تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۶۳۰۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیلگر بازار سرمایه:

قطعی برق تولید شمش فولاد در تابستان را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در صورت قطع برق شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی مقدار فروش فولاد در فصل تابستان نسبت به بهار و کاهش ۷ درصدی در کل سال خواهیم بود. همچنین کاهش ۲۰ درصدی در مبلغ فروش شرکت‌ها در فصل تابستان، نسبت به بهار رخ خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، طی یک ماه اخیر اخبار مختلفی بر روی گروه فلزات اساسی موثر بود که قطعی برق را می‌توان یکی از مهم‌ترین آن‌ها دانست. برای بررسی بیشتر این چالش و اثرات منفی آن بر روی صنعت فلزات اساسی با علیرضا هاشمی تحلیلگر بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

در شرایط کنونی مهم‌ترین اخبار موثر بر صنعت فلزات اساسی چه مواردی است؟

صنعت فلزات اساسی متشکل از گروه فلزات سرب و روی، مس، آلمینیوم و فولاد است. از سال گذشته با شروع بحران نظامی اوکراین و روسیه و ایجاد تنش سیاسی و بر هم خوردن زنجیره تامین انرژی در جهان، قیمت محصولات صنعت فلزات اساسی رشد قابل توجهی را تجربه کرد و شرکت‌ها با فروش هر چه بیشتر محصولات خود توانستند به سود قابل توجهی برسند. اما خبر قطعی برق و کاهش تولید و عرضه در تابستان، به مراتب سبب افزایش تقاضای نسبی و افزایش قیمت‌های داخلی محصولات این صنعت، به میزان ۵ الی ۱۰ درصد می‌شود.

همچنین تخفیفات بیش از ۳۰ درصد صادارت محصولات فلزی کشور روسیه، باعث کاهش تقاضای فلزات در کشور‌های شرق آسیا شده است. چرا که انتظارات برای تخفیف بیشتر باعث شده تا بیلت فولادی را با قیمت ۵۰۰ دلار در معاملات ناحیه cis ببینیم. این روند باعث کاهش فروش شمش فولادی در اردیبهشت نسبت به فروردین ۱۴۰۰ در بازار ایران شده است.

قطع برق به چه میزان می‌تواند بر روی کاهش سود شرکت‌ها اثرگذار باشد؟

در کشور ما بیش از ۹۰ درصد فولاد کشور با فناوری قوس الکتریکی و القای الکتریکی فولاد تولید می‌شود و بیشترین مصرف برق نیز در این مرحله است. بر اساس نمونه آماری که از ۸ شرکت تولیدکننده شمش فولاد یعنی نماد‌های فولاد، هرمز، فخوز، فخاس، ارفع، کاوه، فسازان و فجهان بدست آمده، در صورت قطع برق، تولید شمش فولاد در فصل تابستان نسبت به بهار ۴۰ درصد و نسبت به تولید کل سال ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی فروش فولاد در فصل تابستان نسبت به بهار، کاهش ۷ درصدی در کل سال و کاهش ۲۰ درصدی در مبلغ فروش در فصل تابستان نسبت به بهار خواهیم بود.

دلیل اصلی کمبود برق و قطعی برق صنایع چیست؟

۳۵ درصد تولید برق در ایران با منابع گازی، ۲۶ درصد چرخه ترکیبی، ۲۰ درصد بخار و ۱۵ درصد برق آبی تولید می‌شود و کشور ایران با توجه به دارا بودن ۱۷ درصد از منابع گازی جهان، سرمایه‌گذاری بسیار کمی در زمینه نیروگاه‌های گازی انجام داده است که دلیل عمده آن دستوری بودن نرخ برق در کشور توسط دولت بوده و این عامل باعث زیان صنایع شده است.

کدام صنعت از قطعی برق بیشترین تاثیر منفی را می‌پذیرد؟

بیشترین تاثیر کاهش تولید برق در صنایع فولادی مشاهده می‌شود که این صنعت در پی قطعی برق قادر به تولید محصولات خود و عرضه آن نیست، که می‌تواند باعث افزایش تقاضای نسبی، کاهش عرضه و افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در داخل کشور شود و حتی فروش صادراتی شرکت‌ها را با مشکل مواجه کند؛ چرا که در ابتدا باید نیاز داخل برطرف شود.

همچنین صنعت دیگری که از قطعی برق تاثیر منفی می‌پذیرد، صنعت آلومینیوم است که قطعی کامل برق، سبب کاهش ۳۰ درصدی تولید شرکت‌های این صنعت می‌شود. همچنین قطع برق باعث آسیب به تجهیزات خط تولید این صنعت نیز خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده