تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۲۷۰۰۲۸
سرویس خبر : زمین شناسی

۱۳ هزار کیلومتر مربع از مساحت کردستان تحت پوشش زمین شناسی قرار می‌گیرد

‌می‌متالز - معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان، گفت: ۱۳ هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع از مساحت کل استان کردستان برای فعالیت‌های زمین شناسی مورد پوشش قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، مهدی سیفی باغی خانی اظهار داشت: در مجموع با در نظر گرفتن مناطق پتانسیل دار و دارای ظرفیت‌های معدنی کردستان این رقم ۹۰ درصد مساحت استان برای انجام طرح‌های زمین شناسی را شامل می‌شود.

وی افزود: در راستای انجام اکتشافات عمقی و شناخت هر چه بیشتر ذخایر معدنی استان بحث پهنه بندی و تعریف پهنه‌های استان صورت گرفته است.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اخیر فعالیت‌های گسترده زمین شناسی خود را تحت عنوان طرح تحول زمین شناسی در سطح کشور آغاز کرده و امسال کردستان به عنوان اولین استان کشور این طرح را در شهرستان دیواندره اجرایی کرده است.

سیفی باغی خانی یادآور شد: در این طرح تمام کار‌های مطالعاتی، برداشت، آزمایش رسوبات و... انجام می‌شود و در نهایت نقشه کامل وضعیت زمین شناسی استان تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: برای تهیه نقشه لایه ژئو شیمیایی در مجموع ۱۵ هزار نمونه گیری انجام شده تا پتانسیل‌های معدنی استان مشخص شود.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: بعد از این مراحل نقشه لایه زمین شناسی اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا معادن فلزی و پتانسیل‌های معدنی استان تا عمق ۴۵۰ متری به خوبی شناسایی و در خصوص بهره برداری از آن‌ها برنامه ریزی شود.

سیفی باغی خانی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر عملیات فیزیکی برداشت ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره تمام شده است، گفت: تا پایان آبان ماه سال جاری تمامی تحلیل‌ها از پرواز ژئوفیزیک به اتمام می‌رسد و انتظار می‌رود شاهد پیشرفت و توسعه چشم گیری در حوزه معادن استان باشیم.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: در استان کردستان در پهنه‌های قروه، بیجار و سقز پرواز ژئوفیزیک انجام شده و با اتمام مراحل انجام پرواز ژئوفیزک در دیواندره عملیات پیش بینی شده در خصوص انجام پرواز ژئوفیزیک هوایی به اتمام می‌رسد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده