تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۶۱۸۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان، عامل استحکام ساختمان

‌می‌متالز - امروزه با گسترش شهر‌ها و ساختن ساختمان‌های بلندمرتبه، مساله استحکام ساختمان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ به طوری که قوانین زیادی در این باره تصویب شده‌اند و دولت‌ها، متخصصین و پیمانکاران، پروژه‌های ساخت‌وساز را ملزم به رعایت این قوانین می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، یکی از عوامل مهم در این زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد. در این خصوص دربرنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای اصفهان با محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان و علی اصغر میر قادری نائب رئیس نظام مهندسی استان اصفهان گفتگویی صورت گرفته است که در پی می‌آید:

مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان در این گفتگو به عوامل تاثیر گذار در استحکام و ایمنی ساختمان اشاره کرد و سه پارامتر را مهمتر از سایرین دانست و افزود: مصالح مرغوب و استاندارد، طراحی و معماری مناسب و استفاده صحیح از مصالح، عوامل بسیار مهمی در استحکام ساختمان هستند که در صورت رعایت این شاخص‌ها، ساختمان ایمنی خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان با داشتن تیم کارشناسی مجرب در بخش‌های مختلف، کنترل کلیه فرایند را از مرحله طراحی تا تولید محصول منطبق با استاندارد‌های روز دنیا همواره مدنظر قرار می‌دهد و این رویکرد سبب شده محصولاتش علاوه بر اینکه در داخل کشور انتخاب اول مصرف کنندگان باشد، صادرات محصولات ذوب آهن نیز به بیش از بیست کشور دنیا انجام گیرد.

مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن این مجتمع عظیم صنعتی با اشاره به اینکه انواع آرماتور، تیرآهن‌های بال پهن، میلگرد و ... در سایز‌های گوناگون در این مجتمع عظیم صنعتی تولید می‌شود خاطر نشان کرد: تولید H ۳۰ به عنوان یک محصول استراتژیک نیز از سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور بیم بلانک را نیز برای آن تولید کردیم.

شایان ذکر است محصول تیرآهن H تولید شده به روش نوردی در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق این مزیت را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست، تولید شده و از مقاومت فوق العاده زیادی برخوردار است. همچنین علاوه بر تسریع در ساخت سازه و ایمنی بالاتر در مقابل زلزله و حوداث غیرمترقبه، حدود ۳۰ درصد هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد.

علی اصغر میر قادری نائب رئیس نظام مهندسی استان اصفهان نیز گفت: سازمان ملی استاندارد، مراحل مختلفی از جمله روش‌های تولید، آزمون‌های گوناگون برای کنترل کیفیت مصالح و... را برای ساختمان سازی تعریف کرده است. به عنوان مثال در مقاطع فولادی که در ساختمان استفاده می‌شوند نسبت کربنی که در این مقاطع به کار می‌رود باید به میزانی باشد که در هنگام زلزله انعطاف پذیر باشند و دچار شکنندگی نشوند.

وی افزود: تعاملات خوبی بین ذوب آهن اصفهان و سازمان نظام مهندسی وجود دارد و طی چند مرحله خط تولید محصولات را بازدید کردیم و از نزدیک مشاهده شد که استاندارد‌های مختلف در فرایند تولید محصولات رعایت می‌شود.

قادری تصریح کرد: مطابق ماده ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ و مواد ۱۵،۱۶،۱۹،۴۰ و ۵۱ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، کنترل تولید، توزیع و استفاده از کلیه مصالح ساختمانی که مشمول استاندارد اجباری هستند در کلیه پروژه‌های ساختمانی توسط کلیه دست اندرکاران الزامی است. هدف این الزام، حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تامین ایمنی و استحکام ساختمان‌ها و در نهایت جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی می‌باشد.

این مقام مسوول بیان کرد: برخی مالکین و کارفرمایان متاسفانه به دلیل اینکه قیمت تمام شده ساختمان‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است، به سمت کاهش هزینه‌های آن‌ها می‌روند و این رویکرد ایمنی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد و لذا نیاز است در این زمینه برنامه ریزی جدی انجام گیرد.

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده