تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۶۳۰۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

عقد قرارداد واحد احیا مستقیم فولاد اقلید

‌می‌متالز - مراسم عقد قرارداد احداث واحد احیا مستقیم فولاد اقلید به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، شنبه، ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مراسم عقد قرارداد احداث واحد احیا مستقیم فولاد اقلید به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، روز شنبه، ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت ایریتک، مدیرعامل شرکت اقلید پارس، دیگر صنعت گران و اصحاب رسانه برگزار شد.

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این مراسم، با اشاره به اینکه این پروژه یکی از ۴۸ ابر پروژه کشور است، اظهار کرد: از وزیر محترم صمت بابت مساعدت و تلاش برای این پروژه تشکر می‌کنم.

وی افزود: مجوز این پروژه در سال ۸۸ صادر شده بود، اما در سال ۹۵ ابطال شد و این مجوز با همراهی وزیر محترم مجددا احیا شد.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های زیر بنایی برای کشور است که با ایجاد ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی آغاز شد.

صالحی گفت: با صحبت‌های شکل گرفته با سهام‌داران اصلی این شرکت برآنیم تا در آینده خط‌های دیگر شامل خط گندله و فولاد و صنایع وابسته این مجموعه را در آینده راه اندازی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پروژه‌های بزرگ همت بزرگ می‌خواهد و اگر غیر از این نبود شاید ما امروز شاهد عقد قرارداد این پروژه نبودیم.

وی بیان کرد: از طرفی احداث این پروژه همچنان همراهی سهام داران این پروژه را لازم دارد به ویژه در بحث تامین مالی این مجموعه که نزدیک به شش هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از پیمانکار اصلی پروژه درخواست می‌کنیم طبق برنامه قرارداد این پروژه، ظرف ۲۴ ماه، مدیریت شود؛ هرچند که عوامل متعددی بر این قضیه تاثیر می‌گذارند و ما سعی می‌کنیم عوامل را کنترل کنیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این پروژه بارقه‌ای از امید را در دل مردم فارس به خصوص شهرستان اقلید ایجاد می‌کند.

دیگر سخنران این مراسم سید جواد حسینی کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز استخراج ما از معادن تا عمق ۵۰۰ متری زمین است در حالی که باید به ۱۰۰۰ متر اکتشاف دست یابیم.

وی گفت: معادن ما به سرعت در حال تحلیل است و نیازمند واردات هستیم، اما اگر بتوانیم تا عمق ۱۰۰۰ متر استخراج کنیم، قاعدتا نیاز ما برای مدتی تامین خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بازار فولاد را بهشت سرمایه گذاری دانست و گفت: باید سرمایه‌های سرگردان را به این سمت سوق دهیم، امروز جامعه ما دارای نقدینگی بالاست و یکی از جا‌هایی که می‌توان این نقدینگی را به سرمایه گذاری تبدیل کرد بازار فولاد است.

حسینی کیا بیان کرد: در این پروژه هدف گذاری درستی انجام شده است و امیدواریم پیشرفت خوبی داشته باشد. کار شما جهاد در عرصه تولید و اشتغال است و تولید صف اول کار ماست و خط مقدم است.

وی گفت: ایجاد اشتغال، یک کار جهادی بزرگ است و باید دست مدیران و مجریان این برنامه را بوسید.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدوارم این پروژه زودتر از زمان مقرر به سرانجام برسد تا کاری جهادی رخ داده باشد.

بابک اشجع مدیر عامل شرکت ایریتک نیز اظهار کرد: تعهدی که ما داریم ساخت ۳ پلنت یک میلیون و صدهزار تنی است. پلنت‌های ما یک میلیون تنی است و در صورتی که شرایط جانبی برای تولید فراهم باشد دستیابی ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزارتنی نیز قابل دسترس است.

وی گفت: زمان‌بندی تحویل پروژه برای تحویل قرارداد ۳۶ ماهه بوده که شامل ۳۳ ماه احداث و سه ماه هم راه‌اندازی است. البته ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در اقلید حضور یافتیم، ولی از عقد قرارداد این زمان‌بندی آغاز می‌شود. البته امیدواریم شش ماه زمان اجرای پروژه را کاهش دهیم و در مجموع این کار ۳۰ماهه انجام دهیم تا به خروجی آهن اسفنجی برسیم.

مدیر عامل شرکت ایریتک افزود: ما در کشور مشکل سنگ آهن در کشور داریم و راه حل ساده‌اش این است که از کشور‌های دیگر آن را خریداری کنیم. البته منابعی در کشور وجود دارد که می‌توانیم فعلاً آن را نگه داریم. قرارداد ۷۰۰ میلیون تنی واردات سنگ با سنگال به زودی بسته می‌شود و این در حالی است که چین ۱۲ قرارداد خرید سنگ آهن از موریتاینی را به میزان ۱۲ میلیارد تن بسته است.

وی خاطر نشان کرد: ما در سال‌های گذشته در موضوع سنگ غفلت کرده‌ایم و باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم و با استفاده از پلنت‌های موجود بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

در پایان رضا شریفی، مدیرعامل شرکت اقلید پارس اظهار کرد: تمام نمایندگان مجلس با تمام قوا با حضور خود در چنین جلساتی نشان داده‌اند که همواره پشتیبان توسعه کشور بوده و هستند. کمیسیون صنایع و دیگر نمایندگان محترم مجلس برای رسیدن به اهداف دولت در حال تلاش هستند که این موضوع قابل تقدیر است.

وی گفت: هدف از تشکیل این جلسه رقم زدن اتفاقات مهمی در صنعت کشور است و به لحاظ تولید و رشد صنایع کشور شرکت توسعه فلزات فعالیت‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است. یکی از کار‌های خوبی که در این زمینه انجام شده سرمایه‌گذاری در شرکت فنی مهندسی ایریتک است که به عنوان بازوی توسعه فلزات در پروژه‌های مختلفی مانند تولید آهن اسفنجی، پتروشیمی، نفتی و نیروگاهی سرمایه‌گذاری و اجرا انجام داده‌اند.

مدیرعامل اقلید پارس افزود: افتخار ما این است که سهامداران ما یعنی چادرملو، توسعه فلزات و ایریتک دارای توانی به خصوص هستند. توسعه فلزات با سرمایه‌گذاری مناسب، چادرملو با تأمین مواد اولیه و ایریتک به عنوان شرکت مهندسی و بازوی اجرایی پروژه توانسته‌اند برند‌های خوبی را در عرصه صنعت کشور از خود به جای بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان کارکنان دولت در عرصه صنعت باید این اتفاقات بزرگ را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و در این بین رسانه‌ها وظیفه بسیار مهمی را دارند. با ساخت پروژه فولاد اقلید چیزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد که این کار باعث جلوگیری از فشار تحریم‌ها بر صنعت کشور و بر مردم خواهد شد.

شریفی تأکید کرد: امیدواریم با دعای خیر مردم بتوانیم به قولی که به آن‌ها برای اجرای پروژه داده‌ایم عمل کنیم در زمان مقرر کارخانه فولاد اقلید را افتتاح کنیم.

در پایان این مراسم قرارداد پروژه احداث واحد احیا مستقیم انباشت و برداشت فولاد اقلید پارس به ظرفیت یک میلیون و دویست هزار تن در سال به مدت ۳۶ ماه به امضا رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده