند گرفت که ممکن است تقاضا برای فولاد ضد زنگ را افزایش دهد.

وی در ادامه تصریح کرد:. اما مقداری زمان لازم است تا بازار فولاد ضد زنگ چین واقعاً از بازگشت به حالت عادی برای مصرف کنندگان منتفع شود.

یک منبع کارخانه فولاد ضد زنگ دیگر با این نظر موافق بوده و گفت: زمانی که زندگی مصرف کنندگان به دلیل کووید-۱۹ متوقف می‌شود و اقتصاد در حال سقوط می‌باشد، مردم به جای چیز‌هایی مانند خرید خانه یا لوازم خانگی به امرار معاش خود اهمیت می‌دهند.

یکی از فعالان بازار خاطرنشان کرد که بعید است قیمت فولاد ضد زنگ افزایش یابد، زیرا فروشندگان همچنان تحت فشار کاهش ذخایر هستند.

ارزیابی هفتگی قیمت کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ ۲ میلی متری درجه ۳۰۴ داخلی چین در روز چهارشنبه (۱۸ می) در محدوده ۱۹۶۰۰ تا ۱۹۸۰۰ یوان (۲۹۲۶ تا ۲۹۵۶ دلار) در هر تن بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به تاریخ ۵ می‌حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوان در هر تن کاهش داشته است.

کاهش حمایت از بازار چدن نیکل (NPI)

فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۳ می) اعلام کردند تقاضای ضعیف در بازار فولاد ضد زنگ پایین دستی همراه با جو نزولی بازار منجر به تضعیف قیمت چدن نیکل (NPI) شده است.

در این میان متال بولتن اعلام کرد قیمت چدن نیکل (NPI) داخلی چین به مدت دو هفته از ابتدای ماه می‌روند نزولی داشته است.

با توجه به ارزیابی هفتگی فست مارکت شاخص چدن نیکل با عیار بالا و محتوای NPI حدود ۱۰ تا ۱۵٪ در جمعه گذشته بین ۱۵۹۰ تا ۱۶۲۰ یوان در هر تن ddp چین قیمت گذاری شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۱۶۱۰ تا ۱۶۳۰ یوان در هر تن بود به میزان ۱۰ تا ۲۰ یوان در هر تن کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان داد تا هفته قبل، قیمت چدن نیکل با عیار بالا به مدت ۹ هفته بالاتر از سطح ۱۶۰۰ یوان در هر تن نگه داشته شده بود.

یک تاجر چدن نیکل (NPI) مستقر در چین اظهار کرد: قیمت چدن نیکل (NPI) داخلی چین هنوز بالاست، اما اگر کارخانه‌های فولادی ضد زنگ مستقر در چین به دلیل نرخ تولید پایین از خرید آن خودداری کنند، می‌تواند روند نزولی را تجربه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت چدن نیکل (NPI) همچنین حمایت قیمت نیکل در بورس فلزات لندن را از دست داده است و دیگر به بالاتر از ۳۰۰۰۰ دلار در هر تن نمی‌رسد.

فعالان بازار گزارش دادند قرارداد سه ماهه نیکل بورس فلزات لندن در روز جمعه (۲۰ می) با قیمت ۲۷۸۷۵ تا ۲۷۹۰۰ دلار در هر تن بسته شد. بررسی‌ها نشان داد که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۲۷۴۵۰ تا ۲۷۴۷۵ دلار در هر تن بود حدود ۱.۵ درصد افزایش داشته است. اما باید توجه داشت که قرارداد سه ماهه نیکل بورس فلزات لندن نسبت به ماه قبل که در محدوده ۳۳۷۲۵ تا ۳۳۷۵۰ دلار در هر تن بود کاهش ۱۷.۳ درصدی را تجربه کرده است.

منابع خبری در روز دوشنبه (۲۳ می) اعلام کردند در همین حال، با توجه به حاشیه سود کم برای تولید کنندگان فولاد ضد زنگ در میان قیمت‌های بالا برای چدن نیکل (NPI) و فروکروم همراه با تقاضای ضعیف در بخش پایین دستی، علاقه خرید برای چدن نیکل (NPI) در حال حاضر بسیار پایین است.

انعطاف پذیرتر بودن بازار فروکروم

در این میان متال بولتن در روز دوشنبه (۲۳ می) نقل کرد با وجود اینکه چشم انداز بازار فولاد ضد زنگ چین بدبینانه است، اما به نظر می‌رسد اثر آن بر بازار بالادستی فروکروم محدود باشد، زیرا عرضه برای تامین تقاضا با مشکل مواجه است.

معامله گران در روز دوشنبه (۲۳ می) اعلام کردند تولید فروکروم با محتوای کربن بالا در ماه آوریل به دلیل بازرسی‌های زیست محیطی یک ماهه در منطقه خودمختار مغولستان داخلی که قطب اصلی تولید فروآلیاژ‌های این کشور است، ۶ درصد کاهش ماهانه را به ثبت رسانده است.

بررسی‌ها نشان داد تولید اضافی فروکروم به اندازه ۵۰۰۰۰ تن در ماه می‌به کاهش محدودیت عرضه در بازار کمک خواهد کرد. اما منابع خبری نقل می‌کنند که این مقدار برای پاسخگویی به تقاضا کافی نخواهد بود.

یک تاجر فروکروم مستقر در شرق چین اظهار کرد: میزان تولید فروکروم داخلی توسط کارخانه‌های مستقر در چین در ماه می‌به ۶۰۰۰۰۰ تن خواهد رسید و همچنین پیش بینی می‌شود تا انتهای ماه آوریل میزان واردات تقریباً به ۲۰۰۰۰۰ تن برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش فولاد ضد زنگ داخلی چین در ماه می‌به تنهایی حدود ۱ میلیون تن تقاضای فروکروم را به خود اختصاص خواهد داد.

بسیاری از فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۳ می) پیش بینی می‌کنند که کسری عرضه در ماه‌های آینده ادامه یابد، مگر اینکه تولید فولاد ضد زنگ به شدت افزایش یابد.

یک منبع بین المللی تولید کننده فروکروم گفت: باید توجه داشت که میزان تولید فولاد ضد زنگ به توسعه وضعیت کووید-۱۹ و هرگونه محرک مرتبط با فولاد بستگی دارد.

به گفته منابع، علاوه بر عرضه و تقاضا، هزینه سنگین مواد اولیه برای تولید فولاد ضد زنگ که عمدتا سنگ معدن کروم می‌باشد، از بازار فروکروم حمایت می‌کند.

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد شاخص کنسانتره سنگ کروم آفریقای جنوبی نوع UG۲/MG، در تاریخ ۱۷ می‌در محدوده ۲۹۶ دلار در هر تن cif چین محاسبه شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۲۹۷ دلار در هر تن بود یک دلار در هر تن کاهش یافته است. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده در هفته قبل بالاترین حد قیمت برای این محصول در پنج سال گذشته بوده است.

معامله گران اعلام کردند عرضه محدود و نرخ مصرف سالم باعث شده است که شاخص سنگ معدن کروم در روز دوشنبه (۲۳ می) به ۱۲۵ دلار در هر تن برسد. باید توجه داشت که این شاخص نسبت به تاریخ ۴ ژانویه که در محدوده ۱۷۱ دلار در هر تن بود، افزایش ۷۳.۱ درصدی را تجربه کرده است.

یک منبع تولید کننده فروکروم مستقر در مغولستان داخلی گفت: مسلماً بازار پایین دستی فولاد ضد زنگ داخلی چین خوب به نظر نمی‌رسد، اما دلیلی برای کاهش شدید قیمت فروکروم با توجه به قیمت‌های بالای سنگ معدن وجود ندارد.

طبق ارزیابی هفتگی فست مارکت قیمت فروکروم دارای ۶ تا ۸ درصد کربن و کروم پایه ۵۰ درصد در تاریخ ۱۷ می‌در محدوده ۹۶۰۰ تا ۹۹۰۰ یوان در هر تن ddp چین شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۹۷۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یوان در هر تن بود حدود ۱۰۰ یوان در هر تن کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده