تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۶۰۹۰۶
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس در ماه ژوئیه

‌می‌متالز - ۲۳ کشور عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در بیست‌ونهمین نشست خود بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه ژوئیه (تیرماه - مردادماه) به توافق رسیدند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس تصمیم روز گذشته (۱۲ خردادماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، تولید نفت خام کشور‌های عضو این ائتلاف در ماه ژوئیه ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

جواد اوجی، وزیرنفت که برای شرکت در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین یازدهم خردادماه، عازم باکو شده بود، روز گذشته از محل سفارت ایران در آذربایجان در این نشست ویدیوکنفرانسی شرکت کرده است.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند؛ این تصمیم از ماه اوت ۲۰۲۱ اجرایی شده است.

اوپک‌ پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند سی‌امین نشست ائتلاف اوپک پلاس ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) برگزار شود.

بیانیه پایانی بیست‌ونهمین نشست وزارتی اوپک‌ پلاس

بیست‌ونهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک امروز (پنجشنبه، ۱۲ خردادماه) به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

این نشست که بر اساس رایزنی داخلی از سوی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برگزار شد، به پایان قرنطینه در مراکز بزرگ اقتصادی جهان اشاره و یادآوری کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت خام پالایشگران پس از تکمیل تعمیرات دوره‌ای و نگهداری فصلی افزایش یابد، در این نشست بر اهمیت بازار‌های باثبات و متعادل برای نفت خام و فرآورده‌های نفتی نیز تأکید شد.

پس از جمع‌بندی رسمی بیست‌ونهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) کشور‌های عضو ائتلاف اوپک‌ پلاس بر موارد زیر تأکید کردند:

۱. تصمیم دهمین نشست وزیران کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود - دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در ژوئیه ۲۰۲۲، ۴۳۲ هزار بشکه افزایش یابد.

۳. پایان زمان توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس پیش از این برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده و بنا بود در هریک از ماه‌های ژوئیه و اوت به‌طور مساوی تولید اوپک‌پلاس روزانه ۴۳۲ هزار بشکه افزایش یابد، بنابراین اکنون تولید در ماه ژوئیه طبق جدول زیر روزانه ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس در ماه ژوئیه
۴. فرصت ایجادشده برای جبران تخطی‌ها طبق خواسته بعضی کشور‌های خاطی تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ اعلام شد. کشور‌های خاطی باید برنامه‌های جبرانی خود را مطابق بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک تا ۱۷ ژوئن (۲۷ خردادماه) ارائه دهند.

۵. در این نشست بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و سازوکار جبران تخطی‌ها دوباره تأکید شد.

۶. در پایان مقرر شد سی‌امین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌ پلاس ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (نهم تیرماه) برگزار شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده