تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۶۳۱۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌بینی یک کارشناس ارشد بازار:

رشد ملایم بازار دور از ذهن نیست

‌می‌متالز - شاید دلار به دلیل شرایط بهتر منابع ارزی و مسلط بودن دولت و بانک مرکزی به بازار، هیجانات سال ۹۹ را تجربه نکند، اما در صورت عدم توافق، رشد ملایمی در نرخ ارز وجود خواهد داشت؛ بنابراین رشد تورمی متناسب با رشد نقدینگی در سطح جامعه اتفاق می‌افتد و با ادامه سناریو انتظارات تورمی و پمپاژ نقدینگی، انتظار رشد ملایم در بازار دور از دسترس نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که ترکیب دو اتفاق توافق احتمالی و فرایند مثبت سیاسی در حوزه برجام و همچنین افزایش نرخ بهره در اروپا را بر بورس ایران چگونه ارزیابی می‌کنید به بورسان گفت: اگر موضوع مذاکرات مجدداً جدی شود و به سمت توافق پیش برویم، به احتمال زیاد قیمت کامودیتی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد، بنابراین، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار در بازار ایران متعادل شده و هیجان در بازار کمتر شود.

همایون هیوند ادامه داد: با این اتفاق، قیمت دلار به قیمت نیما برمی‌گردد و انتظارات تورمی هم در جامعه مقداری تعدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: در صورت توافق در مذاکرات، شاید بازار به دلیل تمایل به کسب بازدهی کوتاه مدت، پتانسیل زیادی برای رشد نداشته باشد و سودگیری از بازار و نقد کردن سهام در گروه‌های کامودیتی و متاثر از دلار، اتفاق می‌افتد و گروه‌های بانکی و خودرویی از این سناریو منتفع شده و بازار روی این گروه‌ها معاملات بهتری خواهد داشت.

هیوند در ادامه اظهار کرد: بعد از اتفاقات سال ۹۹ و صعود و سقوطی که در بازار سرمایه اتفاق افتاد، پول جدیدی وارد بازار نشد و ۳۰ درصدی که بازار را رشد داد، پول فعالان بازار بوده است.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه؛ به نظر می‌رسد در این سناریو شاید بازار رشدی کرده و انتظارات تورمی تعدیل شود، اما از اینکه بازار سقف‌های جدیدی را شاهد باشد، دور از انتظار است و به طور حتم بازار به شکل ملایم رشد می‌کند.

وی اظهار کرد: طبق گزارش شرکت‌هایی که به سازمان مربوط به فصل زمستان مخابره شد، اکثر صنایع با کاهش حاشیه سود مواجه بودند. بنابراین، در صورت سناریو توافق برجام، EPS سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها همانند EPS سال ۱۴۰۰ شده و انتظار رشد سودآوری از صنایع محدود می‌شود.

هیوند در پاسخ به این سوال که در صورت عدم توافق برجام و تداوم حالت انتظار در کشور، بازار چگونه خواهد شد، گفت: شاید دلار به دلیل شرایط بهتر منابع ارزی و مسلط بودن دولت و بانک مرکزی به بازار، هیجانات سال ۹۹ را تجربه نکند، اما در صورت عدم توافق، رشد ملایمی در نرخ ارز وجود خواهد داشت و رشد تورمی متناسب با رشد نقدینگی در سطح جامعه اتفاق می‌افتد و سناریو انتظارات تورمی و پمپاژ نقدینگی ادامه‌دار خواهد شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این سناریو، ضمن رشد ملایم بازار، از یک جایی به بعد فعالانی که در سال ۹۹ وارد بازار شده بودند و با تجربه تلخی از بازار خارج شده‌اند، برای پوشش تورم و جلوگیری از جا افتادن از بازار‌های دیگر به بازار سرمایه هم نگاهی داشته و رشدی را از آن محل و ورود پول جدید به بازار داشته باشند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، با وجود جنگ اوکراین با روسیه و جنگ فرسایشی، احتمال سناریو دوم یعنی عدم توافق برجام در کشور وجود دارد؛ بنابراین انتظار اینکه با افزایش نرخ دلار، بازار و سهام شرکت‌ها بتوانند جبران رشد دلار را برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشند، دور از ذهن نیست.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده