تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۶۱۳۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تعداد خودرو‌های ناقص حدود ٤٠ درصد در سال جاری کاهش یافت:

ثبت رکورد تولید روزانه و هفتگی در سایپا

ثبت رکورد تولید روزانه و هفتگی در سایپا
‌می‌متالز - با تولید ١٨٣٥ دستگاه خودرو در چهارمین روز از ماه جاری، رکورد تولید روزانه در ٨ ماه گذشته در سایپا شکسته شد.

به گزارش می‌متالز، با تولید ١٨٣٥ دستگاه خودرو در چهارمین روز از ماه جاری، رکورد تولید روزانه در ٨ ماه گذشته در سایپا شکسته شد. همچنین در هفته ابتدایی خرداد، با تولید ۱۰ هزار و ۶۰۱ دستگاه خودرو، بالاترین تولید هفتگی در طول ١٢ ماه اخیر در این گروه محقق شد. بر این اساس و در راستای افزایش ظرفیت تولید و کاهش خودرو‌های ناقص در گروه سایپا از ابتدای سال جاری ۱۷ هزار خودرو ناقص تکمیل شده که کاهش ۴۰ درصدی خودرو‌های ناقص موجود را به همراه داشته است، به عبارت دیگر؛ ٤٣هزار دستگاه خودرو ناقص موجود به ٢٦هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و به‌زودی تعداد خودرو‌های مذکور به ۲۰هزار دستگاه خواهد رسید. برهمین اساس، ماندگاری خودرو‌ها به مدت ٥ماه کاهش یافته است. در رابطه با تولید تجمیعی گروه خودروسازی سایپا نیز در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ٧٠هزار دستگاه خودرو تولید شده است که بر اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش تاکنون ١٠٣درصد برنامه محقق شده که از این تعداد تولید، حدود ٦٣هزار دستگاه بر اساس تولید به‌صورت نرخ عبور مستقیم حدود ۹۰ درصدی انجام شده است.

استقبال سایپا از سیاست فروش متمرکز وزارت صمت

گفتنی است به‌رغم انتقادات برخی خودروسازان از سیاست‌گزاری وزارت صمت درخصوص سیستم یکپارچه فروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا این سیاست را یکی از بهترین سیاست‌های انجام‌شده در صنعت خودرو دانست و گفت: «تمام کشور‌های تولیدکننده مطرح دنیا بر این اساس، عرضه و فروش محصولات شرکت‌های خودروساز خود را انجام می‌دهند.» محمدعلی تیموری افزود: «در کشور‌هایی همچون چین با ۲۰ میلیون تولید خودرو یا ژاپن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان، سیاست‌گزاری در عرضه خودرو از سوی دولت انجام می‌شود و اجرای آن در اختیار شرکت‌های خودروساز است و بهترین نتایج از آن گرفته شده و رضایت عمومی را به همراه داشته است.»

وی با بیان این‌که این گروه خودروسازی در سال جاری توانسته است از ۹۸ درصد توان خود در دو شیفت کاری استفاده و روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو تولید کند، افزود: «درصورتی‌که از ابتدا سیاست‌گزاری مناسبی برای سایپا انجام می‌شد، توان تولید ۲۷۰۰ دستگاه خودرو در سه شیفت کاری در این گروه وجود داشت.» تیموری ادامه داد: «بر اساس دستور ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور، افزایش تولید یکی از خواسته‌های ایشان و البته مستلزم انجام این مهم تامین نقدینگی بود، اما شورای پول‌واعتبار برای سال جاری برخلاف رویه چند سال گذشته هیچ مبلغی را به‌صورت تسهیلات برای خودروسازان در نظر نگرفت.

درحالی‌که اگر به خودروسازان نقدینگی تخصیص می‌یافت، افزایش تولید که خواست رئیس‌جمهور بود، بهتر و سریع‌تر انجام می‌شد و هم در زنجیره تامین سایپا امکان استخدام و ایجاد اشتغال برای ۲۰ هزار نفر فراهم می‌شد.»

ضرورت جمع‌آوری خودرو‌های ناایمن تولید سال ۹۰ به قبل

تیموری با بیان این‌که مشکل اصلی خودرو‌های ناایمن به ۱۸ میلیون خودرویی که از سال ۹۰ به قبل تولید شده و در حال ترددند، برمی‌گردد، گفت: «به‌تازگی ازسوی سازمان استاندارد دو خودرو تیبا و سمند به‌عنوان خودرو‌های ناایمن معرفی شده‌اند و این در حالی است که این خودرو‌ها استاندارد‌های ۸۵ گانه را دارند و مشکل اصلی در خودرو‌های تولیدی سال ۱۳۹۰ به قبل است و باید برای جمع‌آوری خودرو‌های قدیمی تصمیم‌گیری جدی شود.» وی افزود: «برای حذف خودرو از زنجیره تولید باید فرآیندی وجود داشته باشد، چراکه درحال‌حاضر قطعه‌سازان برای دو خودرو تیبا و سمند، قطعاتی را تولید کرده و همچنان نیز خودروسازان در انبار‌های خود قطعات این دو خودرو را دارند و جلوگیری از تولید این خودرو به‌صورت یک‌باره و بدون اطلاع قبلی، باعث ایجاد زیان و هدررفت منابع ملی می‌شود.»

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده