تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۶۱۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزش دلاری کالا‌های صادر شده از مرز بازرگان ۹۱ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک مرز بازرگان گفت: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال، ۳۵ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۷۵دلار کالا از طریق این مرز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، رامین ظهیری اظهار کرد: محصولات صادراتی از این مرز شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه‌ای، قراضه و ضایعات آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی افزود: میزان کالای صادر شده در این مدت ۵۹ هزار و ۶۰۲ تن بوده که نسبت به سال گذشته از این لحاظ نیز ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص یک هزار و ۶۵۴ فقره اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم ۸۲۹ مورد بود و امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد رشد را شاهد هستیم.

ظهیری ادامه داد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۲۲۸ میلیون و ۴۷۸هزار و ۳۵۳ دلار برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت، این رقم ۲۲۸ میلیون و ۸۴۰هزار و ۵۸۳ دلار بود و در این خصوص نیز کاهش چهار درصدی ثبت شده است.

مدیرکل گمرک بازرگان تاکید کرد: در این خصوص نیز ۲ هزار و ۶۳۴ مورد اظهار نامه صادر شده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹درصد افزایش دارد.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشور‌های اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

 

عناوین برگزیده