تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۶۶۸۳۴
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد؛

همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از برنامه‌ریزی این سازمان برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شرکت دانش‌بنیان، به شرکتی گفته می‌شود که دانش و فن‌آوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. این شرکت‌ها در صنعت نقشی قابل توجه دارند. سال ۱۴۰۱، از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام نهاده شد و این امر موجب توجه بیشتر نهاد‌های مختلف به امر دانش بنیان شد. چگونگی برقراری ارتباط و تعامل و همکاری صنایع و معادن با شرکت‌های دانش بنیان از جمله مواردی است که باید به آن‌ها پرداخت. اخیرا کارگروه اجرایی تعامل با مجموعه‌های دانش‌بنیان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تشکیل شده است که در این خصوص گفتگویی کردیم با رضا جدیدی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه این سازمان که مشروح آن را می‌خوانید:

شیوه تعامل با مجموعه‌های دانش بنیان را توضیح دهید؟

پیرو نام‌گذاری سال جاری با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با توجه به ماهیت فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان مجموعه حاکمیتی و دانش‌بنیان و همچنین ضرورت بکارگیری آخرین فن‌آوری‌ها، دانش و اطلاعات به روز در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور، این سازمان اقدام به تشکیل کارگروه اجرایی تعامل با مجموعه‌های دانش بنیان کرد.

در همین راستا پس از شناسایی مجموعه‌های دانش بنیان فعال در حوزه زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی و همچنین احصا فهرست خدمات، اقلام و نیاز‌های فناورانه، تحریمی و راهبردی اولویت دار (تجهیزات، قطعات، مواد آزمایشگاهی و خدمات با سطح فناوری بالا) در سطح سازمان از سوی مدیران و متخصصان، اقدام به ارسال نامه جهت دریافت مستندات و نظرات مجموعه‌ها در خصوص مشارکت در یکی از زمینه‌های فعالیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی (با توجه به زمینه فعالیتی، مجوز‌های مورد نیاز و تخصص‌های موجود در مجموعه شرکت) شده است.

لازم به ذکر است با راه اندازی سایت " کارگروه تعامل با مجموعه‌های دانش بنیان" به آدرس https://gsi.ir/knowledge-based/fa در پرتال سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، از تمامی مجموعه‌های فعال و مرتبط در حوزه فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی دعوت به عمل می‌آید که نسبت به تکمیل فرم همکاری مشارکت نمایند.

جهت بررسی حوزه‌ها و زمینه‌های کاری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی و بررسی سطح تعامل و اجرایی کردن زمینه همکاری‌های مشترک، رویداد‌ها و و جلسات کارشناسی با این مجموعه‌ها به‌صورت منظم و دوره‌ای در محل سازمان برگزار می‌شود.

برنامه‌های مدنظر برای چگونگی همکاری با مجموعه‌های دانش بنیان را شرح دهید؟

در جلسات کارشناسی و تخصصی که با حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان و مدیران و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود، شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص مشارکت و همکاری در یکی از زمینه‌های فعالیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مطابق عناوین ارائه شده و با توجه به زمینه فعالیتی، مجوز‌های مورد نیاز و تخصص‌های موجود در مجموعه اعلام آمادگی می‌کنند.

طرفین به بررسی روش‌ها و فن‌آوری‌هایی که منجر به بکارگیری روشی نوین، افزایش بازدهی فعالیت‌ها از نظر زمانی و دقت اطلاعات شود می‌پردازند که در صورت تأیید مراتب و در کمترین زمان ممکن این همکاری به مرحله اجرا و تفاهم با مجموعه‌های دانش‌بنیان خواهد رسید.

همچنین در صورتیکه هر یک از مجموعه‌های دانش بنیان در زمینه‌های مد نظر سازمان، دارای مجوز تولید و ساخت کالا و یا محصول دانش بنیان برای اولین بار در کشور بدون مشابه داخلی باشند، پس از بررسی در این کارگروه، مستندات و درخواست جهت ارائه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اخذ تایید کارگروه تولید بار اول (زیر نظر شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان) به منظور دریافت خدمات مذکور اقدام می‌شود.

زمینه‌های همکاری و حوزه‌های مدنظر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با مجموعه‌های دانش بنیان را شرح دهید؟

مشارکت و ارائه فن‌آوری‌های نوین در زمینه تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در قالب نقشه‌های با دقت بالا (نوآوری‌هایی که به کاهش زمان و افزایش دقت منجر می‌شود)، به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین در خصوص مطالعات زمین‌شناسی، منشاءیابی و پایش مخاطرات طبیعی، اکتشاف ذخایر معدنی، آنالیز نمونه‌های زمین‌شناسی و اکتشافی، به‌کارگیری روش‌های نوین در حوزه ژئوفیزیک هوایی، داده‌های طیفی مورد استفاده در زمین‌شناسی و اکتشاف و روش‌های نوین تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، فعالیت در حوزه تامین، تعمیر و نگهداری تجهیزات فنی و آزمایشگاهی مرتبط با فعالیت‌های حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور حوزه‌های فعالیتی با مجموعه‌های دانش‌بنیان است.

منبع: پایگاه خبری ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده