تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۵۹۴۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس کل بانک مرکزی قول داد/ پیگیری ویژه موضوع بازگشت درآمد‌های مس سونگون به آذربایجان شرقی

‌می‌متالز - رئیس کل بانک مرکزی از پیگیری ویژه موضوع بازگشت درآمد‌های مس سونگون به آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با بازنگری در اختیارات بانک‌های استانی، شاهد تسهیل فرآیند ارایه تسهیلات و حمایت از چرخه تولیدی و اقتصادی خواهیم بود که البته این امر باید از سوی مدیریت خود بانک‌ها انجام شود.

به گزارش می‌متالز، علی صالح آبادی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی اظهار داشت: موضوع سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی باید با توجه به اصلاح قیمتی صورت گرفته در کشور، مورد توجه ویژه سیستم بانکی است و تعهدات بانکی از جمله ال سی داخلی نیز از دیگر موضوعاتی است که در مورد آن به بانک‌ها تایید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تسهیل فرآیند تامین مالی زنجیره تامین نیز موضوعی است که در کنار دیگر حمایت‌ها اعم از تسهیلات و ضمانت به دنبال اجرایی کردن آن‌ها هستیم هر چند بانک‌ها نیز با مشکل روبه‌رو هستند و از جمله بانک‌های دولتی و شبه دولتی‌ها مطالباتی از دولت دارند که یا باید در قالب پول، یا اوراق، یا سهام و یا اموال به بانک‌ها پرداخت شود.

صالح آبادی تصریح کرد: در جلسه آخر شورای هماهنگی سران قوا ۱۵ همت اوراق برای بانک کشاورزی اختصاص داده شد تا منابع لازم برای افزایش سرمایه در گردش این حوزه را تامین کند و این موضوع در بخش‌های دیگر نیز اولویتی جدی است.

وی انتقاد‌ها از عملکرد بانک‌های خصوصی را به حق دانست و افزود: این بانک‌ها با وجود مشکلات خاص خود باید توجه ویژه‌ای به حل مشکلات و نقایص عملکردی به ویژه در زمینه پرداخت تسهیلات داشته باشند و به عنوان بانک مرکزی کمک می‌کنیم تا با حل این مشکلات، فرآیند حمایت بانک‌های خصوصی از تولید شکل گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در استان تأکید کرد: بر همین اساس تشکیل جلسات کانون بانک‌های خصوصی و البته جلسات مشترک بانک‌های دولتی و خصوصی برای حل مشکل فعالان تولیدی و اقتصادی آذربایجان شرقی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها در ارایه تسهیلات باید اولویت اول را اعتبار مشتری در نظر بگیرند و در مرحله بعدی بر ارایه وثیقه معتبر تأکید کنند که در این زمینه برای دریافت کننده خرد با تدوین بسته‌ای هم دسترسی و هم دریافت تسهیلات را تسهیل کرده‌ایم و مقررات احراز هویت غیر حضوری برای دریافت تسهیلات را ابلاغ کرده‌ایم.

صالح آبادی با تأکید بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولید اظهار کرد: با توجه به نیاز شدید این بخش به اعتبارات، نظارت بر هزینه کرد صحیح این اعتبارات ضروری است و برنامه‌های خاصی برای تحقق این هدف در دست اجرا داریم.

وی از پیگیری ویژه موضوع بازگشت درآمد‌های مس سونگون به آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: با بازنگری در اختیارات بانک‌های استانی، شاهد تسهیل فرآیند ارایه تسهیلات و حمایت از چرخه تولیدی و اقتصادی خواهیم بود که البته این امر باید از سوی مدیریت خود بانک‌ها انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص انتقال حساب‌های بانکی خارج از استان نیز تصریح کرد: برخی شرکت‌های استانی در تهران دفتر دارند و تسهیلات و حساب‌های آن‌ها نیز در مرکز متمرکز است، اما تسهیلات دریافتی را در استان مصرف می‌کنند، اما این نافی هزینه کرد درآمد‌های استان در خود آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه محدودیتی در ورود ارز به صورت اسکناسی نداریم، افزود: این موضوع معاف از مالیات بوده و نیازی به اعلام منشا ارز ندارد و دستورالعمل آن به گمرک‌ها نیز ابلاغ شده و ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات صنایع نیز جز اولویت‌های دولت و بانک مرکزی است.

صالح آبادی با تأکید بر ممنوعیت مسدودی منابع واحد‌های تولیدی برای ارایه تسهیلات و یا بلوکه کردن بخشی از تسهیلات از سوی بانک‌ها اظهار داشت: البته این امر به علت مشکلاتی، چون عدم توازن نرخ سود و بهره رخ می‌دهد که به تدریج در حال اصلاح این موارد هستیم و با توجه به اینکه نظام بانکی و چرخه تولید مکمل هم هستند، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات این حوزه به کار خواهیم گرفت و حضور در استان و تشکیل جلسات متعدد با فعالان اقتصادی و موسسات پولی و مالی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده