تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۶۰۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان زمین شناسی کشور:

۳۰ درصد معادن کردستان تعطیل است

‌می‌متالز - رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: طبق اعلام اداره کل صنعت استان، ۱۳۴ معدن معادل ۳۰ درصد معادن کردستان تعطیل است که امیدواریم به چرخه تولید برگردد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا شهیدی روز سه‌شنبه در دوازدهمین جلسه شورای معادن کردستان در سنندج اظهار داشت: تعداد معادن تعطیل شده استان کردستان در مقایسه با میانگین کشوری پایین‌تر است، اما باید با برگرداندن این معادن به چرخه تولید، زمینه اشتغال جدید در این حوزه فراهم شود.

وی به آغاز اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در کردستان اشاره کرد و یادآور شد: از طریق این طرح اطلاعات پایه زمین شناسی ۵۳ درصد اراضی استان کردستان در قالب ۲۵ ورقه پهنه تهیه می‌شود.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور یادآور شد: در طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کردستان، پهنه‌ای انتخاب شده که حدود ۹۰ درصد مناطقی را که می‌تواند پتانسیل مواد معدنی داشته باشد، شامل می‌شود.

شهیدی استان کردستان را با توجه به آمار اداره کل صنعت و معدن، استانی با پتانسیل غیرفلزی دانست و ادامه داد: امیدواریم با اجرای طرح تحول، شاهد پروانه بهره برداری و فعالیت معدنی بزرگتر، از جمله حوزه معادن فلزی باشیم.

وی تاکید کرد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی، می‌تواند در زمینه نقشه‌های زمین شناسی، اجرای طرح‌های زیرساختی، عمران و راه سازی و زیست محیطی بسیار کمک کننده باشد.

شهیدی، کردستان را از استان‌های پیشرو در زمینه پرواز‌های ژئوفیزیک اعلام کرد و گفت: ۷۰ درصد مساحت کردستان مورد پوشش ژئوفیزیک هوایی قرار می‌گیرد که به خاستگاه منابع فلزی موجود در استان بر می‌گردد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به کاهش دانشجوی ورودی به دانشگاه در رشته‌های معدن در ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: طی ۱۰ سال اخیر، این رقم ۵۴ درصد کاهش داشته و باید فکری برای جذب دانشجو در این حوزه شود.

شهیدی در بخش دیگری از سخناتش اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده، تنوع مواد معدنی از ۶۸ نوع به ۸۱ نوع در کشور افزایش یافته است.

فعالیت ۳۴۲ فقره معدن در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۲ فقره معدن در کردستان با اشتغال چهار هزار و ۹۱۹ نفر فعال است و ۱۴۱ پرونده اکتشاف نیز موجود است.

بختیار خلیقی با اشاره به غیرفعال بودن ۱۳۴ فقره معدن در استان، اضافه کرد: تاکنون ۱۸ گونه معدنی در استان شناسایی شده که بیشتر آن مربوط به سنگ لاشه است.

وی از صدور سه فقره پردانه بهره برداری طی سال جاری در استان خبر داد و یادآور شد: با بهره برداری از این معادن، برای ۱۹ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیشترین آمار معادن فعال استان را مربوط به سنندج و قروه به ترتیب با ۵۹ و ۵۸ فقره معدن عنوان کرد و افزود: این تعداد در بیجار ۴۲ و دهگلان نیز ۱۹ مورد است که امیدواریم با اجرای طرح تحول زمین شناسی، شاهد افزایش تعداد معادن باشیم.

خلیقی یادآور شد: سال گدشته حقوق دولتی معادن ۸۳۵ میلیارد تومان بود که طبق قانون باید ۱۵ درصد آن به خود استان برگردد، اما فقط ۱۵.۵ میلیارد تومان آن به استان برگشت که انتظار داریم این مهم افزایش یابد تا در زمینه زیرساخت‌های روستا‌های اطراف معادن هزینه شود، ضمن اینکه کردستان در زمینه پرداخت حقوق دولتی رتبه اول کشور را دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده