تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۶۲۸۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۱.۹ درصدی شاخص فرابورس در هفته گذشته

‌می‌متالز - شاخص کل فرابورس با رشدی ۱.۹ درصدی در هفته گذشته مواجه شد.

به گزارش می‌متالز، در هفته‌ای که گذشت طی ۵ روز معاملاتی، شاخص کل فرابورس با رشدی ۱.۹ درصدی در سطح ۲۱ هزار و ۳۴۹ واحدی به کار خود پایان داد. این متغیر فرابورسی از ابتدای سال بیش از ۱۶ درصد بالا رفته است.

هچنین بررسی آمار معاملات فرابورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد ۰.۸۶ درصد به ارزش بازار فرابورس اضافه‌شده و این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته در ۵۴ روز کاری بیش از ۱۳ درصد فرابورس بزرگ‌تر شده است.

این در حالی است که بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۰۵ میلیون انواع ورقه دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در هزار و ۳۰۴ نوبت معاملاتی در بازار‌های فرابورس دادوستد شد. به‌این‌ترتیب رشد ۵۴ درصدی در حجم و افت ۳ درصدی در ارزش را شاهد بودیم. همچنین تعداد معاملات هم ۳۴ درصد بالا رفت.

این گزارش می‌افزاید: بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته ارزش معاملات در بازار اول بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل ۱۲۷ درصد رشد داشت. در بازار دوم هم طی این مدت ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان معاملات به ثبت رسید که بازهم ۸۴ درصد افزایش را به ثبت رساند. در بازار پایه نیز طی این مدت ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان انواع سهام مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشدی ۹۱ درصدی داشت.

افزون بر این ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس بالغ‌بر ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که صنعت محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۷۴۸ میلیارد تومان، ۱۲ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. سرمایه‌گذاری‌ها نیز طی این مدت معاملات خردی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان داشتند و ۱۱ درصد از کل ارزش معاملات سهام را در اختیار داشتند. پس از آن نیز گروه فلزات اساسی ازجمله صنایعی بود که برای سرمایه‌گذاران خرد جذابیت داشته و باارزش معاملات خرد ۵۴۰ میلیارد تومانی، ۸ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد.

همچنین نگاهی به ارزش کل بازار به تفکیک صنعت تا پایان هفته گذشته نشان می‌دهد در دوره موردبررسی مجموع تعداد سهام در فرابورس یک هزار و ۶۹۳ میلیارد برگه و ارزش بازار فرابورس ۱.۹ میلیون میلیارد تومان است.

در این میان صنعت محصولات شیمیایی باارزش بازاری بالغ‌بر ۴۱۷ هزار میلیارد تومان، ۲۱ درصد از سهم از کل ارزش بازار را در اختیار دارد. رتبه دوم هم متعلق به اوراق تأمین مالی باارزش بازاری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است که ۱۸ درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده و سومین صنعت بزرگ بازار نیز گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی است که ۱۰ درصد ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد.

بررسی ارزش بازار‌های فرابورس به تفکیک نوع بازار نیز نشان می‌دهد در مدت موردبررسی ۴۹ درصد ارزش بازار در اختیار بازار دوم و ۱۹ درصد در اختیار بازار پایه است. همچنین بازار اوراق مالی اسلامی نیز ۱۸ درصد ارزش بازار فرابورس را تصاحب کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده