تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۶۰۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جبهه‌های فعال بورس تهران

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(16 دی)

می متالز - معاملات امروز بورس تهران با رشد اندک شاخص کل همراه است. بانکی‌ها در لیست نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند. انعکاس نرخ ارز 5700 تومانی در صورت‌های مالی 9 ماهه بانک پاسارگاد به گردش حدود نیمی از جریان نقدینگی در سهام این گروه منجر شد. در این میان با فضای نسبتا فرسایشی معاملات در دیگر گروه‌ها بر تعداد نمادهای جذاب از منظر بنیادی افزوده شده است.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(16 دی)

به گزارش می متالز، بازار سهام در روزهای اخیر شاهد چرخش پول‌های سرگردان عمدتا بین دو صنعت بانک و خودرو است. پس از صف‌نشینی معامله‌گران در نمادهای خودرویی در معاملات دیروز، امروز بار دیگر بانکی‌ها مورد توجه بازار قرار گرفتند. به نظر می‌رسد همچنان پول داغ در صدد کسب بیشتری مقدار سودآوری در این گروه‌ها در حال جابجایی است. با این حال میزان عرضه سهام نیز به صورت چشم‌گیری بالا بوده و عرضه صف‌های خرید از سوی سهام‌داران موجب شده تا ارزش معاملات در گروه بانکی به صورت محسوسی افزایش یابد. 
در کنار نمادهای بانکی که با تقاضای چشمگیر معامله‌گران همراه هستند برخی از نمادها مانند «غبشهر» و همچنین «غمارگ» به عنوان تولیدکنندگان روغن خوراکی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این نمادها نیز حجم عرضه قابل توجه است و صف‌های خرید چندان پایدار نیستند. با این حال توصیه می‌شود پیش‌بینی سودآوری از سال مالی منتهی به آذر 97 و همچنین آذر 98 این شرکت‌ها را در «دنیای بورس» دنبال کنید. چشم‌انداز جذاب سودآوری این شرکت‌ها می‌تواند عاملی برای استقبال معامله‌گران از این نمادها باشد.

 

در بانک‌ها چه خبر است؟


گروه بانکی بورس تهران طی ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است و همچنان این جریان در حال تداوم است. در این میان، پیوستن نماد بانک پاسارگاد به تابلوی معاملات نیز به قوت حرکت‌های گروهی در سهام بانکی کمک کرد. اگرچه شاخص قیمت گروه بانکی در روزهای اخیر روند متناوبی را تجربه کرد و اما این گروه در جذب پول-خصوصا سرمایه‌های خرد- قدرتی بی‌رقیب داشته؛ به طوری که نیمی از ارزش کل معاملات در این گروه گردش داشته است. با پمپاژ نقدینگی داغ به این گروه شاهد رشد نمادهای بانکی هستیم. بحث تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها با نرخ‌های بالاتر ارز در کنار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهمترین عوامل توجه فعالان بازار به سهام این گروه است. گرچه افزایش نرخ ارز می‌تواند اثرات خود را در شناسایی سود اسمی داشته باشد اما در نگاهی عمیق‌تر باید توجه داشت که لایه مخفی که احتمالا معامله‌گران به آن توجه ندارند یا از توجه به آن طفره می‌روند قابلیت نقد شدن مطالبات (تسهیلات ارزی و ریالی بانک‌ها) به دنبال رکود و همچنین جهش نرخ ارز است. 
در حالی که همه پرسش‌ها به سمت نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها جلب شده بود دیروز بانک پاسارگاد عملکرد 9 ماهه اخیر خود را راهی سامانه کدال کرد. به نظر می‌رسد انتشار اولین گزارش 9 ماهه از سوی بانک پاسارگاد به رشد سهام بانکی کمک کرده است. بانک پاسارگاد در صورت‌های مالی حسابرسی‌‌نشده 9 ماهه خود 196 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش حاوی نکته مهمی دیگری در خصوص تسعیر دارایی‌های ارزی بود. بانک پاسارگاد مطابق اطلاعات موجود در گزارش 9 ماهه نرخ تسعیر برای دارایی‌های ارزی خود را 5700 تومان اعلام کرد. با این حال به نظر می‌رسد این نرخ به هیچ وجه منطقی است. اعلام نرخی بین سامانه نیما و ارز دولتی 4200 تومانی همچنان جای سوال را باقی گذاشته است. در این خصوص انتظار برای شفاف‌سازی هر چه سریعتر بانک مرکزی در این خصوص وجود دارد. در حالی‌که سهام بانکی میلیارد تومان سرمایه را در ماه‌های اخیر جلب کرده است همه در انتظار تصمیم نهایی نهاد ناظر پولی و ارزی کشور هستند. اگر بنا باشد در سال آینده بانک مرکزی همچنان ترازنامه خود را بر اساس ارز دولتی (دلار 4200 تومانی) منعکس کند در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا بانک‌ها اجازه انعکاس نرخ تسعیر بالاتر را خواهند داشت یا خیر. البته باید گفت نرخ تسعیر گرچه در واقع در صورت‌های مالی بانک‌ها افزایش یافته است اما از سوی دیگر باید در خصوص قدرت نقد شدن مطالبات بانکی نیز توجه داشت.

 

رخوت معاملات سهام کالایی


در برابر رونق سهام بانکی شاهد کم‌توجهی بازار به سهام کالایی هستیم. ارزش معاملات این دسته از سهم‌ها در معاملات امروز بخش اندکی از کل جریان نقدینگی بازار را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه تقاضا در این گروه‌ها نیز قدرت چندانی بر غلبه بر عرضه‌ها ندارد. در گروه پالایشی به جز پالایش نفت سپاهان، سایر نمادهای این گروه معاملات امروز را غالبا در محدوده منفی قیمت سپری کردند. در خصوص نماد «شسپا» توصیه می‌شود گزارش با عنوان «کالبدشکافی سودآوری نفت سپاهان در سال 97 و 98» را مطالعه کنید؛ چشم‌انداز ارائه عملکرد درخشان در پاییز می‌تواند اثر محسوسی در حرکت قیمتی این سهم در هفته‌های آینده داشته باشد. 
در گروه فلزات روند نسبتا متعادلی را شاهد بودیم. در اغلب نمادهای اصطلاحا کوچک صنعت فلزات قیمت‌ها در محدوده مثبت قرار دارد اما دو لیدر این گروه، یعنی نماد «فولاد» و «فملی» در معاملات غالبا در دامنه منفی قیمت معامله شدند. با این حال، فولادسازان این گروه که از حیث تولید و فروش گزارش‌های قابل قبولی را منتشر کردند با تقاضای مطلوبی روبه‌رو هستند که از آن جمله می‌تواند نماد «کاوه» را مثال زد که در ساعت پایانی معاملات هم با صف خرید مواجه شد. فولاد کاوه جنوب کیش از جمله نمادهایی است که با گزارش درخشان در آذر همراه بود. به نظر می‌رسد عملکرد پاییزی و همچنین سودآوری سال 97 در «کاوه» از جمله‌ سهامی باشد که بازار را غافلگیر خواهد کرد. به طور کلی در ساعت پایانی معاملات شاهد تقویت جبهه خرید سهام این گروه بودیم؛ به طوری که نماد «فولاد» از محدوده منفی قیمت در نیم‌ساعت مانده به پایان معاملات به نقطه صفر و حتی مثبت تابلو بازگشت اما «فملی» با افت قیمت بیشترین فشار را بر نماگر بازار وارد کرد. در خصوص «فملی» نیز مطالعه گزارش با عنوان «اندوخته 3 هزار میلیارد تومانی فملی» می‌تواند چشم‌انداز روشن قیمتی این سهم را مشخص کند.

عناوین برگزیده