تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۶۵۴
کد خبر: ۲۶۲۸۴۲
سرویس خبر : انرژی

پتروشیمی سلمان فارسی سال ۱۴۰۲ به‌بهره‌برداری می‌رسد؟

‌می‌متالز - عدم پاسخگویی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی سلمان فارسی، این شائبه را ایجاد می‌کند که این پروژه ۱۲ ساله، باز هم در روند اجرا با مشکل برخورده است.

به گزارش می‌متالز، سال ۱۳۸۹ بود که عبدالحسین بیات، مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رئیس فعلی هیات مدیره صندوق‌های بازنشستگی نفت اعلام کرد که "شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه ظرفیت تولید پلی پروپیلن و تولید دیگر محصولات با ارزش پروپیلنی اقدام به احداث پتروشیمی سلمان فارسی (مشارکت بخش خصوصی) کرده است. "

از آن سال تا امروز حدود ۱۲ سال می‌گذرد و دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم موفق به تکمیل این پروژه که از آن به عنوان "نخستین طرح PDH ایران" و دروازه ورود ایران به تولید پروپیلن از پروپان یاد می‌شود، نشدند.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بهمن‌ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران از تحقق بهره برداری از طرح پتروشیمی سلمان فارسی در سال ۱۴۰۲ خبر داد. طرحی که با بهره‌برداری از آن، ۵۶۰ هزار تن پروپان به ۴۵۰ هزار تن پروپیلن تبدیل خواهد شد.

پیگیری‌های متعدد از شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص کسب اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه به نتیجه نرسید و مسوولان این شرکت به‌هیچ وجه حاضر به پاسخگویی نیستند. این عدم پاسخگویی، این شبهه را ایجاد می‌کند که شاید طرح ۱۲ ساله پتروشیمی سلمان فارسی، در فرآیند تکمیل باز هم به مشکل برخورده و سال ۱۴۰۲ نیز پرونده احداث اولین واحد PDH کشور بسته نخواهد شد.

طرح PDH سلمان فارسی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و خام‌سوزی پروپان و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده چند برابری، یک طرح استراتژیک محسوب می‌شود و تأخیر در بهره‌برداری از این واحد، عدم‌النفع قابل توجهی برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده