تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۶۱۵۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد؛

افزایش تجارت با آفریقا با مکانیزم تهاتر

‌می‌متالز - معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه‌های این سازمان به منظور توسعه تجارت با آفریقا گفت: تجهیز زیرساخت‌های صادراتی و تقویت حضور رایزنان بازرگانی در این قاره در دستور کار قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، از سازمان توسعه تجارت، «سیداحمدرضا علائی طباطبایی» با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های تجاری قاره آفریقا در دوره جدید، اظهار داشت: مهم‌ترین چالش در ارتباط با قاره آفریقا، مغفول ماندن فرصت‌ها و عدم شناخت کافی است.

علائی با بیان اینکه تمرکز ما در سازمان توسعه تجارت تقویت تجارت و روابط اقتصادی با قاره آفریقاست، خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین پیش نیاز‌ها در تجارت با آفریقا، تقویت زیرساخت‌های لجستیک به‌ویژه لجستیک دریایی است.

وی افزود: برقراری خطوط منظم کشتیرانی که اخیراً در شرق آفریقا شاهد آن هستیم و نیاز به تقویت دارد، در غرب آفریقا نیز باید پیاده‌سازی و منظم شود. در گذشته خطوط کشتیرانی به‌صورت نامنظم وجود داشته است. با تخصیص یارانه حمل سعی بر این داریم که این خطوط را منظم کنیم؛ به‌نحوی‌که تجار بتوانند روی این ظرفیت برنامه‌ریزی کنند.

ظرفیت تهاتر کالایی با آفریقا

معاون ارتقا کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ظرفیت تهاتر کالایی با قاره آفریقا گفت: با توجه به ایجاد زیرساخت و اجرایی کردن پلتفرم تهاتر توسط سازمان توسعه تجارت با چند کشور، امیدواریم بتوانیم این زیرساخت را در مورد آفریقا نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به فهرست مصوب ۱۱۰۰ قلم کالایی تهاتر، تصریح کرد: این ساختار موجود است و امیدواریم در تجارت با آفریقا بتوانیم با استفاده از تهاتر، برخی از حوزه‌های کالایی را تقویت کنیم.

توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به آفریقا

معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پتانسیل‌های کشور در زمینه خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد: کشور‌هایی که در قاره آفریقا وجود دارند، از مهم‌ترین واردکنندگان خدمات فنی و مهندسی هستند و خوشبختانه در سال‌های اخیر این ظرفیت در کشور تقویت شده است.

علایی افزود: در این خصوص نیز چالش‌هایی از جمله موضوع صدور ضمانت‌نامه و مطالبات معوق وجود دارد که مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

افزایش شناخت تجار از قاره آفریقا و اعزام رایزنان بازرگانی

وی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌ها در ارتباط با قاره آفریقا، افزایش شناخت تجار از این قاره و اعزام رایزنان بازرگانی است، اظهار داشت: برای اعزام رایزنان بازرگانی، قاره آفریقا را به چهار قسمت غرب، شرق، شمال و جنوب تقسیم کردیم؛ در شرق با محوریت کنیا، در غرب با محوریت نیجریه، در شمال با محوریت الجزایر و در جنوب با محوریت آفریقای جنوبی، اعزام رایزنان به این مناطق را در دستور کار داریم و به‌زودی شاهد اعزام رایزنان بازرگانی کنیا و تا پایان سال شاهد اعزام رایزنان به سه نقطه دیگر خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی صادرات به آفریقا، تصریح کرد: در حال حاضر غنا رتبه اول صادرات ج. ا. ایران به آفریقا را دارد و بعد از آن کشور‌های آفریقای جنوبی و نیجریه در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

وی افزود: بیشترین حجم تجارت قاره آفریقا به سایر کشور‌ها در حوزه صادرات مواد و مشتقات نفتی، نفت و گاز و سنگ‌های قیمتی است. واردات این کشور نیز در حوزه مواد خام و مواد نفتی سبک است که یکی از ظرفیت‌های ما نیز در همین حوزه است.

وی با بیان اینکه تقریباً در تمام حوزه‌های کالایی اشاره شده برنامه‌های مدونی برای تجارت با آفریقا داریم، اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ و با تقویت حوزه لجستیک و حمل‌ونقل بتوانیم آمار صادرات به آفریقا را ارتقا دهیم.

معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه حجم تجارت ما با قاره آفریقا در حال حاضر بالا نیست و جای کار بسیار دارد، ابراز امیدواری کرد طبق برنامه ۴ ساله بتوانیم به جایگاه در شأن ایران در تجارت با آفریقا برسیم.

علایی با اشاره به اینکه چشم‌انداز روشنی را برای تجارت با آفریقا متصور هستیم، خاطرنشان کرد: با اولویت‌بندی صورت گرفته و طبق چشم‌انداز ۱۴۰۱، رقم ۱.۲ میلیارد دلاری فعلی تجارت با آفریقا دوبرابر خواهد شد.

 

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده