تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۶۳۴۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

۴۵ درصد تولیدات ذوب آهن صادراتی است/ حاشیه سود پایین ذوب به دلیل گرانی زغال سنگ و عدم استفاده از یارانه

‌می‌متالز - در حال حاضر تنها شرکت فولادی کشور که از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کند ذوب آهن است و همین مساله باعث شده در رقابت با فولادی‌های دیگر کشورمان که از گاز و برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند حاشیه سود کمتری داشته باشد با این حال ۴۵ درصد محصولاتش صادراتی است.

به گزارش می‌متالز، شرکت ذوب آهن اصفهان که نقش مهمی در شکل گیری صنعت فولاد ایران داشته از سال‌های دور تا کنون که تولید آن بیش از ۷ برابر افزایش یافته در اقتصاد و اشتغال و مسوولیت اجتماعی و ... تعهدات خود را ایفا کرده و حتی در زمان جنگ تحمیلی هم خدمات ویژه‌ای در ساخت تجهیزات، سنگر‌های فولادی و ... داشته است.

در بازدیدی که خبرنگاران از مجتمع فولاد ذوب آهن داشتند این شرکت توانسته با استفاده از ظرفیت‌های صنعتی در بازچرخانی آب و بهره گیری از زمین‌هایی که در اختیار دارد در راستای حفاظت از محیط زیست گام بردارد و باعث کاهش مصرف آب این شرکت شود، به طوری که از قدیم ذوب آهن اصفهان حق آبه هزار لیتر بر ثانیه از زاینده رود داشته و باوجود افزایش تولید با پیشرفت تکنولوژی میزان حق این شرکت به ۴۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده و سال ۹۴ حدود ۲۰۰ هزار متر مکعب از پساب جذب کرده و الان ۸۴۰ هزار متر مکعب آب تصفیه می‌کند که ۵۰ درصد برداشت آب از رودخانه را کم کرده است. در این مجتمع به ازای تولید یک کیلو فولاد ۵ لیتر آب مصرف می‌شود که در دنیا حدود سه لیتر است، اما دلیل اینکه کمی مصرف آب بالاتر است ناشی از وجود واحد کک سازی، توربین‌های تولید برق و ... در همین مجتمع است.

پیشینه ذوب آهن در صنعت فولاد

قبل از انقلاب ۵۰۰ تن فولاد در کشور تولید می‌شده و الان تولید کشور به بیش از ۳۰ هزار تن و ظرفیت تولید به ۴۰ هزار تن رسیده در حال حاضر بزرگترین صنعت بعد از نفت در ایران فولاد است و قرار است تولید فولاد در کشور به ۵۴ میلیون تن در سال برسد و منشا این صنعت تحت تاثیر راه اندازی ذوب آهن در کشور بوده که در آن زمان ۴۰ هزار نفر در انجا مشغول فعالیت شدند و بعد از آن در سراسر کشور پخش شدند، به طوری که فولاد صبا، فولاد قروه و فولاد میبد از جمله طرح‌های بوده که مهندسان ذوب آهن در آن نقش موثری داشته اند. در شرایط کنونی ۸۵ درصد از تجهیزات ذوب آهن در داخل مجموعه امکان ساخت دارد در حالی که پیشتر قطعات مورد نیاز مجتمع واردات می‌شدند.

در سال‌های اخیر تولید ریل، تیر آهن اچ و... جزو محصولات اخیری بوده که سبد کالای این شرکت اضافه شده و حدود ۱۴ هزار پرسنل در ذوب آهن به صورت رسمی مشغول هستند و ۳ هزار نفر هم به صورت پیمانکاری با این مجموعه همکاری می‌کنند. ۴۵ درصد از محصولات تولیدی ذوب آهن صادرات می‌شود و به دلیل اینکه استاندارد‌های بازار اروپا را دارد به همه کشور‌های اروپایی صادرات دارد و سال گذشته یک میلیون و صد هزار تن محصول تولیدی ذوب آهن اصفهان صادرات شده است، هر چند این مجتمع با استفاده از روش کوره بلند و با مواد اولیه زغال سنگ کار می‌کند که حدود ۴۰ درصد از هزینه تمام شده‌ای محصول را شامل می‌شود و این مساله باعث شده تا در مقایسه با شرکت‌های دیگر فولادی کشور که از برق و گاز یارانه‌ای استفاده کنند حاشیه سود کمتری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری موج

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده