تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۶۳۸۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در‌هم شکستن تعادل بازار توسط چین و آمریکا/ بررسی تجارت جهانی روی تصفیه‌شده

‌می‌متالز - در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولید روی تصفیه‌شده در جهان تجارت می‌شود که کشور‌های کانادا، کره‌جنوبی، استرالیا، هلند و هند به عنوان بزرگ‌ترین کشور‌های صادر‌کننده و کشور‌های آمریکا، چین، هلند، آلمان، ترکیه و بلژیک به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور‌های واردکننده روی تصفیه‌شده در جهان شناخته می‌شوند. با توجه به رشد روز افزون صنایع مصرف‌کننده روی تصفیه‌شده در جهان و به خصوص تولید آهن گالوانیزه، تقاضای آن در حال افزایش است. تنها برخی از کشورها، از ذخایر غنی این ماده معدنی برخوردار هستند و به همین دلیل، تجارت روی تصفیه‌شده، یکی از ابزار‌های مهم در تامین روی تصفیه‌شده است. با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تجارت روی تصفیه‌شده در جهان در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، روی، چهارمین فلز پرمصرف جهان بعد از فلزات آهن، آلومینیوم و مس است. با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد روی و خاصیت ضد خوردگی این فلز، بیشترین میزان روی در گالوانیزه کردن فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربرد‌های این فلز می‌توان به استفاده از آن در صنایع آلیاژسازی و به ویژه تولید آلیاژ برنج اشاره کرد. با توجه به موارد عنوان شده و جنبه‌های تولید آن، می‌توان به صنایع متنوعی از جمله صنایع ساختمان‌سازی و زیرساخـت‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین صنایع مصرف‌کننده روی اشاره کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که صنعت خودروسازی در جایگاه سوم از میزان مصرف روی در صنایع مصرف‌کننده قرار دارد. حدود ۹۰ درصد از روی مورد استفاده در جهان، از طریق تولید معدنی و ۱۰ درصد از محل بازیافت تامین می‌شود. در سال ۲۰۲۰، تولید جهانی معدن روی تصفیه‌شده به حدود ۱۲.۱ میلیون تن و تولید فلز روی تصفیه‌شده به ۱۳.۶ میلیون تن رسیده است؛ این در حالی است که تقاضای جهانی فلز روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۳.۱ میلیون تن بوده است. برآورد شده است که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از روی تصفیه‌شده، در جهان تجارت شود.

در خصوص تجارت روی تصفیه‌شده، در نمودار ۱ به بررسی صادرات این محصول و بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان آن پرداخته شده است. بر اساس این نمودار، روند کلی صادرات روی تصفیه‌شده روندی نزولی بوده است و میزان صادرات این محصول با کاهش سالانه یک درصدی از حدود ۴.۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۱، به حدود ۴.۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

طبق این نمودار، کشور کانادا بزرگ‌ترین صادر‌کننده فلز روی در سال ۲۰۲۰ بوده که سهم معادل ۱۳ درصدی از صادرات جهان را در این سال به خود اختصاص داده است. بعد از کانادا، کشور کره‌جنوبی با سهم ۱۲ درصدی، استرالیا با سهم ۱۱ درصدی، هلند با سهم ۸ درصدی و هند با سهم ۷ درصدی در جایگاه‌های بعدی از نظر میزان صادرات روی تصفیه‌شده قرار گرفته‌اند.

به طور کلی صادرات این محصول بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، روند ثابتی را طی کرده است که این امر می‌تواند به دلیل ثبات بازار روی در این سال‌ها باشد.

در‌هم شکستن تعادل بازار توسط چین و آمریکا/ بررسی تجارت جهانی روی تصفیه‌شده


در نمودار ۲ به بررسی واردات جهانی روی تصفیه‌شده پرداخته شده است. لازم به ذکر است که همواره اختلافی بین داده‌های واردات و صادرات وجود دارد که این امر ناشی از خطا‌هایی است که گمرک کشور‌ها در ارائه میزان تجارت دارند. بر اساس این نمودار، روند واردات روی تصفیه‌شده در جهان بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، روندی صعودی بوده و با رشد سالانه یک درصدی از ۴.۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ به حدود ۴.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

کشور آمریکا با سهم ۱۷ درصدی در سال ۲۰۲۰، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده روی تصفیه‌شده در جهان شناخته می‌شود. میزان واردات این کشور با رشد یک درصدی از حدود ۶۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۱، به حدود ۸۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است. به طور کلی میزان واردات این کشور طی سال‌های مورد بررسی، روند با ثباتی را دنبال کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط «ILZG»، پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای آمریکا برای روی تصفیه‌شده در سال‌های آینده افزایش داشته باشد که این امر موجب رشد واردات این کشور در سال‌های آتی خواهد شد.

چین با دارا بودن ۴۷ درصد از تولید جهانی، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روی تصفیه‌شده در جهان شناخته می‌شود. با این حال به دلیل گسترده بودن صنایع مصرف‌کننده در این کشور و همچنین بالا بودن تقاضای داخلی، میزان تولید این کشور پاسخگوی نیاز آن نیست؛ بنابراین واردات روی تصفیه‌شده به‌عنوان راه حلی برای این مشکل محسوب می‌شود؛ به‌طوری که باعث شده است که این کشور به عنوان دومین واردکننده روی تصفیه‌شده در جهان شناخته شود. میزان واردات روی تصفیه‌شده در چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، روندی صعودی را شاهد بوده و با رشد سالانه ۵ درصدی، از حدود ۳۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ به حدود ۵۵۰ تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است. بالاترین میزان واردات ثبت شده برای کشور چین در سال ۲۰۱۸، در حدود ۷۲۰ میلیون تن بوده است، اما پس از سال ۲۰۱۸ و با افزایش تولید روی تصفیه‌شده در چین، میزان واردات روندی نزولی داشته است. این افزایش تولید در چین به قدری بالا بوده است که علی‌رغم تعطیل شدن و قرنطینه‌های دولتی در سراسر جهان به واسطه همه‌گیری بیماری کرونا و کاهش تولید در سراسر جهان، میزان تولید روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰، تنها به واسطه افزایش تولید چین روندی صعودی را طی کرده است.

در‌هم شکستن تعادل بازار توسط چین و آمریکا/ بررسی تجارت جهانی روی تصفیه‌شده


با توجه به گزارش‌های منتشر شده در پایان سال ۲۰۲۰، تعطیلی چند معدن در چین موجب کاهش تولید این کشور در سال‌های آتی خواهد شد که این امر با توجه به حجم تقاضای چین از روی تصفیه‌شده می‌تواند موجب افزایش واردات این فلز پراهمیت در چین شود. بعد از کشور‌های آمریکا و چین، کشور‌های هلند، آلمان، ترکیه و بلژیک در رتبه‌های بعدی از واردات روی تصفیه‌شده قرار گرفته‌اند که هر کدام به ترتیب سهم ۷، ۶، ۶ و ۵ درصدی از کل واردات روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طور کلی و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای افزایش تقاضا جهت تولید فولاد گالوانیزه در صنایع مصرف‌کننده آن، تقاضا برای روی تصفیه‌شده افزایش خواهد داشت و این امر می‌تواند به افزایش تجارت این فلز در سال‌های آینده منجر شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده