تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۶۱۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همگام با بازیگران

خروج بی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ترمز حقیقی در هفت هفته

‌می‌متالز - یک هفته دیگر با افت میانگین قیمت سهام در بورس تهران پایان یافت و همزمان با کاهش ارتفاع ۴/ ۱‌درصدی شاخص‌کل، سهامداران حقیقی نیز برای هفتمین هفته متوالی، مالکیت بخشی از سهام خود را به معامله گران عمده بورس تهران واگذار کردند. به این ترتیب در هفته منتهی به ۱۸ خردادماه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۴۰۵ میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

به گزارش می‌متالز، هفته سوم خردادماه تنها سه روز کاری داشت، اما نه‌تن‌ها به میزان هفته ماقبل افت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نظاره گر بود، بلکه به همان میزان نیز سرمایه حقیقی دیگر از گردونه معاملات سهام خارج شد. در این میان نگاهی به‌عملکرد بازیگران سهام در ۳۹ صنعت فعال بورسی حکایت از خالص فروش مثبت حقیقی‌ها در ۳۲ گروه در مقابل ورود این دسته از معامله گران به تنها هفت صنعت داشت. در صدر لیست خروج سهامداران خرد، گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی خودنمایی می‌کردند.

در این راستا زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۲۹‌میلیارد و ۵۷۷‌میلیون‌تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله گران عمده بورس تهران بودند، پس از آن نوبت به سهام بانکی رسید تا با خالص فروش ۱۸۳‌میلیارد و ۴۸۹‌میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شوند.

در رده‌های بعدی بیشترین خروج سرمایه‌های خرد به‌ترتیب نام گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو، فلزات اساسی، چندرشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی خودنمایی می‌کرد که در مجموع جابه جایی سهامی به ارزش ۶۴۱‌میلیارد و ۷۸۶‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را طی دادوستد‌های هفته منتهی به ۱۸ خردادماه ثبت کردند. در آنسوی بازار، اما گروه اطلاعات و ارتباطات با محوریت سهام تازه وارد «آسیاتک» بیشترین ورود سرمایه حقیقی را تجربه کردند.

زیرمجموعه‌های این گروه در هفته‌ای که گذشت میزبان ۱۶‌میلیارد و ۴۸۱‌میلیون تومان سرمایه جدید حقیقی بودند و پس از آن رایانه ای‌ها شاهد خالص خرید ۲/ ۷ میلیارد‌تومانی سهامداران خرد بورس تهران بودند. صنایع محصولات فلزی، کاشی و سرامیک، سیمان، محصولات چوبی و تامین آب، برق و گاز به‌ترتیب دیگر گروه‌های جذاب برای حقیقی‌ها در هفته سوم خردادماه بودند.

در روز‌های کاری هفته گذشته نیز هرچند شاخص‌کل دو روز مثبت داشت، اما سهامداران خرد در هر سه روز معاملاتی فروشنده‌بودند.

بیشترین خروج این دسته از معامله گران، اما در نخستین روز یعنی دوشنبه ثبت شد که همزمان با ریزش حدود ۸/ ۱‌درصدی شاخص‌کل، سهامی به ارزش ۸۸۷‌میلیارد و ۹۲۳‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد که دومین خروج پرمقدار سهامداران خرد در سال‌جاری بود. روز سه شنبه، اما تغییر مسیر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای و رشد ۰۷/ ۰‌درصدی این نماگر توانست تا حدودی از فشار عرضه‌ها بکاهد تا خالص فروش حقیقی‌ها به ۲۸۱میلیارد‌تومان محدود شود. در آخرین روز کاری هفته نیز که شاخص‌کل ۳۲/ ۰‌درصد دیگر افزایش ارتفاع داد، حقیقی‌ها به فروش ادامه دادند و این‌بار مالکیت بخش دیگری از سهام خود به ارزش ۲۳۵‌میلیارد و ۸۲۳‌میلیون تومان را به معامله گران نهادی بورس تهران واگذار کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده