تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۶۳۵۹۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
ایری در تشریح نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با اتاق بازرگانی؛

ورود بخش خصوصی گره گشای ۹۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام/ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی حلقه مغفول مانده در اجرای قانون جهش تولید مسکن

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نشست مشترک کمیسیون متبوع خود با اعضای اتاق بازرگانی را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، عبدالجلال ایری؛ در تشریح نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: این جلسه با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و اعضای کمیته حمل و نقل این مجموعه اتاق بازرگانی برگزار شد. در ابتدای جلسه رئیس اتاق بازرگانی گزارشی در خصوص ساختار حمل و نقل کشور و شیوه‌های ورود بخش خصوصی به این حوزه ارائه کرده و همچنین گلایه‌هایی از بی توجهی دولت به استفاده از توان و ظرفیت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در حوزه حمل و نقلی کشور مطرح کرده و از مجلس خواست این بسترسازی را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در ادامه جلسه محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت اتاق بازرگانی با وجود ۱۸ کمیسیون فعال ارائه و در خصوص نبود ارتباط منطقی میان سازمان نظام مهندسی با اتاق بازرگانی و عملکرد این سازمان انتقاداتی مطرح و نسبت به عدم تدوین آیین نامه اجرایی ماده ٢٩ قانون نظام مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی ابراز گلایه کرد.

ایری عنوان کرد: جامعه مشاورین اتاق بازرگانی نیز پیشنهاداتی را مطرح کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به تصویب لایحه مشارکت عمومی و خصوصی اشاره کرد که بستر مناسبی جهت ورود اتاق بازرگانی و مجموعه بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی است. در ادامه موضوعاتی پیرامون اجرای قانون جهش تولید مسکن بیان شد و اعضای اتاق معتقد بودند در این حوزه به میزان کافی به ظرفیت بخش خصوصی توجه نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ و وجود بیش از ۹۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در سطح کشور پیشنهاداتی مطرح شد که اگر قرار بر اجرا و اتمام پروژه‌های عمرانی است نیازمند ورود بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت این حوزه هستیم. همچنین گلایه‌ای در خصوص نبود ساختار نظام فنی و اجرایی یکپارچه در کشور برای بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: در این جلسه مشکلاتی در خصوص کمبود لوکوموتیو و واگن در حوزه حمل و نقل ریلی و همچین لزوم توسعه خطوط ریلی کشور و جلوگیری از وارادات لوکوموتیو بیان شد؛ در ادامه جلسه در خصوص ساختار و موقعیت جغرافیایی کشورمان به لحاظ بازرگانی تبادل نظر‌هایی صورت گرفت با توجه به اینکه از ۸ مسیر و گذر گاه موجود در کشور تنها ۴ مسیر فعال است، باید بیش از گذشته به اهمیت وجود این گذرگاه‌ها توجه کرده و به دنبال فعال کردن سایر مسیر‌ها باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حوزه مدیریت جهانی حرف جدیدی داریم، ولی به میزان کافی از ظرفیت و سرمایه بخش خصوصی در اقتصاد کشور استفاده نکردیم. بی تردید توسعه نیازمند سرمایه است، در دسترس‌ترین سرمایه، استفاده از بخش خصوصی است که متاسفانه ارتباط منطقی جهت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به دلیل نبود بستر مناسب در اجرای پروژه‌های عمرانی از ظرفیت بخش خصوصی بهره کافی برده نشده است، ما باید زیرساخت‌های خودمان را اصلاح کنیم و در این مسیر باید سرعتمان را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده