تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۶۲۹۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش‌ها به قدم گذاشتن استارت‌آپ‌ها در بورس

‌می‌متالز - وضعیت صنعت خودرو، اوضاع و احوال ارز و طلا، افزایش شدید اجاره خانه ها، استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم از موضوعات روزی بود که در جمع توییتری بورسی‌ها و اقتصادی‌ها درباره آن صحبت می‌شد. گمانه زنی درباره دیگر وزارتخانه‌های دولت سیزدهم، تاثیر و عدم‌تاثیر استعفای یک وزیر بر بهبود اوضاع اقتصادی کشور و... جزو نوشته‌های کاربران در این رابطه بود.

به گزارش می‌متالز، نکته دیگری که باید در جریان آن قرار بگیرید این است که چند روزی می‌شود که دیگر بحث گرانی و پیگیری اخبار مرتبط با این موضوع مثل قبل در جمع بورسی‌ها و میان چهره‌های اقتصادی دیده نمی‌شود، اما کلیدواژه‌های تورم، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست جزو کلمه‌هایی هستند که در نوشته‌های بورسی‌ها و اقتصادی‌ها استفاده می‌شود، اما همان‌طور که اشاره شد، گرانی و پرداختن به کالا‌هایی که به‌صورت روزانه گران می‌شوند، مثل هفته‌های گذشته نیست و انگار که تبدیل به اتفاقی عادی برای کاربران این حوزه شده است.

اعلام این خبر که ۱۹ کانال و صفحه‌مجازی فعال در حوزه ارز فردایی مسدود شدند، سوژه‌ای شد تا در جمع توییتری بورسی‌ها و اقتصادی‌ها به آن پرداخته شود. سوژه‌ای که بار دیگر کم و بیش بحث برخورد‌های دستوری و بگیر و ببند با اتفاقات اقتصادی را به میان آورد. آنطور که اعلام‌شده بود از نظر قانون و بر اساس مصوبات اخیر سران قوا معاملات فردایی سکه و طلا ممنوع اعلام و به پلیس اجازه برخورد با متخلفان در این حوزه داده شده است. خیلی از فعالان حوزه اقتصادی در صفحه هایشان می‌نوشتند که چنین تصمیماتی صرفا به تشدید تنش‌ها در این حوزه منجر می‌شود. آن‌ها همچنین به این مساله با کنایه می‌پرداختند که همان‌طور که در گذشته بازداشت و حتی اعدام سلطان‌های سکه و ارز باعث بهبود اوضاع بازار شد، این برخورد‌ها و بگیر و ببند‌ها هم بازار را رو به بهبود می‌برد. فردین آقابزرگی، فعال بازار سرمایه هم در توییتر خود و در واکنش به وضعیت مدیریت بازار ارز در کشور نوشت: «اعلام نرخ ارز در افغانستان ممنوع شد! یعنی مهر تایید به روند صعودی ارزها. چقدر با این مقوله آشنا هستیم.»

از دیگر سوژه‌هایی که توجه جمع بورسی‌ها را به خود جلب کرده بود، عرضه تپسی در فرابورس بود. میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی در صفحه توییتر خود با اعلام این خبر نوشته بود: «زنگ عرضه اولین استارت‌آپ بورسی ایران به صدا درآمد؛ مطمئنم که آخرین نخواهد بود و زنگ‌های بعدی با سرعت بیشتر و به مراتب بلندتر به‌صدا درمیان؛ زنگ‌هایی که نوید پیوند اکوسیستم استارت‌آپی با بدنه اقتصاد رسمی کشور و شروع راهی تازه را می‌دهند.» این اتفاق باعث واکنش فعالان بازار سرمایه شد و خیلی‌ها نگاه مثبتی به این موضوع داشتند. آن‌ها این اقدام را قدم اول برای شروع ورود دیگر استارت‌آپ‌ها به بورس می‌خواندند. همایون دارابی از فعالان حوزه بورس هم در توییتر خود نوشت که «سازمان بورس، فرابورس، تپسی و تامین‌سرمایه کاردان یک روز تاریخی را با عرضه اولیه تپسی رقم زدند. یک مقاومت مهم شکسته شده و راه برای استارت‌آپ‌های دیگر باز شده و باعث امیدواری جوانان ایران عزیز شده است.

یک برد بزرگ برای سال دانش‌بنیان ها.» مجتبی توانگر، نماینده مجلس هم در صفحه توییتر خود به این عرضه اولیه در بورس واکنش نشان داد و نوشت: «فرصت سرمایه گذاری در استارت‌آپ‌ها برای اولین‌بار از طریق بورس برای همه امکان‌پذیر شده است. باید منتظر رشدسریع تقاضای ورود این کسب وکار‌ها به بورس باشیم.» او همچنین نوشت که «در دنیا، ۶۰درصد استارت‌آپ‌های بازار‌های اوراق‌بهادار جهان کمتر از ۱۰ سال‌عمر داشتند. عمر کوتاه دلیلی بر وارد‌نشدن نیست.» در ادامه صحبت از حضور استارت‌آپ‌ها در بورس در جمع توییتری سهامداران به موضوع ارزش گذاری استارت‌آپ‌ها پرداخته می‌شد که باید به سوءاستفاده‌های احتمالی درخصوص عرضه این‌گونه شرکت‌ها در بورس و مشکلاتی که بعد‌ها امکان بروز و وقوع دارند هم توجه داشت. برخی از کاربران این سوال را مطرح می‌کردند که قیمت کشف‌شده تپسی و عرضه آن در بورس با میزان دارایی‌ها و عملکردش تطابق داشته است یا خیر؟ پیام الیاس کردی، فعال حوزه بازار سرمایه در صفحه توییتر خود نوشت: استارت‌آپ‌ها هم ان‌شاءالله بعد از عرضه در بورس هم به همان شدت قبل کار می‌کنند!

چون خودشان که دیگر می‌دانند چه خبر است و چقدر سود می‌سازند. در ادامه سوژه‌ها در جمع توییتری بورسی ها، واریز مطالبات سهامداران هم جزو سوژه‌های دیگری بود که به آن توجه شد. نوید قدوسی از فعالان بازار سرمایه در صفحه خود و در همین رابطه نوشت: «اقدام ارزشمند سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی در راستای واریز مطالبات سنواتی سهامداران جای تقدیر و تشکر دارد.» برخی دیگر از کاربران هم از سازمان بورس تشکر کرده و نوشته بودند که امیدوارند این پیگیری‌ها در حوزه‌های دیگر هم دیده شود. در نهایت در جمع توییتری بورسی‌ها حامد قدوسی، کارشناس حوزه اقتصاد در رشته توییتی در صفحه توییتر خود به این موضوع پرداخت که «هر تحلیلی در مورد قیمت دارایی‌ها دارید، این را هم لحاظ کنید که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا در این دو سال‌حدود ۱۴‌درصد رشد کرده است، در نتیجه دارایی که قیمتش تابستان ۲۰۲۰ حدود هزار دلار بوده، الان باید ۱۱۴۰ باشد تا ارزش حقیقی آن حفظ شده باشد.

اگر قیمتش همچنان هزار دلار باشد یعنی ارزش حقیقی آن تقریبا ۱۴درصد کم شده است!» او در ادامه این توییت نوشت: «تجربه هم می‌گوید که در دوره افت قیمت دارایی‌ها در شرایط تورمی، افراد معمولا تورم را لحاظ نمی‌کنند و فقط به افت قیمت اسمی توجه دارند (شاید یک فرآیند روان شناختی برای محدود‌کردن تصور از زیان واقعی).» قدوسی در آخرین توییت خود اینطور توضیح داد که «با همین منطق، دیده ام و حدس می‌زنم که خیلی‌ها رسیدن شاخص بورس تهران به ۲‌میلیون را بازگشت آن به‌جای اول خود یا خروج از زیان تصور می‌کنند، در حالی‌که لازمه برگشت شاخص به قیمت‌های تابستان ۹۹ در لحظه فعلی رسیدن به حدود ۴‌میلیون است!»

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده