تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۸۲۴
کد خبر: ۲۶۱۵۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

نوسان آهن روی نقاط ضعف و ترس

‌می‌متالز - پنجشنبه هفته گذشته با اینکه نیمه تعطیل بود انتظار می‌رفت قیمت روزانه آهن‌آلات دست‌کم ثابت و بدون تغییر اعلام شود، اما افزایش قیمت در بخش کثیری از بازار آهن مشاهده شد.

به گزارش می‌متالز، پنجشنبه هفته گذشته با اینکه نیمه تعطیل بود و همچنین تعطیلی سه روزه را در پیش داشتیم، انتظار می‌رفت قیمت روزانه آهن‌آلات دست‌کم ثابت و بدون تغییر اعلام شود، اما افزایش قیمت در بخش کثیری از بازار آهن مشاهده شد و حتی برخی مبادی فروش قیمت دوم اعلام کردند.

بازار ارز نیز که همچنان در مسیر صعودی قرار داشت تا نزدیکی کانال ۳۲ هزار تومانی افزایش یافت، اما در پایان هفته هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید. گفتنی است در یک ماه گذشته نرخ دلار در مسیر افزایشی با شیب تند قرار گرفته و حدود ۳ هزار و ۶۹۰ تومان افزایش داشته است.

بررسی روزانه بازار آهن‌آلات

برخلاف آنچه از بازار داخلی انتظار می‌رفت و براساس فاکتور‌هایی که آدرس ثبات قیمت‌ها را در بازار می‌دادند، روز پنجشنبه با افزایش ناگهانی نرخ آهن‌آلات مواجه شدیم. به این ترتیب که قیمت میلگرد آجدار در نیمی از بازار با ثبات همراه بود و در نیم دیگر بازار با افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد، حتی شماری از شرکت‌ها قیمت دوم نیز اعلام کردند به طوری که سقف قیمت میلگرد به کانال ۱۹ هزار تومانی رسید.

اگرچه در بخش قیمت ناودانی و نبشی غالب مبادی فروش ثبات داشتند، اما چند شرکت با افزایش ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومانی اعلام قیمت کردند. همچنین کلیه شرکت‌ها قیمت پروفیل و لوله‌های داربستی، گازی و ... را بدون تغییر عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز در نیمی از بازار ثبات داشتند و در نیم دیگر بازار حدود ۱۵۰ الی ۲۵۰ تومان افزایش پیدا کرد، در بخش شاخه‌فروشی نیز غالب شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

براساس فاکتور‌هایی که در تعیین نرخ روز آهن‌آلات داخلی و صادراتی نقش دارند انتظار می‌رفت قیمت‌ها در سطح پایین‌تر باقی بمانند، اما در آخرین روز هفته برخلاف تصور قیمت‌ها افزایش یافت.

 در بررسی علت آنچه افزایش قیمت را رقم زد می‌توان به افزایش احتمال قطعی برق در نیمه خرداد اشاره کرد، همچنین کاهش عرضه شمش در بورس هفته گذشته نوعی کمبود محصول را در بازار القا می‌کند که جو روانی منفی را افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر افزایش نرخ دلار نیز خود مزیدی بر علت شد تا زمینه برای افزایش ناگهانی قیمت‌ها فراهم شود.

افزایشی که بیشتر ریشه در هیجانات منفی و کمبود مصنوعی محصولات فولادی داشت که هدف آن ایجاد تقاضا بود، اما چنین تحرکاتی راه به جایی نمی‌برد و در نهایت مؤلفه‌هایی اساس قیمت‌گذاری قرار خواهد گرفت که براساس سیاست‌های ستاد تنظیم بازار باشد که شامل عواملی اعم از: قیمت صادراتی فولاد کشور، قیمت حواله دلار نیمایی، کف قیمتی محصولات فولادی در بازار داخلی، حداکثر معادل ۹۵ درصد نرخ صادراتی، است.

تکرار چرخه نوسانات نرخ اهن


غالبا آهن و فولاد در بازار‌های داخلی و خارجی تحت تأثیر عوامل متعددی در نوسان است و مدام قیمت‌ها کاهشی و افزایشی می‌شود، در همین زمینه وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با وقوع جنگ روسیه و اوکراین علاوه‌بر آسیای میانه، نرخ محصولات فولادی در بازار داخل نیز دچار نوسان شد به‌طوری که با کاهش شدید قیمت‌ها در مواد اولیه و محصولات فولادی مواجه بودیم.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر نیز نرخ محصولات در کمترین میزان خود قرار دارد و به عبارتی کف قیمتی را لمس کرده است و بعید است که بیش از این کاهش بیابد؛ زیرا به نظر می‌رسد که دیگر تولید آهن‌الات در چنین شرایطی دیگر به‌صرفه نیست و احتمال دارد دوباره با کوچکترین اتفاق و تغییری با افزایش قیمت‌ها مواجه شویم.

این فعال صنعتی ادامه داد: براساس فاکتور‌هایی که در بازار‌های جهانی وجود دارد قیمت‌ها در کمترین میزان و بازار در رکود و ثبات قرار دارد که این امر تاحدودی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا متأثر شده است.

وی همچنین بیان کرد: نوسانات قیمت اهن به این صورت است که پس از افزایش و تجربه سقف قیمتی، دوباره در مسیر کاهش قرار می‌گیرد و به کف خود می‌رسد و این چرخه مدام در حال تکرار و تداوم است.

تکرار قطعی برق و تبعات آن

با نزدیک شدن به فصل گرما باز هم اخبار قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف آن به گوش می‌رسد، اگرچه برخی این اخبار را تأیید و برخی دیگر تکذیب می‌کنند.

بهادر احرامیان عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین زمینه اظهار کرد: با گرم شدن هوا قطعی برق پیش‌بینی می‌شد، اما زمان دقیق آن مشخص نشده بود، ولی در حال حاضر با توجه به شروع گرما، احتمال دارد زمان‌بندی قطعی برق در روز‌های آتی اطلاع‌رسانی شود.

این فعال صنعتی بیان کرد: چالش قطعی برق سال گذشته نیز اتفاق افتاد و ظاهرا امسال نیز ادامه دارد، با اعمال محدودیت مصرف برق احتمالا فعالیت غالب تولیدکنندگان محدود و حتی متوقف شود و برخی از کارخانه‌ها به کلی از تولید خود دست بکشند، اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد و این بحران حل نشود صنعت فولاد خسارت زیادی را متحمل خواهد شد.

وی همچنین افزود: ادامه‌دار شدن این بحران علاوه‌بر تعطیلی واحد‌ها و خسارت‌های مالی و آسیب جدی به صنعت فولاد، بیکاری کارگران و برخی عواقب جبران‌ناپذیر دیگر را در پی خواهد داشت. محدودیت برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان اگر از اساس و زیرساخت اصلاح نشود صنعت فولاد را به زوال می‌کشاند.

احرامیان در پایان تأکید کرد: ادامه‌دار شدن محدودیت مصرف انرژی هزینه‌های تولید مقاطع فولادی و همچنین سرمایه‌گذاری را حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

در زمینه قطعی برق و عواقب آن حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان نیز اظهار کرد: با اعمال محدودیت‌ها که احتمالا تا پایان تابستان نیز ادامه داشته باشد، فولاد خراسان جزو واحد‌هایی است که به طور کامل فعالیت خود را متوقف و در این ایام دیگر شمش تولید نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: قطعی برقی که در تابستان سال گذشته نیز اتفاق افتاد به بیکاری تعداد زیادی از نیرو‌های انسانی و افت تولید شمش منجر شد و اگر همین روند لاقل در سه سال آینده ادامه داشته باشد، زیان وارده به صنعت فولاد غیرقابل جبران خواهد بود و برنامه پنج ساله توسعه نیز عملی نخواهد شد.

بختیاری ضرر مالی قطعی برق سال گذشته را ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در بخش تولید رقم بزرگی است و نکته قابل ذکر این است که مشکل برق همچنان حل نشده و فعلا نیز محدودیت مصرف انرژی برای صنایع مشخص نشده است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده