تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۶۰۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سال گذشته وصولی حقوق دولتی معادن کردستان به ۸۳۵ میلیارد تومان افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل صمت کردستان در جلسه شورای معدن استان گفت: در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۵۹ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد که این رقم در سال گذشته به ۸۳۵ میلیارد تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی با اشاره به وضعیت ۳۴۲ معدن استان به تفکیک شهرستان، افزود: امیدواریم به زودی زمینه استخراج طلا و سنگ آهن نیز در پهنه دیواندره را فراهم کنیم و شاهد فرآوری مواد معدنی در استان باشیم.

وی ادامه داد: کردستان دارای ۳۴۲ معدن است که بیشتر آن‌ها در شهرستان‌های قروه، سنندج، بیجار، سقز و کامیاران قرار دارد و در شهرستان قروه ۵۸ معدن، دهگلان ۱۹، سنندج ۵۹، بیجار ۴۲، سقز ۵۷، مریوان۱۳، دیواندره ۲۹، بانه ۱۵، سروآباد ۳ و در شهرستان کامیاران ۴۷ معدن شناسایی و ثبت شده است.

رئیس سازمان صمت کردستان در تشریح آخرین وضعیت معادن استان کردستان عنوان کرد: در کردستان ۳۴۲ فقره پروانه بهره‌برداری، ۱۴۱ پروانه اکتشاف، ۱۰ گواهی کشف با اشتغال اسمی ۴ هزار و ۴۱۹ نفر و اشتغال واقعی ۳ هزار و ۶۵۵ نفر صادر شده است.

خلیقی در خصوص صدور مجوز‌های معدنی نیز افزود: در سه ماه امسال، تعداد ۳ پروانه بهره‌برداری، ۳ گواهی کشف و ۸ پروانه اکتشاف با اشتغال ۱۹ نفر صادر شده است.

وی با اشاره به این که تاکنون ۱۸ گونه معدنی در استان شناسایی شده است، توضیح داد: مهم‌ترین این معادن باریت با ۴ مورد، مرمریت ۳۷، طلا دو مورد و منگنز در استان کردستان است که بیشترین مجموعه را سنگ لاشه به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صمت کردستان عنوان کرد: براساس قانون برنامه و بودجه، ۱۵ درصد از درآمد معادن باید به استان تعلق بگیرد به همین منظور استاندار کردستان در خصوص بازگشت ۱۵ درصد از درآمد معادن برای کردستان در حال پیگیری است.

وی همچنین به دیگر مطالبات کردستان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۵۹ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد که این رقم در سال گذشته به ۸۳۵ میلیارد تومان رسید.

خلیقی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۵.۵ میلیارد تومان از حقوقات دولتی معادن به خود استان کردستان اختصاص یافت در حالیکه این حق و مطالبه مردم استان است که از این ظرفیت برای ایجاد زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی استفاده کنند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده