تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۶۳۲۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو تغییر جدید در بازار سکه و ارز/ قیمت‌ها به تعادل می‌رسند؟

‌می‌متالز - طبق اطلاعیه جدید بورس کالا، خریداران سکه بورسی در هر سفارش حداکثر می‌توانند تا ۱۰ سکه سفارش خرید داشته باشند. از سویی دیگر بازار متشکل ارزی اعلام کرده، فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نماد‌های معاملاتی جدید در بازار متشکل ارزی آغاز شده است. این دو اتفاق چه تاثیراتی بر بر بازار سکه و ارز دارد؟

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها دو تغییر در بازار سکه و ارز رخ داده است؛ محدودیت در خرید سکه بورسی و آغاز فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نماد‌های جدید معاملاتی. این دو موضوع، چه تاثیری بر بازار‌ها دارند؟

طبق اطلاعیه بورس کالا، خریداران سکه بورسی در هر سفارش حداکثر می‌توانند تا ۱۰ سکه سفارش خرید بگذارند.

طبق این اطلاعیه از روز یکشنبه ۲۹ خرداد تا اطلاع ثانوی حداکثر مقدار ثبت سفارش خرید در هر سفارش ارسالی برای هر کد معاملاتی (به استثنای بازار‌گردان) در نماد‌های معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به میزان هزار گواهی سپرده کالایی (معادل ۱۰ قطعه سکه طلا) است.


از سوی دیگر، از امروز فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نماد‌های معاملاتی جدید در بازار متشکل ارز آغاز شده است.

در اطلاعیه این بازار آمده است: به اطلاع کارگزاران محترم می‌رساند، به منظور تسهیل فروش ارز صادرکنندگان، نماد‌های معاملاتی جدید دلار و یورو تحت عنوان دلار صادراتی و یورو صادراتی از امروز به صورت آزمایشی در بازار متشکل ارز ایران راه‌اندازی خواهد گردید.

دو سیگنال برای بازار سکه و ارز.

اما این دو سیگنال چه تاثیری بر بازار سکه و ارز کشور دارد؟

چرا خرید سکه بورسی محدود شد؟

علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: دلیل اصلی آن است که تقاضای اضافی، نوعی سیگنال‌دهی انتظارات تورمی به بازار واقعی سکه محسوب می‌شود.

او افزود: حجم معاملات، چگونگی ورود، میزان تقاضا و نوع پول هوشمندی که به این بخش وارد می‌شود می‌تواند سیگنالی برای بازار باشد.

صادقین درمورد تاثیر این اقدام بر بازار گفت: این اتفاق می‌تواند در دوره کوتاه‌مدت التهاب ناشی انتظارات تورمی و ورود پول به بازار طلا را کنترل کند. ولی در میان‌مدت تاثیر خاصی ندارد و به‌طور کلی قیمت‌ها تحت تاثیر انس جهانی، قیمت دلار و تغییرات سیاسی است.

دو تغییر جدید در بازار سکه و ارز/ قیمت‌ها به تعادل می‌رسند؟

فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها

صادقین درمورد تاثیر اطلاعیه بازار متشکل ارز نیز توضیح داد: تصمیم بازار متشکل ارزی، در کوتاه‌مدت انگیزه افزایش ارز از طرف صادرکنندگان و همچنین افزایش حجم مبادلات در قیمت‌های پایین‌تر را برای کاهش التهابات تورمی بهبود می‌بخشد.

او درخصوص دلیل این تصمیم گفت: بازار متشکل یک بازار عمده‌فروشی اسکناس است. برداشتن محدودیت‌ها می‌تواند روند نرخ ارز را به سطوح پایین‌تر هدایت کند. ولی در میان‌مدت بازار ارز تحت تاثیر نقدینگی، تورم و ورود خروج عرضه و تقاصای ناشی از صادرات است.

در روز‌های گذشته بازار سکه و ارز، تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی افزایشی شدند و دولت تلاش کرد با اقداماتی تعادل را به بازار‌ها بازگرداند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده