تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۶۲۷۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تامین نیاز بازار به سیمان همزمان با مدیریت مصرف برق

‌می‌متالز - یک تولیدکننده و کارشناس ارشد صنعت سیمان گفت: اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق، مشکلی در عرضه سیمان به بازار به وجود نیاورده است.

به گزارش می‌متالز، "علی محمد بد" افزود: شایعات احتمالی در مورد کاهش تولید سیمان و افزایش قیمت، ناشی از جوسازی برخی دلالان برای ایجاد تقاضای کاذب و کسب سود‌های نامتعارف در بازار است.

این تولید کننده و کارشناس ارشد صنعت سیمان ادامه داد: هر سال با آغاز فصل تابستان و احتمال اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی برق صنایع، شایعاتی از سوی خریداران عمده سیمان مبنی بر کاهش تولید به بازار منتشر می‌شود، اما امسال با توجه به برنامه از پیش اعلامی وزارت نیرو و تأمین حداقل‌های کارخانجات برای تأمین برق کوره‌ها، تاکنون مشکلی در تولید سیمان به وجود نیامده و این کالا به مقدار کافی در بورس قابل عرضه است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که برای تأمین برق در تابستان وجود دارد، قیمت پایین برق این کالای استراتژیک است و این موضوع باعث شده صنایع ما که بهره‌وریی بالایی در موضوع انرژی ندارند، انگیزه‌های لازم را برای به‌روز کردن تجهیزات و استفاده از تکنولوژی‌های جدید با مصرف پایین انرژی نداشته باشند و برق زیادی در بخش صنایع هدر رود.

به گفته محمد بد، گرمای ناشی از کوره‌های سیمان ظرفیت مناسبی برای تولید برق بوده و اکثر کشور‌ها از این منبع برای تولید برق استفاده می‌کنند، اما با توجه به قیمت پایین برق، سرمایه گذاری لازم در این بخش که می‌تواند برق مورد نیاز کارخانجات را تا حد زیادی تأمین کند، انجام نشده است و امیدواریم وزارت نیرو با افزایش منطقی نرخ برق به صورت سالیانه زمینه‌ای برای واقعی کردن قیمت برق و جلوگیری از اتلاف آن فراهم کند.
وی تأکید کرد: برنامه‌های تشویقی وزارت نیرو یک راه حل کوتاه مدت برای عبور از فصل تابستان است و امیدواریم صنایع با استقبال از این مشوق‌ها و برنامه‌ها، در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود به صنعت برق و هموطنان در کاهش خاموشی‌ها یاری رسانند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده