تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۶۰۸۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت: برنامه قطعی برای تخصیص ارز واردات آیفون به واردات خودرو وجود ندارد

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در گفتگو با زومیت اعلام می‌کند که هیچ برنامه قطعی‌ای برای تخصیص ارز واردات گوشی آیفون به واردات خودرو وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، در یک ماه گذشته خبر‌های مختلفی در مورد ممنوعیت و سپس محدودیت واردات آیفون از قول واردکنندگان این گوشی به کشور منتشر شده است. اخباری که در نهایت پس از بالا رفتن غیرواقعی قیمت مدل‌های مختلف گوشی آیفون در بازار، هفته گذشته توسط مدیران وزارت صمت تکذیب و اعلام شد که واردات گوشی آیفون بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد.

همچنین انتهای هفته گذشته معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در حاشیه یک برنامه خبری اعلام کرده بود که دو برابر نیاز کشور آیفون ثبت سفارش شده و مردم نگرانی‌ای از واردات این گوشی به کشور نداشته باشند. همین خبر باعث شد که مجدداً قیمت آیفون بین ۳ تا ۵ میلیون کاهش قیمت پیدا کند و سایت‌های آنلاین فروش گوشی هم موجودی گوشی آیفون خود را دوباره فعال کنند.

در این شرایط که به گفته برخی فروشندگان بازار فروش گوشی آیفون به آرامش نسبی رسیده، خبرگزاری ایسنا خبری از قول یکی از نمایندگان مجلس منتشر کرده که طبق آن قرار است ارز واردات آیفون به واردات خودرو اختصاص پیدا کند.

تخصیص ارز آیفون به واردات خودرو چقدر درست است؟!

روز (۷ خرداد) یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده از قول رئیس سازمان توسعه تجارت شنیده که قرار است ارز واردات آیفون به واردات خودرو اختصاص یابد. فرهاد طهماسبی در این گفتگو و در توضیح ادعای خود گفته است:

این موضوع را از «علیرضا پیمان پاک»، رئیس سازمان توسعه تجارت شنیدم که تأکید کردند که ارز ترجیحی ما به گوشی آیفون اختصاص پیدا کرده بود و واردکنندگان بدون توجه ارز ترجیحی موبایل را با ارز آزاد می‌فروختند؛ بنابراین به‌جا است که ارز این بخش را به واردات خودرو اختصاص بدهند.

طهماسبی در ادامه تأکید کرده که ممکن است بعضی از کارشناسان مخالف این کار باشند؛ اما اگر قرار باشد ارز آیفون حذف نشود و به برند‌های دیگر برود، این اقدام چندان صحیح نیست. به گفته او آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح می‌کند همان اختصاص ارز آیفون به خودرو است. او در این مورد اعلام کرده: «عقیده بنده هم این است که مردم واردات خودرو را ترجیح می‌دهند.» پیش از این هم برخی نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ خواستار ممنوعیت واردات آیفون شده بودند.

حال درمقابل این اظهارات علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با زومیت اعلام می‌کند که او چنین چیزی را مطرح نکرده که باید ارز واردات آیفون به واردات خودرو اختصاص پیدا کند.

پیمان‌پاک، با اعلام اینکه برنامه قطعی‌ای در این حوزه برای اختصاص ارز واردات آیفون به واردات خودرو وجود ندارد، به زومیت گفت:‌

من چنین چیزی نگفته‌ام که قرار است ارز واردات آیفون به خودرو اختصاص پیدا کند، آقای طهماسبی هم گفته‌اند از قول من شنیده‌اند. شاید یک بزرگواری این ادعای نادرست از سمت من را به ایشان منتقل کرده است. ما سازوکار‌های بسیاری عالی برای واردات خودرو طراحی کرده‌ایم که توسط دولت قرار است ابلاغ شود.

به گفته او قرار است براساس این سازوکار‌های دقیق و متنوع، واردات خودرو به شکلی انجام شود که هیچ‌گونه بار مالی و ارزی برای کشور به‌دنبال نداشه باشد و بانک مرکزی هم به زحمت نیفتد.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به این توضیحات، پس قرار نیست ارز واردات آیفون به خودرو اختصاص پیدا کند، تأکید می‌کند که او هیچ‌وقت در این مورد اظهار نظر نکرده؛ اما برنامه‌های مشابهی در وزارت صمت در این زمینه پیگیری می‌شود. پیمان‌پاک تأکید می‌کند که روش‌های متنوع و متعددی برای واردات خودرو طراحی شده که بسیار پیشرفته و دقیق‌تر از این موضوع است که گفته شود واردات ارز آیفون باید به خودرو اختصاص پیدا کند. او می‌گوید این برنامه‌ها باید توسط هیئت دولت مطرح شود تا بازار دچار تشنج نشود.

تخصیص ارز واردات آیفون به واردات خودرو زمانی قوت گرفت که ابتدای خرداد ماه نامه‌ای در فضای مجازی دست به دست شد که براساس آن رضا فاطمی امین، وزیر صمت در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ خطاب به رئیس‌جمهور نوشته بود واردات خودرو به واردات گوشی‌های آیفون ارجحیت دارد. وزیر صمت در این نامه اعلام کرده بود که ارز یک میلیارد دلاری که در سال ۱۴۰۰ به واردات آیفون تخصیص یافته، با ممنوع شدن واردات این کالا می‌تواند به منابع ارزی لازم برای واردات خودرو اضافه و خودرو‌های بیشتری به کشور وارد شود.

آمار و ارقام مربوط به میزان واردات گوشی‌های موبایل در سال گذشته حاکی از آن است که بیش از ۴ میلیارد دلار ارز به واردات گوشی‌های موبایل اختصاص یافته که یک میلیارد از آن صرف واردات گوشی‌های آیفون شده بود.

منبع: زومیت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده