به گزارش میمتالز، حمیدرضا لنجابی افزود: به دلیل این اتفاق و عدم فعالیت تعدادی از دیگها در برخی از مدارهای تولید، اعتراضات کارگری شکل گرفته است. چرا که با عدم تولید، این کارگر است که شغل خود را از دست میدهد. با این رخداد قطعاً اشتغال بسیاری از کارگران ایرالکو به خطر خواهد افتاد. با کاهش حجم برق ایرالکو و خروج دیگها از مدار تولید، اشتغال حداقل ۷۰۰ نفر با مخاطره همراه خواهد شد.
وی ادامه داد: موضوع مهم این است که قراردادهای کارگری ایرالکو به گونهای تنظیم شده است که هنگامی که دیگ از مدار خارج شود و شرایط تولید وجود نداشته باشد، قراردادها به صورت یک طرفه فسخ خواهد شد. قراردادها تا زمانی به قوت خود باقی است که کارخانه و مدارهای تولید در حال فعالیت و کار باشند و هنگامی که کارخانه و مدارهای تولید به دلایلی که کارفرما مقصر نیست، از جمله قطعی برق فعال نباشند، قراردادها یک طرفه فسخ میشود.
رئیس شورای اسلامی کار ایرالکو با اشاره به اینکه میخواهند دلیل کمبود برق را از طریق فشار آوردن بر صنایع جبران کنند و پا بر روی گلوی صنایع گذاشتهاند، اظهار داشت: بر اساس تصمیماتی که اتخاذ کرده اند، میخواهند یک سوم از حجم برق ایرالکو را به میزان ۱۰۰ کیلوآمپر کاهش دهند. این کاهش برق باعث خواهد شد تا تعدادی از دیگها از مدار تولید خارج شوند.
لنجابی با تأکید بر اینکه در این فرآیند ۱۰۰ کیلوآمپر از برق ایرالکو کاهش مییابد، تصریح کرد: سال گذشته ۴۰ کیلوآمپر از برق ایرالکو را کاهش داده اند که منجر به ۵ ساعت قطعی برق در شبانه روز شده بود. اما متأسفانه در سال جاری ۱۰۰ کیلوآمپر برق را در شبانه روز کاهش داده اند که این فرآیند یک سوم برق ایرالکو را در شبانه روز کاهش میدهد. این اتفاق صدمات و هزینههای جبران ناپذیری را به همراه دارد.
وی بیان داشت: هنگامی که به دلیل قطع برق دیگها از مدار خارج شوند، فرآیند مذاب نیز انجام نمیشود و در نتیجه آلومینیوم نیز تولید نخواهد شد. این اتفاق یک ضرر بزرگ و هنگفت چندین هزار میلیاردی را برای ایرالکو به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی هنگامی که مجدداً برق وصل شود و دیگ بخواهد دوباره به مدار تولید بازگردد، هزینههای بسیار زیادی را به همراه دارد.
رئیس شورای اسلامی کار ایرالکو تأکید کرد: موضوع دیگر اینکه بسیاری از مصالح مورد نیاز فعالیت دیگها باید از خارج از کشور تأمین شود که با وضعیت اقتصادی موجود، باید هزینههای بسیاری را متحمل شد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که ممکن است این مصالح به موقع وارد کشور نشود و باز هم فرآیند تولید را به عقب بیاندازد و اتفاقات دیگری را نیز رقم بزند. همچنین این خطر نیز وجود دارد که دیگهایی که از مدار خارج شده اند، به هنگام راه اندازی حتی اگر هزینه هم برای آنها انجام شده باشد، بر حسب آنکه رکتی فایر فرسوده است، پاسخی ندهند و بر روی مدار قرار نگیرند و کارایی نداشته باشند.
لنجابی ابراز داشت: برای کنترل این شرایط به ناچار یا باید به صورت رندم دیگها را از مدار خارج کرد و یا اینکه باید تداخل بین خطها کنترل شود. این فرآیند خطرات و تلفات انسانی را نیز به همراه خواهد داشت. چنین شرایطی متأسفانه با جان کارگران بازی خواهد کرد، چرا که هنگام راه اندازی مجدد دیگها شرایط خطرناکی پیش خواهد آمد که در برخی مواقع باعث پرت شدن کارگر شده و صدمات انسانی به همراه دارد. هنگام بازسازی و راه اندازی دیگها کارگرانی که در میان دیگها قرار دارند، جانشان همواره در مخاطره است. چرا که در فرآیند راه اندازی اگر میدان مغناطیسی تشکیل شود، کارگر را به هوا پرت کرده و با چرخش به ستون پرتاب میکند.
منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)