تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۴۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۵۴۲۶
سرویس خبر : انرژی
معاون وزیر نفت خبر داد:

افزایش ۲.۵ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی با افتتاح پنج طرح تا پایان سال

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از افتتاح پنج طرح پتروشیمی تا پایان سال خبر داد و گفت: ظرفیت صنعت با بهره‌برداری‌های جدید ۲.۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شاهمیرزایی اعلام کرد: طرح‌های زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در قالب ۲۰ بسته در پنج زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، آروماتیک و بوتیلن به مجموع ظرفیت اسمی سالانه ۳.۸ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۴.۲ میلیارد دلار و با قابلیت تولید سالانه ۴.۴ میلیارد دلار از انواع محصول پایین‌دستی ارائه شد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی با ظرفیت اسمی سالانه بیش از ۹۲ میلیون تن، روزانه یک میلیون بشکه معادل نفت خام از منابع هیدروکربوری را به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند. به‌طوری که این صنعت سال ۱۴۰۱ حدود ۲۷ میلیارد دلار درآمدزایی داشت. پتروشیمی‌های گچساران، دی‌آریا پلیمر خمین، پارس گلایکول، بخش نخست پالایشگاه شهدای هویزه خلیج فارس، واحد دوم هوای فشرده دماوند انرژی عسلویه، پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و مخازن نه‌گانه مخازن سبز پتروشیمی عسلویه طرح‌هایی هستند که طی دو سال اخیر به بهره‌برداری رسیدند.

این مقام مسوول ادامه داد: پنج طرح پتروشیمی تا پایان سال افتتاح می‌شود. ظرفیت صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری‌های جدید تا پایان سال ۲.۵ میلیون تن افزایش می‌یابد. همچنین بازنگری مجوز طرح‌های پتروشیمی با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفت و مجوز بیش از ۱۰ طرح پتروشیمی غیرفعال ابطال شد و بعضی از طرح‌ها به طرح‌های زنجیره ارزش تبدیل شد.

شاهمیرزایی از اجرای ۶۷ و ۳۷ طرح با مجموع ظرفیت سالانه ۴۸ و ۵۱ میلیون تن در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه در صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه سال‌های آینده خبر داد و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی از آغاز تا کنون ۸۵ میلیارد دلار بوده و طرح‌های در دست اجرا ظرفیت جذب ۷۰ میلیارد دلار سرمایه دارند.

به گفته وی، ۸۵ و ۹۱ درصد فروش صادراتی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ معادل ۱۲.۷ و ۱۴.۵ میلیارد دلار از سوی پتروشیمی‌ها در سامانه ارزی نیما فروخته شد. بیش از ۸۵ درصد کاتالیست‌های صنعت بومی‌سازی شده و تا پایان دولت فعلی همه کاتالیست‌های مورد نیاز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده