تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۶۲۹۲۱
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی مطرح کرد:

پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی پیک‌بار در استان مرکزی/ایرالکو موظف به تأمین ۱۰۰ مگاوات از مصرف برق خود شد

‌می‌متالز - محمودی گفت: اوج مصرف برق استان مرکزی در تابستان امسال ۱۳۵۰ مگاوات پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش مورد انتظار است.

به گزارش می‌متالز، محمودی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در نشست خبری عبور از اوج مصرف برق تابستان ۱۴۰۱ اظهار داشت: با شروع فصل گرما و به‌ویژه در یک هفته اخیر شاهد افزایش ۱۰ هزار مگاواتی در شبکه‌های سراسری کشور هستیم و مصرف برق به حدود ۶۰ هزار مگاوات رسیده و محاسبات نشان می‌دهد به ازای هر درجه افزایش دمای هوا حدود ۲ هزار مگاوات افزایش بار در شبکه ایجاد شده است.

محمودی تصریح کرد: اقدامات ارزشمندی با حضور دولت سیزدهم در حوزه صنعت برق رقم خورده که به ویژه بحث تعمیرات نیروگاهی است که معمولا در دبستان انجام می‌شد، اما از زمستان سال گذشته انجام شده و با ضرب العجل وزیر محترم تا پایان اردیبهشت ماه به پایان رسیده و هیچ نیروگاهی نیاز به اورهال ندارد.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی گفت: نیاز به مدیریت مصرف در سطح کشور حدود ۱۳ هزار مگاوات است و پیش بینی شده ۷۰ هزار مگاوات پیک مصرف برق اتفاق بیفتد که این عدد سال گذشته ۶۸ هزار مگاوات بوده که انتظار رشدی ۵ درصدی برای سال جاری را داریم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مصرف برق استان مرکزی به حدود هزار مگاوات نزدیک می‌شود که این عدد در هفته گذشته ۸۵ هزار مگاوات بود که با افزایش دما ۱۵۰ مگاوات به آن اضافه شده است.

محمودی اذعان داشت: نقشه راه برای مدیریت مصرف برق مصوبه هیئت وزیران است که تمام بخش‌های مصرف کننده برق در آن دیده شده و مشوق‌ها و ابزار‌های بازدارنده‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد مصرف برق استان مرکزی در حوزه مولد یعنی صنعت و کشاورزی است افزود: بخش صنعت ۴۳ درصد و بخش کشاورزی ۲۳ درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده که باید بیشترین همراهی در این بخش‌ها صورت گیرد.


پیش بینی افزایش ۵ درصدی مصرف برق در پیک مصرف


مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی تصریح کرد: اوج مصرف برق استان مرکزی در تابستان امسال ۱۳۵۰ مگاوات پیش بینی میشود که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش مورد انتظار است.

وی با تأکید بر اینکه دولت صرفه جویی را از خود آغاز کرده است افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران همه دستگاه‌های اجرایی مشخص شده موظف هستند در ساعات اداری به میزان ۴۰ درصد و ساعات غیر اداری ۶۰ درصد از میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش بدهند لذا در بخش عمومی و اداری نیاز به همراهی ویژه‌ای داریم که البته ممیزی‌ها و مانور‌هایی در خصوص کنترل میزان مصرف ادارات انجام شده و تذکرات لازم به بخش‌های عملکرد مناسبی ندارند داده شده است که در صورت عدم توجه به صورت مکتوب به استانداری و فرمانداری‌ها معرفی خواهند شد.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی ادامه داد: در مصوبه هیئت وزیران در بخش اداری و صنعتی مشترکین صنعتی باید با توجه به اولویت‌ها همراهی داشته باشند که بر همین اساس برنامه‌ای به مشترکین صنعتی ابلاغ شده، اما برآورد کلی نشان میدهد از شروع طرح یعنی ۱۶ خردادماه صنایع همکاری کافی را نداشته اند و این همکاری حداکثر ۵۰ درصد بوده لذا از هفته آینده برای هر صنعت یک روز را از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۳ شب مشخص شده که ملزم به همکاری هستند و اگر این همراهی انجام نگیرد با اعمال مدیریت اضطراری بار برق آن‌ها قطع خواهد شد هر چند مشوق‌های ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی مشترکین موظف هستند از ساعت ۱۳ تا ۱۸ با خاموش کردن موتور‌های خود همکاری داشته باشند که اگر این اتفاق بیفتد برق آن‌ها رایگان محاسبه خواهد شد و در غیر اینصورت مجبور به قطع برق آن‌ها خواهیم بود.

محمودی با تاکید بر اینکه نیاز به بیشترین همکاری در بخش خانگی داریم گفت: انتظار است حداقل ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق این بخش را در ساعات پیک مصرف روز (ساعت ۱۳ تا ۱۸) و پیک مصرف شب (ساعت ۱۹ تا ۲۳) داشته باشیم.

وی مشترکین شرکت توزیع برق را مصرف کنندگان تا سقف ۷ مگاوات عنوان کرد و افزود: مشترکینی که مصرف بیش از ۷ مگاوات دارند طبق قانون موظف هستند نسبت به تامین بخشی از مصرف خود را با استفاده از مولد و نیروگاه‌های خورشیدی پوشش دهند و برای این منظور برنامه ریزی کنند.


ایرالکو ظرف یکسال آینده باید۱۰۰ مگاوات از مصرف برق را با احداث نیروگاه خورشیدی تامین کند


مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی گفت: شرکت آلومینیوم اراک نیز موظف شده تا ظرف یکسال آینده به میزان ۱۰۰ مگاوات از مصرف برق خود را با احداث نیروگاه خورشیدی تامین کند، همچنین در بخش‌های اداری نیز بر اساس مصوبه دولت دستگاه‌ها موظف اند ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را از نیروگاه خورشیدی تامین کنند.

محمودی در رابطه با بحث مصرف برق در زمینه استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها نیز گفت: در سال‌های اخیر بحث استخراج رمز ارز‌ها در کشور مورد توجه قرار گرفته است و در استان مرکزی نیز در دو سال گذشته ۱۶ هزار ماینر از ۷۷۰ مزرعه شناسایی و ضبط شده، ولی باز هم ن یاز است تا با همراهی مردم این موضوع را پیگیری کنیم چراکه گزارشات مردمی در خصوص فعالیت مزارع ارز دیجیتال از طریق تماس با شماره ۱۲۱ و یا اپلیکیشن برق من کمک ویژه‌ای به کاهش بار شبکه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد توزیع برق استان مرکزی در کشف و ضبط ماینر‌ها به نسبت تعداد مشترک در سطح کشور حائز رتبه اول است.


مطالبات توزیع برق استان مرکزی از مشترکین ۲۳۸ میلیارد تومان است


محمودی مطالبات شرکت توزیع برق استان مرکزی از مشترکین تا پایان سال ۱۴۰۰ را نیز ۲۳۸ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بدهی بخش خانگی ۵۵ میلیارد، بخش سازمان‌ها و ادارات ۶۶ میلیارد، بخش کشاورزی ۴۶ میلیارد، بخش صنعت ۶۶ میلیارد و سایر مصارف ۳۴ میلیارد تومان است که در بین دستگاه‌های اجرایی استانداری مرکزی خوش حساب ترین مشترک است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: ۷۷۷ هزار مشترک برق در استان مرکزی وجود دارد که این شرکت با طول شبکه ۲۰ هزار کیلومتر و ۱۸ هزار دستگاه پست وظیفه توزیع برق استان را برعهده دارند.

منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده