تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۶۱۰۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مردم شهرکرد در مجلس:

سیستم تخصیص ارز غلط بود/ همه باید از جراحی اقتصادی دولت حمایت کنند

‌می‌متالز - نماینده مردم شهرکرد در مجلس با بیان اینکه سیستم تخصیص ارز غلط بوده است، گفت: همه باید از جراحی اقتصادی دولت حمایت کنیم.

به گزارش می‌متالز، احمد راستینه با اشاره به بحث اصلاح قیمت‌ها گفت: در بحث اصلاح نظام اقتصادی همه فعالان اقتصادی اتفاق نظر دارند و این فقط مربوط به این دولت نیست. همه فعالان اقتصادی می‌دانند سیستم تخصیص ارز غلط بوده است و نه تنها نتوانسته است سفره معیشت مردم را گسترش دهد بلکه در طول سال‌های مختلف حجم انبوهی از تورم ساختاری را بر اقتصاد ما تحمیل کرده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در اینکه این سیستم باید اصلاح شود همه اتفاق نظر دارند و حتی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ این را قانون کرد، اما دولت گذشته اراده‌ای برای اجرای قانون نداشت چرا که نگاه‌های ما معمولا انتخاباتی و سیاسی است و نگاه‌های جدی در اصلاح ساختار‌های اقتصادی مان کمتر وجود دارد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم بار بر زمین مانده و اقتصاد ناکارآمد را بر اساس اصلاح تخصیص ارز که به عنوان حلقه مفقوده شفاف ساز اقتصادی ماست، می‌خواهد اصلاح کند. ارز ۴۲۰۰ مفسده‌های بزرگی داشت. میزان تخصیص این ارز را نه دیوان محاسبات و نه هیچ دستگاه نظارتی نمی‌توانست تشخیص دهد و تنها بانک مرکزی توان ارایه ارز ۴۲۰۰ را داشت یعنی در این فضا افراد خاصی می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند و امضا‌های طلایی تعریف می‌شد که این امضا انحصار، شبکه رانت و فساد در سیستم واردات ما توسعه داد.

عضو کمیسیون فرهنگی بیان کرد: از زمان ورود این کالا‌ها با ارز دولتی شبکه انحصاری باز توزیع که هر کدام به واسطه وجود شبکه دلایلی به افزایش قیمت ورود کالا تا مصرف منتهی می‌شد، باعث چند برابر شدن قیمت محصولات با ارز ۴۲۰۰ می‌شد و عملا چیزی در سفره مردم نمی‌نشست.

وی گفت: ما در سال گذشته سیصد و ۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه ارز ۴۲۰۰ داریم، اما نه مردم راضی هستند و نه اقتصادمان پویا است. ما اگر توان رقابت به بخش خصوصی ندهیم و همیشه دولت رقیب بخش خصوصی باشد اساسا این بخش تمایلی برای حضور در عرصه اقتصادی ندارد و همین اتفاق در واردات افتاده است در حالی که ما تجار بزرگ بین المللی داریم، ولی چون دولت رقیب تجاری بین المللی است اساسا تجار بین المللی با دولت وارد عرصه رقابت در کالای اساسی نمی‌شود چرا که دولت رانت ۴۲۰۰ را در اختیار دارد و طبیعتا بخش خصوصی دچار آسیب می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی ارز ۴۲۰۰ حذف می‌شود، رقابت عرصه خصوصی تشدید می‌شود و دولت پایش را از اقتصاد بیرون می‌گذارد و این بهترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. این جراحی اقتصادی گام بزرگ دولت در این راستا است و همه باید حمایت کنیم تا این طرح به ثمر برسد.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده