تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۶۰۹۸۹
سرویس خبر : زمین شناسی

رئیس سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور: اطلاعات پایه زمین‌شناسی۵۳ درصد اراضی کردستان تهیه می‌شود

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان در مراسم آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی در پهنه معدنی دیواندره ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه ایران یک درصد خشکی جهان و یک درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد، گفت: به گفته ایشان حدود ۷ درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران واقع شده که با توجه به موقعیت خاص کشورمان به لحاظ سوق‌الجیشی بایستی از آنچه خداوند به عنوان نعمت در اختیار ما قرار داده بهتر آگاهی داشته باشیم و در جهت توسعه کشور از آن استفاده کنیم.

به گزارش می‌متالز، دکتر علیرضا شهیدی، با اشاره به این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور حدود ۶۲ سال پیش تاسیس شد، گفت: از سال ۱۳۳۸ تاکنون وظیفه اصلی تولید اطلاعات پایه به عهده این مجموعه بوده و این اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی و معدنی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان و کاربران خاص قرار داده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور: اطلاعات پایه زمین‌شناسی۵۳ درصد اراضی کردستان تهیه می‌شود
به گفته وی، تاکنون توانسته‌ایم بالغ بر ۱۰۰ موضوع نقشه تهیه کنیم و کلیه اطلاعات تولید شده در سازمان زمین‌شناسی و معدنی کشور در پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین جمع‌آوری می‌شود.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶۵۰ لایه اطلاعاتی تولید کرده‌ایم که حدود ۴۵ درصد از این اطلاعات جزو اطلاعات مکان محور هستند.

شهیدی ضمن اشاره به توانمندی زیاد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: به همین واسطه این سازمان به عنوان مسوول خاورمیانه کمیسیون تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا در یونسکو انتخاب شده و تاکنون چندین لایه نقشه زمین‌شناسی در مقیاس دو‌میلیون و پانصدهزارم را تهیه کرده است.

وی با بیان این‌که این سازمان دارای وظایف بسیار گسترده‌ای است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه فعالیت‌های موجود در سازمان زمین‌شناسی در اواخر دهه ۸۰ لایه‌های اطلاعاتی متعدد موجود در سازمان تلفیق شد و اطلس منابع معدنی کشور تهیه شد که همه بخش خصوصی و دولتی می‌توانند از این اطلاعات بهصورت رایگان بهره ببرند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ضمن استناد به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید از اقتصاد نفتی خارج و به سمت اقتصاد معدن محور پیش برویم، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طرح تحول را در سال گذشته در یک کار جهادی و زمانی بسیار کوتاه و پس از امضای تفاهم‌نامه سه جانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاونت معدنی وزارت صمت و ایمیدرو آغاز کردیم.

شهیدی با بیان این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی طی سال گذشته به صورت پایلوت خراسان جنوبی را مورد مطالعه قرار داد، تصریح کرد: البته یکسری مطالعات از قبل در خراسان جنوبی انجام شده بود و طی تصمیمات اخذ شده منطقه‌ای بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر مربع در خراسان جنوبی انتخاب شد.

وی ادامه داد: تولید اطلاعات پایه به صورت همزمان در خراسان‌جنوبی انجام شد و توانستیم در یک بازه زمانی کمتر از یک سال حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد کار را به اتمام برسانیم.

به گفته شهیدی؛ مطالعاتی که در گذشته در طول بازه زمانی سه سال انجام می‌شد در طول یک سال کمتر انجام دادیم که بر همین اساس از آن به عنوان طرح تحول یاد می‌شود؛ زیرا از همه امکانات به طور همزمان استفاده کردیم.

این مقام مسوول با بیان این‌که در حال حاضر در استان کردستان مطالعات ژئوفیزیک هوایی را آغاز خواهیم کرد، گفت: البته تولید اطلاعات پایه از ۱۷ اردیبهشت سال جاری آغاز شده و حدود ۶۰ نفر از همکاران زمین‌شناس ما در این استان حضور دارند که طی ماه‌های اینده به ۲۰۰ کارشناس نیز خواهد رسید.

وی با بیان این‌که حدود ۵۳ درصد استان کردستان تحت پوشش مطالعات طرح تحول قرار خواهد گرفت؛ افزود: نقشه‌های یک‌پنجاه‌زارم در سه لایه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی به کمک مطالعات میدانی انجام خواهد شد و توسط هلیکوپتر نیز مطالعات ژئوفیزیک هوایی را انجام خواهیم داد تا بتوانیم پس از یک سال تلفیق و مدل‌سازی به منابع معدنی مورد نظر دست یابیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور: اطلاعات پایه زمین‌شناسی۵۳ درصد اراضی کردستان تهیه می‌شود
معاون وزیر صمت با بیان این‌که کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال گذشته و پهنه سقز را در سال ۹۶ را بازه یک ساله مطالعه کردند، خاطرنشان کرد: در پهنه سقز بالغ بر ۳ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع مطالعات انجام شده و حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک هوایی انجام شد و در نتیجه ۵۲ آنومالی ژئوفیزیک هوایی به دست آمد که در حال حاضر به به چهار محدوده مطالعاتی برای دریافت پروانه اکتشافی شد تا به زودی به معدن تبدیل شود.

شهیدی با اشاره به این‌که پهنه دیواندره بسیار بزرگ است و حدود ۲۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر پرواز خطی معادل ۵ هزار کیلومتر مربع برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی، اکتشاف ذخایر پنهان که هیچ آثاری از آن روی زمین وجود ندارد.

وی؛ کم بودن عمق اکتشافات در کشور را به عنوان یکی از بزرگترین ضعف‌های کشور در بخش اکتشاف یاد کرد و افزود: به طور میانگین عمق اکتشافات در کشور‌های دنیا ۸۰ تا ۱۰۰ متر است و در ایران حدود ۱۰ متر است که با انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی عمق اکتشافات افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

نتایج امیدبخش ژئوفیزیک هوایی زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد و سطح درآمدی مردم کردستان شود

رئیس سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور: اطلاعات پایه زمین‌شناسی۵۳ درصد اراضی کردستان تهیه می‌شود

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: اکتشاف و اجرای پرواز ژئوفیزیک در کردستان به همت مجموعه سازمان صمت با توجه به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در راستای اجرای طرح تحول انجام می‌شود.

به گفته بختیار خلیقی از امروز پرواز ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره آغاز می‌شود که امیدواریم نتایج امیدبخش آن زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد و سطح درآمدی مردم شود.

وی افزود: ۱۸ گونه مواد معدنی و پتانسیل‌های زیادی در زمینه ذخایر خدادادی در کردستان وجود دارد که با اجرای این طرح اکتشافی زمینه‌های اشتغالزایی در استان فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه یادآور شد: سال ۹۶ عملیات اکتشافی در پهنه سقز در وسعت ۳ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع انجام شد و امسال در پهنه دیواندره ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع تا عمق ۴۵۰ متری زمین اکتشاف انجام می‌شود.

استاندار کردستان:

استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی همواره یکی از مطالبات مردم استان است

رئیس سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور: اطلاعات پایه زمین‌شناسی۵۳ درصد اراضی کردستان تهیه می‌شود

استاندار کردستان نیز گفت: با توجه به پایش ظرفیت‌های استان و نگاه ویژه وزارت صمت، اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در کردستان به عنوان دومین استان کشور انتخاب شد.

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه این طرح راهبردی به طور رسمی از امروز در استان آغاز شد، اعلام کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح در استان اعتبار اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده نتایج این طرح بعد از یک سال جمع‌آوری و در اختیار استان قرار داده می‌شود، یادآور شد: استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی همواره یکی از مطالبات مردم استان است.

استاندار کردستان اظهار داشت: گام نخست اجرای این طرح شناسایی ذخایر معدنی است و مراحل مهم دیگر هم استخراج و فرآوری و اجرای زنجیره کامل در این بخش است تا اینگونه مانع از خروج مواد معدنی به صورت خام در استان باشیم.

زارعی کوشا ادامه داد: بی شک اجرای صحیح این طرح منجر به توسعه سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه خواهد شد.

تعداد بازدید : 1

منبع: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده