تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۶۰۵۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
با کاهش قیمت محصولات فولادی در روز‌های اخیر؛

عوارض صادرات فولاد نیمه تمام ایران به حداقل رسید

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، به دلیل کاهش قیمت محصولات فولادی در روز‌های اخیر، عوارض صادراتی اعمال شده برای محصولات فولادی نیمه تمام و مواد اولیه از ایران، به پایین‌ترین سطوح کاهش یافته است.

قیمت‌های فروش فولاد خوزستان؛ مرجعی برای قیمت‌های فروش فعلی

به گزارش می‌متالز، عوارض صادراتی ایران بر اساس درصد اختلاف قیمت شاخص و قیمت فروش جاری است. قیمت‌های شاخص بر اساس میانگین قیمت‌های بازار در دسامبر ۲۰۲۱ است. عوارض در نظر گرفته شده باید بر ارزش دلار فعلی در هر تن فوب اعمال شود.

یکی از منابع بازار در این خصوص گفت: قیمت‌های فروش فولاد خوزستان، صادرکننده عمده فولاد نیمه تمام کشور، «به عنوان مرجعی برای قیمت‌های فروش فعلی از سوی مسئولان در نظر گرفته می‌شود».

آخرین فروش بیلت فولاد خوزستان در اواسط ماه جاری به قیمت ۵۹۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران شنیده شد، در حالی که در قیمت آن در اوایل اردیبهشت ماه ۶۶۵ دلار در هر تن فوب بود.

ارزیابی میانگین قیمت بیلت فولادی صادراتی بنادر فوب ایران در دسامبر ۲۰۲۱، ۵۴۸.۶۰ دلار در هر تن بوده است که این مبلغ ۷.۶ درصد کمتر از ۵۹۰ دلار در هر تن فوب بود که در فروش اخیر خوزستان به دست آمد.

کاهش عوارض فعلی صادرات بیلت ایران از ۱۷ درصد به ۲ درصد

بر اساس بخشنامه اولیه دولت ایران، اختلاف قیمت کمتر از ۱۰ درصد باعث جذب عوارض ۲ درصدی می‌شود. در نتیجه، عوارض فعلی بر صادرات بیلت ایران از ۱۷ درصد اولیه به ۲ درصد کاهش یافته است.

عوارض صادراتی اعمال شده بر سایر مواد نیمه تمام و خام نیز این روند را دنبال کرد. عوارض ورق فولادی به ۵ درصد کاهش یافت. عوارض مشابهی نیز برای کنسانتره سنگ آهن اعمال می‌شود. گندله سنگ آهن نیز اکنون مشمول ۲ درصد عوارض صادراتی می‌شود.

یک منبع خبری در بازار فولاد ایران گفت: اکنون بحث‌هایی در سطح دولت در مورد حذف کامل عوارض به دلیل رقابت با تامین کنندگان روسی وجود دارد. در حال حاضر به دلیل خطراتی که برای خریداران بالقوه محصولات روسی در چنین تجارتی وجود دارد، به ناچار روس‌ها محصولات فولادی شان را با قیمت‌های پایین‌تر در بازار‌های آسیایی می‌فروشند.

به عنوان مثال، آخرین رزرو اسلب با مبداء روسیه در هفته گذشته در چین با قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن cfr و در تایوان با ۶۳۰ دلار در هر تن cfr شنیده شد.

این در حالی است که آخرین فروش اسلب ایران در بازه قیمت ۶۵۵ تا ۶۸۵ دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوب در نیمه اول اردیبهشت بوده است. متوسط ​​هزینه حمل بار به آسیا از جنوب ایران ۶۵ دلار در هر تن ارزیابی شد.

طبق بخشنامه اخیر دولت، عوارض محصولات نهایی فولادی مانند کویل نورد گرم، کویل نورد سرد، میلگرد و تیرآهن حذف شده است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده