تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۶۳۲۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در مراسم عقد قرارداد واحد احیا مستقیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی فولاد اقلید مطرح شد

اجرای پروژه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد/ با وجود چادرملو هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه طرح نیست/ اهتمام مدیران شرکت توسعه، اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی است

‌می‌متالز - مراسم عقد قرارداد احداث واحد احیای مستقیم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی اقلید، روز شنبه ۲۸ خردادماه در محل این شرکت برگزار شد.

اجرای پروژه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد/ با وجود چادرملو هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه طرح نیست/ اهتمام مدیران شرکت توسعه، اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی است

به گزارش می‌متالز، مراسم عقد قرارداد احداث واحد احیای مستقیم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی اقلید، امروز شنبه ۲۸ خردادماه در محل این شرکت با حضور حسینی کیا نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس، محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و صالحی نماینده اقلید و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و مهمانان و خبرنگارانی از حوزه صنعت و معدن برگزار شد.

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس در این مراسم اظهار داشت: سرمایه‌گذاری موردنیاز پروژه ۱.۲ میلیون تنی آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم حدود ۱۲۷ میلیون یورو است که با احتساب امکانات زیربنایی، ساخت نیروگاه و ... نزدیک به ۱۵۰ میلیون یورو تمام می‌شود.

«رضا شریفی» خاطرنشان کرد: شرکت فولاد اقلید پارس سه سهامدار اصلی شامل توسعه فلزات با ۵۱ درصد سهم، چادرملو با ۳۰ درصد و ایریتک با ۲۰ درصد سهم دارد که با توان مالی شرکت توسعه فلزات و فاینانس‌هایی که در کشور‌های اروپایی انجام داده، هیچ مشکلی برای تأمین مالی آن وجود ندارد.

آهن اسفنجی اقلید هیچ وابستگی به منابع آبی زیرزمینی منطقه نخواهد داشت

وی بیان‌داشت: همه تلاش ما این است که در این پروژه از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده کنیم و در این زمینه یکی از کمپرسور‌های موردنیاز پروژه از محصولات بومی خواهد بود که به یک‌سوم قیمت مشابه خارجی تمام‌شده است.

مهندس رضا شریفی در مورد تأمین آب موردنیاز شرکت فولاد اقلید پارس گفت: با هماهنگی که با شرکت آب و فاضلاب انجام داده‌ایم، مقرر شد که آب موردنیاز این شرکت را از محل تصفیه پساب فاضلاب شهری شهرستان اقلید تأمین کنیم؛ بنابراین، این طرح هیچ وابستگی به منابع آبی زیرزمینی منطقه نخواهد داشت و آب موردنیاز تماماً از محل تصفیه پساب تأمین می‌شود.

احداث نیروگاه بادی و خورشیدی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نسبت به تأمین برق نگرانی ندارید، گفت: از ابتدا و در مرحله مطالعات امکان‌سنجی، ما بر تأمین پایدار برق تأکید داشته‌ایم و بر این اساس، در محل پروژه فولاد اقلید نیروگاه بادی و خورشیدی احداث می‌شود. مجوز‌های لازم برای احداث این نیروگاه را گرفته‌ایم و توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، این نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر ساخته خواهد شد.

شریفی گفت: در آینده و در فاز توسعه‌ای، احداث یک مدول ۱.۷ میلیون تنی آهن اسفنجی در همین مجموعه پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه داد: بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم از اجرای این پروژه پیش‌بینی می‌شود و در طرح‌های مشابه به ازای هر یک نفر اشتغال مستقیم، ۲۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود که برای شهرستان اقلید، رقم بالایی خواهد بود.

توسعه با محوریت بزرگان حوزه معدن و صنایع معدنی

شریفی تصریح کرد: سهامداران فولاد اقلید پارس، شرکت‌های توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک هستند) که شرکت‌های بزرگ و توانمندی محسوب می‌شوند و با حضور این شرکت‌ها نتایج مطلوبی در فولاد اقلید رقم خواهد خورد.

وی اضافه کرد: منابع لازم برای واحد احیا مستقیم فولاد اقلید پارس از محل آورده نقدی سهامداران تأمین خواهد شد.

هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه نخواهیم داشت

مدیرعامل فولاد اقلید در مورد طرح‌های توسعه این شرکت نیز گفت: فعلاً برنامه‌ای برای حضور در سایر حلقه‌های زنجیره فولاد نداریم و بر روی تولید آهن اسفنجی تمرکز داریم. در مورد طرح‌های توسعه احتمال این وجود دارد که پس از ساخت اولین واحد احیا مستقیم، مدول‌های جدید آهن اسفنجی را احداث و ظرفیت تولید آهن اسفنجی مجموعه را افزایش دهیم.

شریفی تأکید کرد: در مورد تأمین مواد اولیه واحد احیا مستقیم فولاد اقلید پارس نیز همه جوانب کار در نظر گرفته‌شده و هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه نخواهیم داشت؛ ضمن این‌که شرکت چادرملو به‌عنوان یک تولیدکننده بزرگ معدنی یکی از سهامداران شرکت است و این باعث می‌شود تا دغدغه‌ای نسبت به تأمین گندله نداشته باشیم.

اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی

شریفی در خصوص رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی گفت: سازمان محیط‌زیست کشور کاملاً با فرایند اجرای پروژه‌های احیا آشناست و با توجه به تجربه اجرای طرح‌های مشابه در کشور، اجرای این پروژه با کمترین آلاینده‌ی زیست‌محیطی خواهد بود و بدون تردید تمامی اقدامات با رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی و حفاظت از محیط انجام خواهد شد.

با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بر تحریم‌ها پیروز می‌شویم

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای ساخت فولاد اقلید فشار ناشی از تحریم‌ها را از مردم و صنعت کشور برمی‌داریم.

شریفی ضمن تشکر از حضور حسینی کیا و طهماسبی، نائب رئیس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همین‌طور، حضور رشیدی نماینده کرمانشاه و عضو هیات‌رئیسه مجلس، گفت: تمام نمایندگان مجلس با تمام قوا با حضور خود در چنین جلساتی نشان داده‌اند که همواره پشتیبان توسعه کشور بوده و هستند.

وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و دیگر نمایندگان مجلس برای رسیدن به اهداف دولت در حال تلاش هستند که این موضوع قابل‌تقدیر است، افزود: هدف از تشکیل این جلسه رقم زدن اتفاقات مهمی در صنعت کشور است و به لحاظ تولید و رشد صنایع کشور شرکت توسعه فلزات فعالیت‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است.

شریفی گفت: یکی از کار‌های خوبی که در این زمینه انجام‌شده سرمایه‌گذاری در شرکت فنی مهندسی ایریتک است که به‌عنوان بازوی توسعه فلزات در پروژه‌های مختلفی مانند تولید آهن اسفنجی، پتروشیمی، نفتی و نیروگاهی سرمایه‌گذاری و اجرا انجام داده‌اند.

مدیرعامل اقلید پارس افزود: افتخار ما این است که سهامداران ما یعنی چادرملو، توسعه فلزات و ایریتک دارای توانی به‌خصوص هستند. توسعه فلزات با سرمایه‌گذاری مناسب، چادرملو با تأمین مواد اولیه و ایریتک به‌عنوان شرکت مهندسی و بازوی اجرایی پروژه توانسته‌اند برند‌های خوبی را در عرصه صنعت کشور از خود به‌جای بگذارند.

شریفی تأکید کرد: امیدواریم با دعای خیر مردم بتوانیم به قولی که به آن‌ها برای اجرای پروژه داده‌ایم عمل کنیم در زمان مقرر کارخانه فولاد اقلید را افتتاح کنیم.

اجرای پروژه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد/ با وجود چادرملو هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه طرح نیست/ اهتمام مدیران شرکت توسعه، اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی است

بازار فولاد بهشت سرمایه‌گذاری است

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید جواد حسینی‌کیا» در مراسم عقد قرارداد احداث واحد احیا مستقیم فولاد اقلید پارس به ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال اظهار داشت: امروز نقدینگی سرگردان در جامعه به بیش از پنج هزار هزار میلیارد تومان رسیده و یکی از جا‌هایی که می‌تواند به تولید و اشتغال منجر شود نقش فولاد است و در حقیقت آینده از آن این صنعت است.

وی گفت: سالیانه حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که بین ۱۴ تا ۱۹ میلیون تن آن در کشور مصرف و بقیه صادر می‌شود.

حسینی کیا با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ ادامه داد: سهم فولاد ایران از گردش مالی بالای ۶۰۰ میلیارد دلاری فولاد در جهان اندک و ناچیز است، امروز متوسط استخراج معادن کشور در عمق ۵۰۰ متری است و باید برای انجام اکتشافات عمقی و رفتن به‌عنوان حداقل یک‌هزار متری برنامه‌ریزی کنیم؛ زیرا معادن ما در حال تحلیل است و در غیر این صورت ناگزیر از واردات می‌شویم.

وی با اشاره به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه و اشتغال‌زایی مستقیم ۵۰۰ نفری، خاطرنشان کرد: این مهم نشان می‌دهد کار بسیار بزرگی در منطقه اقلید در حال اجرا است.

اجرای پروژه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد/ با وجود چادرملو هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه طرح نیست/ اهتمام مدیران شرکت توسعه، اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی است

۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه

همچنین «مسلم صالحی» اظهار داشت: واحد احیا مستقیم فولاد اقلید پارس یکی از ۴۸ ابر پروژه کشور است که مجوز فعالیت گرفته و به‌زودی کلنگ زنی می‌شود.

وی بیان‌داشت: با اینکه مجوز این پروژه در سال ۸۹ صادرشده بود، اما در سال ۹۵ به دلایلی ابطال شد و در دولت سیزدهم با تلاش «فاطمی‌امین» وزیر صمت مجدد مجوز فعالیت گرفت.

صالحی خاطرنشان کرد: در این پروژه در فاز نخست سالیانه یک‌میلیون تن آهن اسفنجی تولید خواهد شد و در آینده پروژه‌های گندله‌سازی و فولادسازی آن نیز راه‌اندازی می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پروژه‌های بزرگ، همت بزرگ می‌خواهد و اگر غیرازاین نبود شاید ما امروز شاهد عقد قرارداد این پروژه نبودیم.

وی گفت: این پروژه نیازمند حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که در این راستا نیاز است تا سهامداران همراهی داشته باشند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مقررشده این پروژه طی ۲۴ ماه به بهره‌برداری برسد که با راه‌اندازی آن اقتصاد منطقه اقلید که ۹۰ درصد آن وابسته به کشاورزی است، متحول خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از پیمانکار اصلی پروژه درخواست می‌کنیم طبق برنامه قرارداد این پروژه، ظرف ۲۴ ماه، مدیریت شود؛ هرچند که عوامل متعددی بر این قضیه تأثیر می‌گذارند و ما سعی می‌کنیم عوامل را کنترل کنیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این پروژه بارقه‌ای از امید را در دل مردم فارس به‌خصوص شهرستان اقلید ایجاد می‌کند.

اجرای پروژه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد/ با وجود چادرملو هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه طرح نیست/ اهتمام مدیران شرکت توسعه، اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی است

فولاد اقلید در ۳۰ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

در پایان بابک اشجع مدیرعامل شرکت ایریتک در این مراسم با اشاره به ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، اظهار کرد: تعهدی که ما داریم ساخت ۳ پلنت یک‌میلیون و صد هزار تنی است. پلنت‌های ما یک‌میلیون تنی است و درصورتی‌که شرایط جانبی برای تولید فراهم باشد دستیابی ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تنی نیز قابل‌دسترس است.

وی گفت: زمان‌بندی تحویل پروژه برای تحویل قرارداد ۳۶ ماهه بوده که شامل ۳۳ ماه احداث و سه ماه هم راه‌اندازی است. البته ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در اقلید حضور یافتیم، ولی از عقد قرارداد این زمان‌بندی آغاز می‌شود. البته امیدواریم شش ماه زمان اجرای پروژه را کاهش دهیم و درمجموع این کار ۳ ماهه انجام دهیم تا به خروجی آهن اسفنجی برسیم.

مدیرعامل شرکت ایریتک افزود: ما در کشور مشکل سنگ‌آهن در کشور داریم و راه‌حل ساده‌اش این است که از کشور‌های دیگر آن را خریداری کنیم. البته منابعی در کشور وجود دارد که می‌توانیم فعلاً آن را نگه‌داریم. قرارداد ۷۰۰ میلیون تنی واردات سنگ با سنگال به‌زودی بسته می‌شود و این در حالی است که چین ۱۲ قرارداد خرید سنگ‌آهن از موریتانی را به میزان ۱۲ میلیارد تن بسته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته در موضوع سنگ غفلت کرده‌ایم و باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم و با استفاده از پلنت‌های موجود بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

اجرای پروژه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد/ با وجود چادرملو هیچ مشکلی در تأمین مواد اولیه طرح نیست/ اهتمام مدیران شرکت توسعه، اجرای طرح با کمترین آلایندگی زیست‌محیطی است

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده