به گزارش میمتالز، وزیر صنعت، معدن تجارت با حضور در سایپا و بازدید از خطوط تولید این شرکت از نزدیک درجریان وضعیت تولید و مشکلات موجود قرار گرفت.
سیدرضا فاطمی امین پس از بازدید از خط تولید خودرو شاهین و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار خودرو ناقص تولید شده بود گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید، افزایش تولید خودرو بود که خوشبختانه این مشکل حل شد..
وزیر صمت با بیان اینکه در سال گذشته در سایپا ۱۸ درصد تولید به صورت عبور مستقیم انجام میشد و بقیه محصولات تولیدی به صورت ناقص در پارکینگ قرار میگرفت که این روند مشکلات زیادی به همراه داشت گفت: در حال حاضر تولید ناقص در دو خودروساز انجام نمیشود و در سایپا تولید به صورت عبور مستقیم در حدود ۹۷ درصد انجام میپذیرد که بسیار موفقیت آمیز است.
او در خصوص قطعات یدکی تقلبی و قاچاق که در بازار وجود دارد گفت: حدود ۳۰ درصد قطعات موجود در بازار از قطعات، تقلبی و قاچاق است که بعضا با نصب بر روی خودروها دچار تصادفات و حوادث ناگوار هستیم که برای این موضوع هم برنامه خاصی را دنبال میکنیم.
فاطمی امین گفت: این صنعت هرچند مشکلات زیادی دارد و مردم حق دارند که اظهار نارضایتی بکنند، ولی مشکلات آن قابل حل است و این صنعت امکان احیا شدن دارد و نسبت به چند ماه گذشته رشد قابل قبولی داشته است.
او افزود: بخش عمده نارضایتی از خودروها که در جامعه است به خاطر وجود پلتفرمهای قدیمی است که قابل اصلاح نیست البته باید عیوب آنها را تا جایی که میشود اصلاح کرد، ولی به صورت کلی باید ترکیب تولید عوض شود و بر این اساس دو شرکت سایپا و ایران خودرو تولید خودروهای جدید شاهین و تارا را در دستور کار قرار داده اند و افزایش تولید این محصولات نسبت به سال گذشته چشم گیر است و این موارد باعث تغییر ریل این صنعت خواهد شد.
وزیر صمت با اشاره به اینکه تمرکز اولیه بر روی افزایش تولید محصول است، افزود: مساله مهم و اولویت دولت در ابتدا تولید محصول بود چراکه با افزایش تولید، گردش مالی ایجاد خواهد شد. همچنین باعث کاهش قیمت تمام شده محصول میشود و رشد در حوزه قطعه سازی و کیفیت خودرو را به همراه دارد.
او در خصوص نصب اسامی با رسم الخط فارسی بر روی بدنه خودرو گفت: در سال گذشته به خودروسازان تاکید داشتیم که اسامی خودروها بر اساس زبان ملی و با رسم الخط فارسی نصب شود که این موضوع هم در حال انجام است.
فاطمی امین در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال جاری هم گفت: برنامهای برای افزایش قیمت خودروها در سال جاری در دستور کار قرار ندارد.
تیبا هیچ زمانی با عیب ایمنی به مشتری عرضه نشده است
در ادامه محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه وضعیت تولید گروه سایپا به صورت روزانه حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دستگاه است گفت: در حال حاضر حدود ۳ درصد از برنامه اعلامی وزارت صمت جلو هستیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید به صورت عبور مستقیم در گروه سایپا بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد انجام میشود و عملا دیگر خودرو ناقص دراین شرکت تولید نخواهد شد. همچنین خودروهای معوق که در ۴ ماه قبل حدود ۱۲ هزار خودرو بود خوشبختانه اکنون تعداد آن حدود ۹۷۰ دستگاه شده است.
تیموری در خصوص خارج شدن خودرو تیبا از تولید بر اساس درخواست سازمان استاندارد گفت: خودرو تیبا عیوبی داشته، ولی هیچ زمانی این خودرو با عیوب ایمنی به مشتری عرضه نشده است و به طور کلی امکان اینکه در گروه سایپا خودرو با عیب ایمنی تولید و به فروش برسد وجود ندارد.
او افزود: بعضی از عیوب در خودروها مثل ایراد رگلاژ در وجود دارد که ممکن است تکرار شود که این موارد جزو عیوب ایمنی قرار نمیگیرد و اصلاح شده و به مشتری ارائه میشود. البته در این خصوص هم گاهی نیاز به انجام هزینههای زیادی است که در این صورت تصمیم به عدم تولید و جایگزینی با محصولات جدید میشود و در خصوص خودرو تیبا هم همین رویه در دستور کار است.
تیموری با اشاره به اینکه خودرو عنوان شده هیچ مشکلی در ایمنی مشتری ندارد تاکید کرد:. خودرو تیبا خودرویی ارزان قیمت است که به دست مشتری میرسد و حال بر اساس سیاستهای وزارت صمت در خصوص تولید این محصول تصمیم گیری میشود.
او افزود: حدود ۷ هزار خودرو تیبا در تعهدات شرکت سایپا است و باید به مشتری تحویل شود همچنین ۶ هزار خودرو تبیا هم تولید شده و در کارخانه موجود است که باید برای این تعداد تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به اینکه فرآیند تولید به صورت صفر و یکی نیست و روند به صورتی است که عیوب اعلام میشود و خودروساز برنامه خود را ارائه میدهد و در صورتی که عیوب قابل رفع نباشد آن موقع توقف تولید انجام میشود.
او گفت: در تولید خودرو یک زنجیره تامین وجود دارد و طی یک فرآیندی خودرو تولید میشود و بر همین اساس قطعات این خودرو تولید شده و در انبار شرکت هم وجود دارد و اینها سرمایه ملی محسوب میشود و توقف یک باره خودرو به زیان کشور و سرمایه ملی است.
تیموری تاکید کرد: در صورتی که بر اساس نظر موسسه استاندارد و سیاست اعلامی وزارت صمت مقرر شود که خودرو تیبا تولید نشود قطعا برای مشتریان از خودروهای کوییک و شاهین جایگزین خواهد شد.
منبع: بولتن نیوز