تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۶۱۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد با حضور گسترده دیروز آغاز شد

قول مجلس برای رفع موانع تولید/ تکنولوژی نیز داخلی سازی شود/ الگویی برای سایر نمایشگاه ها/ تقدیر از ۱۰پیشکسوت فولادی/ تقدیر از ۴۰ شرکت برتر در حوزه تامین تجهیزات فولاد/ فولادسازان و تامین کنندگان را زیر یک سقف

می متالز - نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با استقبال خانواده آهن و فولاد کشور روبرو شد و بیش از 1200 نفر در مراسم افتاحیه این رویداد ملی حضور بهم رساندند.
قول مجلس برای رفع موانع تولید/ تکنولوژی نیز داخلی سازی شود/ الگویی برای سایر نمایشگاه ها/ تقدیر از ۱۰پیشکسوت فولادی/ تقدیر از ۴۰ شرکت برتر در حوزه تامین تجهیزات فولاد/ فولادسازان و تامین کنندگان را زیر یک سقف

به گزارش می متالز، دیروز، دوشنبه ۱۷ دی ماه ۹۷، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور گسترده مدیران شرکت های فولادی و معدنی، مسئولان دولتی و تامین کنندگان زنحیره آهن و فولاد کشور در برج میلاد افتتاح شد.

 

دکتر سبحانی: حلقه مفقوده را برقرار می کنیم

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران ضمن خوشامدگویی گفت: بر آنیم تا حلقه مفقوده بین تولیدکنندگان مواد مصرفی و فولادسازان را برقرار کنیم.

رئیس نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران افزود: امروز فولاد مرز ۵۰ سال را از زمان راه اندازی اولین واحد فولادسازی پشت سر گذاشته است. مسئولان و صنعتگران توجه ویژه ای به صنعت فولاد پس از انقلاب داشتند و امسال تولید ۲۵ میلیون تن را پشت سر خواهیم گذاشت. وی تصریح کرد: بعد از انقلاب شرکت های زیادی در زمینه مواد مصرفی، تولید و تامین تجهیزات و قطعات فعال شدند.

دکتر سبحانی خاطرنشان کرد: منابع بانکی ایران جوابگوی نیاز صنایع نبوده و بالاجبار به دنبال فاینانس می رویم و به دلیل محدودیت قانونی کشور فاینانس کننده، مجبور به استفاده از تجهیزاتی هستیم که در داخل نیز قادر به تامین آن می باشیم.

 

فولادسازان و تامین کنندگان را زیر یک سقف

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران فلسفه این جشنواره را اطلاع رسانی در زمینه اقدامات بومی سازی صورت گرفته عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش انجمن در این راستا بود که در شرایط تحریم، تمام واحدهای فولادی امکان بهره گیری از توان تامین داخل را داشته باشند.

وی ساخت برخی تجهیزات در ایران را مقدور دانست گفت: علیرغم این توان در داخل، اما بومی سازی در کشور مغفول مانده است. انجمن تولیدکنندگان فولاد این خلا را حس کرد لذا در قالب نمایشگاهی، بومی سازی در سال حمایت از کالای ایرانی را اطلاع رسانی کرد و فولادسازان و تامین کنندگان را زیر یک سقف جمع کرده و توان ساخت داخل را بررسی کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: به امید روزی هستیم که هم سیستم بانکی قادر به تامین نیاز مالی واحدهای داخلی باشد و هم تامین کنندگان ما به خود اتکایی لازم برسند و به دانش فنی مورد نیاز دست یابند چراکه در این صورت هست که آسیب نا پذیر می شویم. وی ادامه داد: خرید ماشین آلات بدون دانش فنی آن راحت تر از انتقال دانش فنی است.

سبحانی در خاتمه تصریح کرد: امروز تفاهم نامه ها و رونمایی هایی در این مراسم خواهیم داشت. به عبارت دیگر از سامانه ثبت نیاز فولادسازان و توانمندی تامین کنندگان داخلی و نیز اطلس ملی فولاد رونمایی خواهیم کرد. همچنین تجلیلی از پیشکسوتان و فعالان صنعت فولاد و نیز افرادی که در هدایت این صنعت شاخص بودند و نقشی در توسعه صنعت فولاد داشتند، خواهیم داشت.

 

رئیس ایمیدرو: علاوه بر تجهیزات، تکنولوژی نیز داخلی سازی شود

در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی فولاد دکتر خداداد غریب پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت:نقش موثر فولاد در دنیا و مبادلات تجاری میان اقتصادهای بزرگ در جنگ تجاری نمایان است.

وی افزود: در ایران ظرفیت تولید فولاد به ۳۵ میلیون تن و تولید ماهانه به ۲ میلیون تن رسیده است که ناشی از اراده های محکمی است که منجر به این عملکرد مثبت شده است.

غریب پور اظهار داشت: ۳.۳ میلیارد دلار صادرات این حوزه در چند ماه اخیر بوده است. موانع صادراتی فولادسازان رفع و راهکارهای برون رفت به زودی اعلام می شود. وی خاطرنشان کرد: امسال بیش از یک میلیارد دلار طرح در حوزه فولاد به بهره برداری رسیده و خواهد رسید و امیدواریم در کنار ظرفیت سازی تولید واقعی نیز به همین میزان رشد یابد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تصریح کرد: موانع تولید با همکاری های میان مسئولان و تولیدکنندگان مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه ایمیدرو به دنبال اکتشاف است و طرح های جدید و مستعد را شناسایی کرده تصریح کرد: حتی در حوزه اکتشاف از توان بخش خصوصی بهره خواهیم گرفت. غریب پور در ادامه صحبت های خود گفت: اگر تحریم نبود اکنون هم به فکر جشنواره بومی سازی نبودیم لذا نیاز به تامین داخل در چنین شرایطی حس می شود.

وی تاکید کرد: بنگاه ها در کنار دولت عهده دار توسعه شده اند و ایمیدرو عزم این را دارد که مجری توسعه باشد. غریب پور ادامه داد: باید به زیرساخت ها هم توجه شود و ایمیدرو توجه به این بخش را نیز در دستور کار دارد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با تاکید اینکه همکاری ایمیدرو با دانشگاه با ارتباط به واحدهای تحقیق و توسعه مقدور خواهد شد گفت: به دنبال آن هستیم تا علاوه بر شناسایی قطعات و تجهیزات، تکنولوژی نیز بومی و داخلی سازی شود.

وی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد را کار ارزنده ای خواند و تصریح کرد: این اقدام قابل تقدیر می باشد و امیدواریم الگوی سایر نمایشگاه ها باشد.

 

دکتر سرقینی: صنعت فولاد در جای جای زندگی مردم حضور دارد

دکتر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار این مهم، برای فولادسازان و صنعتگران است. وی افزود: رتبه ایران در تولید فولاد از پانزدهم به دهم در جهان در سال جاری ارتقا یافته است.

سرقینی خاطرنشان کرد: بیشترین توسعه در صنعت فولاد در دولت یازدهم بوده است. تا پیش از دولت یازدهم زنجیره فولاد به ۱۲۰ میلیون تن رسیده بود اما امروز به ۲۰۵ میلیون تن ظرفیت رسیده که گویای بیشترین توسعه در این صنعت طی سال های اخیر است.

وی پی ریزی توسعه صنعت فولاد را از دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد و گفت: بازدهی صنعت فولاد ۷۰ درصد است و دلیل آن این است که بیشتر واحدها در ابتدای راه اندازی هستند.

وی دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را دور از دسترس ندانست و گفت: تنش در صنعت فولاد در این چند وقت و پس از تحریم ها زیاد شد چون این صنعت در جای جای زندگی مردم حضور دارد اما امروز این تنش به حداقل رسیده است. صادرات تا هفته قبل مشروط بود اما امروز دیگر تکلیف عرضه در بورس برداشته شده و شرکت ها یا نمایندگان آنها، بدون هیچ محدودیتی می توانند صادرات داشته باشند.

 

روند بازار جهانی و داخلی فولاد کاهشی است

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت ادامه داد: همچنین شرط خرید از بورس نیز برداشته شده و همه می توانند از بورس کالا خرید داشته باشند. عرضه اسلب نیز اختیاری شد و در آینده این اتفاق برای سایر محصولات فولادی نیز خواهد افتاد.

وی در بخشی از صحبت های خود این را نیز یادآور شد که به جهت روند کاهش قیمت ها، باید خود را برای ریزش قیمت ها مطابق قیمت های جهانی آماده کرد.

سرقینی رشد وزنی صادرات فولاد را ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: فولاد صد دلار ارزبری دارد و هنوز هم مواد اولیه گلوگاه این صنعت است. امیدواریم با اقداماتی از قبیل راه اندازی واحد الکترود گرافیتی در کشور، این ۱۰۰ دلار ارز بری کاهش یابد.

وی بازگشت ارز را یک الزام قانونی دانست و تصریح کرد: تنها ۱۰ درصد ارز فولادسازان مجوز استفاده در واردات آنها را دارد اما در حال مذاکره برای بازگشت ارز مازاد آنها هستیم. معاون وزیر ادامه داد: اکتشافات را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد. در افق چشم انداز کمبود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تنی سنگ را خواهیم داشت.

 

ابزار مقابله با تحریم، توسعه اقتصاد کشور است

سرقینی در خاتمه گفت: کمیسیون معادن و صنایع معدنی مجلس همواره حمایت گر صنایع کشور بوده است.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: اینکه یک ظرفیتی ایجاد شده تا تولیدکنندگان و صنعتگران در حوزه تامین نیاز فولاد، فعال شوند ارزشمند است اما ایم اقدامات باید به گونه ای باشد که پس از برداشته شدن تحریم به روند سابق باز نگردیم.

وی نفس تشکیل انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را نیز ارزشمند خواند و افزود: توسعه این تشکل ها موجب توسعه کشور است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: باید اقتصاد را به گونه ای توسعه دهیم که دیگران جرات تحریم را به خود ندهند و قدرت چانه زنی بیشتری نیز در مقابل آنها داشته باشیم.

وی با خاطرنشان ساختن اینکه ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده گفت: باید به فکر توسعه تولیدات کیفی و فولادهای کیفی باشیم. در تربیت نیرو خوب عمل کرده ایم و هزینه تربیت را می پردازیم اما در بکارگیری این نیرو ها عملکرد خوبی نداریم.

 

فولادگر: قوانینی در راستای رفع موانع تولید تدوین شده است

مهندس فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس نیز در این مراسم تاکید کرد: فولاد یک صنعت پیشران است و در توسعه کشور می تواند نقش بسزایی داشته باشد. وی گفت: صنعت فولاد به لحاظ نیروی انسانی نیز حائز اهمیت است. لذا سهم فولاد باید در تولید ناخالصی داخلی و دنیا بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

فولادگر در ادامه تصریح کرد: تکمیل زنجیره را در فولاد در اولویت قرار دهیم چراکه ارزش آفرینی آن منوط به همین تکمیل زنجیره است. همچنین بومی سازی و تولید داخل نیز در فولاد که یک صنعت پیشران است باید در اولویت قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: مجموعه قوانینی در راستای رفع موانع تولید تدوین شده و امیدواریم با اجرای آنها مشکلات تولیدکنندگان مرتفع شود.

 

پیشنهاد واگذاری تمام صنایع و معادن به بخش خصوصی

مهندس محلوجی وزیر سابق صنایع و معادن نیز گفت: از سال ۷۶ که دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تمام شد مسیر دیگری را انتخاب کردم و تمرکز خود را به سرمایه فنا ناپذیر میراث فرهنگی و تدوین تاریخ یک شهر معطوف ساختم.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده