تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۶۰۲۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

۵۲ درصد مس کشور در آذربایجان‌شرقی استخراج می شود/ خام فروشی مس سونگون ممنوع!

می‌متالز - سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی مس سونگون گفت: ۵۲ درصد مس کشف شده کشور در استان ماست و این یعنی یک درصد مس دنیا در این استان قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان با حضور در جمع شرکت‌های دانش بنیان تولیدی صنعت ساختمان تبریز اظهار کرد: آذربایجان شرقی رتبه اول علاقمندی به سرمایه‌گذاری صنعتی را دارد که این موضوع ظرفیت خوبی برای صنعت استان است.

وی با بیان این که در حوزه صنعت کار‌های بسیار موفقت آمیزی در استان انجام شده است، گفت: در بسیاری از شاخص‌ها ویژگی‌های برجسته‌ای داریم بنا بر این باید با همکاری یکدیگر آذربایجان شرقی را به پایتخت اقتصادی کشور تبدیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: عمده تحرک اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی مربوط به بخش خصوصی بوده است.

پرنیان با اشاره به ظرفیت‌های بیشمار این استان در حوزه‌های مختلف صنعتی افزود: از لحاظ تولید و صادرات فولاد و تکمیل زنجیره فولاد از سوی بخش خصوصی در رتبه نخست کشور قرار داریم.

وی تاکید کرد: ۵۷۰ واحد صنعتی در حوزه صنایع غذایی در استان فعالیت می‌کنند و ۵۰ درصد شیرینی و شکلات در این استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: متراکم‌ترین مرکز تولید لوازم خانگی در منطقه کجوار تبریز قرار دارد که انواع بر تنوع تولیدات از لحاظ تکمیل زنجیره و قیمت محصولات مزیت بزرگی برای استان است. پرنیان با بیان این که ۶۰ درصد کفش چرمی کشور در تبریز تولید می‌شود، گفت: از لحاظ تعداد واحد‌های چرم سازی در کشور در رتبه اول قرار داریم.

وی اظهار کرد: در تولید و صادرات شیشه فعالیت‌های بسیار خوبی در استان انجام می‌شود به طوری که سرمایه‌گذاری عظیمی برای تکمیل زنجیره تولید شیشه اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در صنعت قطعه‌سازی به عنوان یک استان پیشتاز هستیم و واحد‌های قطعه‌سازی استان در حال تبدیل به واحد‌های دانش بنیان هستند.

پرنیان گفت: اگر زنجیره تولید مس تکمیل شود به قطب اقتصادی کشور تبدیل خواهیم شد.

وی افزود: در حوزه برق و الکترونیک اتفاقات بسیار خوبی در استان در حال وقوع است به طوری که با هدایت واحد‌های این حوزه به سمت اقتصاد دانش بینان به یکی از محور‌های اصلی برق و الکترنیک کشور تبدیل می‌شویم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: ۶۰ درصد کارخانه‌های قیرسازی در استان قرار دارد که ظرفیت بزرگی است.

پرنیان افزود: منطقه اوراسیا بهترین بازار برای محصولات تولیدی استان است بنا بر این باید به سمت بازار‌های جهانی و بهره گیری از روش‌های نوین حرکت کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی مس گفت: ۵۲ درصد مس کشف شده کشور در آذربایجان شرقی است و این یعنی یک درصد مس دنیا در این استان قرار دارد.

پرنیان به اهمیت معرفی نشان‌های تجاری با استفاده از ظرفیت تمام مسوولان بومی اشاره کرد و گفت: باید با ایجاد فضای مناسب و تامین زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران را جذب کنیم چرا که با ایجاد ثروت تمام کسب و کار‌ها رونق می‌گیرد و این باید تبدیل به یک فرهنگ و یک ادبیات مشترک شود تا تبریز به جایگاه واقعی خود برسد.

وی توسعه و شکوفایی صنعت استان را مستلزم یک عزم همگانی دانست و اضافه کرد: علاوه بر این که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پایدارتر و بهره‌ورتر است، واحد‌های صنعتی بخش خصوصی هر روز در مسیر توسعه قرار دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به این که در جذب منابع مالی برای صنایع، کم کاری شده است، افزود: رشته صنعت آسانسور در جایگاه خوبی قرار دارد و اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد محصولات آسانسور داخل سازی شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده