تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۶۳۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور مزیت اقتصادی و تجاری آن است

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی نخستین مزیت استان برای توسعه اقتصادی و به‌ویژه توسعه تجاری را هم‌مرز بودن آن با ۳ کشور ترکیه، آذربایجان و عراق عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی گفت: آذربایجان غربی با ۹۷۰ کیلومتر مرز، ۶ مبادی رسمی زمین، ۵ پایانه مرزی، ۹ گمرک، ۶ بازارچه رسمی و ۲ بازارچه ... رسمی و تنها دروازه خاکی ورود به اروپا در یک منطقه فوق‌العاده مهم قرار دارد.

وی تصریح کرد: این استان رتبه دوم برخورداری از منابع آبی و خاکی را دارد که می‌تواند از آن دررسیدن به توسعه اقتصادی مطلوب به‌ویژه در حوزه کشاورزی بهره ببرد.

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی مهم‌ترین مزیت برای توسعه اقتصادی استان را ظرفیت منابع معدنی و صنایع معدنی دانست و اضافه کرد: با توجه به تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام‌شده ازنظر فرآیند زمین‌شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی، آذربایجان غربی جزو مناطق نادری شناسایی‌شده که تمام اتفاقات زمین‌شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی در آن اتفاق افتاده و نیم درصد از طلای جهان در این استان تشکیل‌شده است.

سرتیپی به برنامه‌های اداره کل صمت استان اشاره کرد و گفت: امسال برنامه‌های این اداره کل بر احیای واحد‌های راکد و افزایش ظرفیت تولید واحد‌های صنعتی و معدنی استان متمرکزشده و مشکلات و موانع موجود در این واحد‌ها احصا شده است و در سفر رئیس‌جمهوری به استان برای رفع مشکلات و موانع موجود بودجه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تصویب شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ارزش صادرات استان ۳ میلیارد دلار بود که آذربایجان غربی را جزو ۴ استان برتر صادراتی قرارداد، همچنین در ۲ ماهه نخست امسال صادرات خوبی از استان انجام شد که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

سرتیپی تأکید کرد: صادرات بهتر و بیشتر درگرو تولید بیشتر است و برای رسیدن به هدف مطلوب در صادرات و توسعه تجارت استان باید از واحد‌های تولیدی صنعتی و معدنی حمایت شود، بنابراین اگر بانک‌های عامل استان بتوانند تسهیلات مصوب شده در سفر رئیس‌جمهوری به استان را به‌موقع در اختیار واحد‌های تولیدی صنعتی قرار دهند، رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده