تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۶۱۸۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تهدید سلامت و اقتصاد مردم "رونیز" با دود کارخانه سیمان/ وقتی صنعت بلای جان می‌شود + فیلم

‌می‌متالز - کارخانه سیمان استهبان که در بخش رونیز این شهرستان قرار گرفته با آلایندگی هوا و محیط سلامت و اقتصاد مردم را نشانه رفته است.

به گزارش می‌متالز، " سرطان در اینجا بیشتر از کرونا جان گرفته" عبارتی که هر چند به صورت عادی بیان می‌شود، اما چاشنی غم و غصه دارد؛ لبخندی زهرآگین پشت این عبارت ساده است.

سخن از بخش رونیز شهرستان استهبان است شهرستانی که در فاصله کوتاهی از شیراز قرار دارد و به انجیرستان دیمش معروف است و شهره انجیرش به آن سوی آب‌ها نیز رسیده، اما انجیرستان بخش رونیز این روز‌ها با طعم گرد و خاک و سیمان عجین شده است.

بنا بر تماس‌های مکرر مردم این بخش پیگیری این موضوع تحت پرونده‌ای با عنوان صدای مردم که مختص این خبرگزاری و برای بیان مشکلات مردم است، مورد توجه قرار گرفت.

سال‌هاست که کارخانه سیمان در بخش رونیز قرار گرفته، اما با تغییر مدیریت دودکش کارخانه دهان باز کرده و دود سمی و سفید رنگ خود را به ریه‌های مردم و مزارع آن‌ها می‌فرستد.

همین مساله سبب شده هیچ موجود زنده‌ای از این دود در امان نباشد، دام‌ها و محصولات کشاورزی دیگر آن کیفیت سابق را ندارند و کشاورزان مجبورند ۲ هفته یکبار مزارع و باغات خود با آبی که زنگ خطر کمبود و بحرانش هر روز بلندتر از روز گذشته به صدا درمی‌آید، بشویند.

اهالی منطقه و روستائیان، اما جان بر سر این راه گذاشتند، بسیاری از جمعیت ۶ هزار نفری رونیز به سرطان ریه یا دیگر سرطان‌ها مبتلا شدند و این حاصل و ثمره صنعت برای مردم این بخش است.

صنعتی که هر چند عرصه‌های آن با تابلو‌های حفاظت و حریم بختگان و محیط زیست مزین شده، اما گویی نظارتی بر دود سمی آن و ورودش به ریه‌های مردم نیست.

با توجه به مشخص نبودن زمان دقیق آلایندگی و وضعیت فیلتر گروه خبری تسنیم چند بار در روز‌ها و ساعات مختلف اقدام به تهیه گزارش و فیلم‌برداری از این سوژه کرد که در نهایت حاصل آن این گزارش شد.

اهالی بخش رونیز در مقابل دوربین حاضر شدند و به بیان مشکلات خود پرداختند. به گفته این افراد صبح هنگام توده‌ای از گرد و غبار با ترکیبات سمی در منطقه دیده می‌شود که تاثیر آن بر محصولات باغی و زراعی هم اقتصاد مردم را نشانه رفته و هم سلامت آن‌ها را به خطر انداخته است.

اهالی با نگرانی از پدیده افزایش سرطان در منطقه و تبدیل آن به یک سونامی در آینده سخن می‌گویند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده