تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۶۱۱۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

چین مناقصات برای اعلام قیمت مواد خام را به منظور حمایت از رشد اقتصادی ممنوع می‌کند

‌می‌متالز - دولت مرکزی چین در چند ماه گذشته اقداماتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد خام و حمایت از توسعه شرکت‌های صنعتی اجرا کرده است. فعالان بازار انتظار دارند که این سیاست منجر به افزایش سقف قیمت فولاد و مواد اولیه آن شود، زیرا آن‌ها عمده‌ترین مواد اولیه مورد استفاده شرکت‌های صنعتی هستند.

چین تولید مواد خام را افزایش می‌دهد

به گزارش می‌متالز، یک تاجر که در شانگهای با فولاد تخت سروکار دارد، گفت: برخی از مشتریان من از کاهش شدید سودشان در سال جاری به دلیل قیمت‌های بالای فولاد شکایت کرده اند.

به عنوان مثال، ارزیابی قیمت کویل نورد گرم فولادی چین شرقی، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ​​۵۰۲۵ یوان (۷۵۰ دلار) در هر تن بود که ۲۶۱ یوان در هر تن بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بود.

کاهش سود شرکت‌های تولیدی نسبت به سال گذشته

اداره ملی آمار (NBS) چین نیز مجموعه‌ای از داده‌ها را منتشر کرد که نشان دهنده وضعیت دشوار شرکت‌های صنعتی است.

در ماه آوریل، سود شرکت‌های صنعتی نسبت به سال قبل ۸.۵ درصد کاهش یافت. داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که از این میان، سود شرکت‌های تولیدی نسبت به سال گذشته ۲۲.۴ درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر، تنظیم قیمت فولاد عمدتاً معطوف به شرکت‌های آربیتراژ آتی و نقدی است.

بورس آتی شانگهای و بورس کالای دالیان در ماه فوریه اعلامیه‌های جریمه‌ای را در رابطه با فعالیت‌های تجاری غیرقانونی منتشر کردند تا انطباق سرمایه‌گذاران و آگاهی از ریسک را بهبود بخشند.

یک تحلیلگر صنعت گفت: معاملات آتی خیلی سریع بالا و پایین می‌روند و به طور کامل رابطه بین عرضه و تقاضا را دنبال نمی‌کنند.

به عنوان مثال، پرمعامله‌ترین قرارداد آتی میلگرد اکتبر در بورس آتی شانگهای در ۶ آوریل به بالاترین رقم یعنی ۵۱۹۰ یوان در هر تن رسید، زیرا فعالان بازار انتظار داشتند که شیوع کووید- ۱۹ در شانگهای به زودی مهار شود.

قیمت‌های لحظه‌ای میلگرد در آن زمان از همین رویه پیروی کردند، اگرچه تقاضا در شانگهای به دلیل قرنطینه کووید- ۱۹ تقریباً به صفر رسیده بود.

ارزیابی قیمت برای میلگرد داخلی چین شرقی سابق در ۶ آوریل، ۵۰۷۰ تا ۵۱۰۰ یوان در هر تن بود که ۱۲۰ تا ۱۳۰ یوان در هر تن بالاتر از قیمت ۴۹۵۰ تا ۴۹۷۰ یوان در هر تن در ۲۵ مارس، آخرین معامله و یک روز قبل از اینکه تمام شهر قفل شود.

یک تحلیلگر صنعت گفت: نظارت بر معاملات آتی نیز از افزایش غیرعادی قیمت لحظه‌ای جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: قیمت فولاد در بقیه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر و دارای نوسانات ملایمی خواهد بود.

به گفته منابع خبری، برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت فولاد، قیمت مواد اولیه باید در سطح معقولی باشد.

توسعه معادن آهن داخلی چین

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) در ماه فوریه اعلامیه‌ای منتشر کردند و گفتند که چین از توسعه معادن آهن داخلی حمایت خواهد کرد.

انجمن آهن و فولاد چین (Cisa) در اوایل سال جاری طرحی را پیشنهاد داد که حاکی از افزایش سرمایه گذاری در معادن داخلی است.

سیزا گفت: هدف این طرح افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن به ۳۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ است که افزایشی ۱۰۰ میلیون تنی از سال ۲۰۲۰ خواهد داشت.

به عنوان مثال، Angang Steel بیش از ۲۰ میلیارد یوان برای اکتشاف پروژه معدن آهن Xi’anshan خود سرمایه گذاری کرد که دارای ذخایر ۱.۳ میلیارد تنی سنگ خام است. در اطلاعیه دولت شهر انشان آمده است که این پروژه در سال ۲۰۲۲ شروع به ساخت خواهد کرد.

یک فعال اقتصادی گفت: “برخی از ادارات دولتی در حال بررسی مالیات وضع شده بر معدن سنگ آهن هستند و امیدواریم سیاست‌های ترجیحی برای پروژه‌های با کیفیت را منتشر کنند. این اتفاق به کاهش هزینه‌های تولید سنگ آهن کمک می‌کند. ”

زغال سنگ حرارتی محصول مهم دیگری است که ادارات دولتی بر آن نظارت دارند. منابع گفتند که این ماده خام برای تولید برق است و برق پایه و اساس تولید شرکت‌های صنعتی از جمله فولاد و محصولات پایین دستی آن است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در ۲۵ می‌منتشر کرد، فروشندگان زغال سنگ حرارتی به دلیل افزایش قیمت‌ها حداکثر تا ۳ میلیون یوان جریمه خواهند شد.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اقدامات زیر را به‌عنوان افزایش قیمت‌ها فهرست کرده است: ساخت و انتشار اطلاعات افزایش قیمت، ذخیره‌سازی زغال‌سنگ بسیار فراتر از حد معمول بدون دلیل مناسب، و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی گفت که قیمت زغال سنگ حرارتی قرارداد بلند مدت نباید از سقف تعیین شده توسط دولت‌های مرکزی یا محلی تجاوز کند. سقف قیمت زغال سنگ حرارتی نقطه‌ای ۵۰ درصد سقف قیمت قرارداد بلندمدت است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی گفت، برای مثال، زغال سنگ حرارتی ۵۵۰۰ کال در بندر چینگدائو، ۵۷۰ – ۷۷۰ یوان به ازای هر تن فوت برای قرارداد‌های بلندمدت است و سقف قیمت معاملات لحظه‌ای ۱۱۵۵ یوان در هر تن فوت است.

چین از سال گذشته تولید زغال سنگ حرارتی را افزایش داده است.

اداره ملی آمار چین گفت: تولید زغال سنگ خام در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۱.۴۵ میلیارد تن رسید که نسبت به سال قبل ۱۰.۵ درصد افزایش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده