تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۸۸۷۱۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
شتاب بیشتر روند اجرایی در ۲ سال اخیر؛

مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد وضعیت طرح‌های عمرانی این استان را تشریح کرد

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت طرح‌های عمرانی این استان، از وضعیت مطلوب پیشرفت این طرح‌ها خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «کریم روزبهان» مدیرکل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن بیان مطلب فوق گفت: ۶ طرح مهم استان شامل پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهدشت، صنایع پلیمر گچساران، کارخانه قند یاسوج، کارخانه هربی فارمد (گیاهان دارویی) و بیواتانول باشت، جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی گچساران ۹۴ درصد، کارخانه هربی فارمد (گیاهان دارویی) حدود ۹۰ درصد، کارخانه قند یاسوج افزون بر ۸۰ درصد، پتروشیمی دهدشت ۴۳ درصد، صنایع پلیمر گچساران ۳۷ درصد، بیواتانول باشت ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها متناسب با تامین اعتبار‌های صورت گرفته، عمدتا مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیرکل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: میزان کل سرمایه‌گذاری پتروشیمی گچساران (ریالی و ارزی) ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۹۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی است که در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، به‌منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به‌عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی این کارخانه به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یادآور شد: عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به‌دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.

روزبهان در ادامه خاطرنشان کرد: کارخانه راکد قند یاسوج از مهم‌ترین مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به کهگیلویه و بویراحمد بوده که با برآورد ۳۰۰ میلیارد تومان پس از چندین سال در فرآیند عملیاتی و بازسازی قرار گرفته و امید است در سفر دوم ریاست جمهوری بخشی از آن افتتاح شود.

وی با تاکید بر اینکه در سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز تامین اعتبار برای پروژه‌های مهم استان از جمله فسفات چرام، آهک هیدراته کهگیلویه، تامین اعتبار مجدد برای بیواتانول باشت صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: تکمیل کارخانه بیواتانول باشت، از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد است، اما با وجود گذشتن یک سال از سفر هیات دولت به استان به دلایل مختلف روند اجرایی طرح به کندی در حال انجام است.

مدیرکل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای آن تصویب شده، اما اعتبار مورد نیاز آن به دلایل مشخص هنوز تخصیص نیافته است و این طرح در مجموع به هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد، گفت: با توجه به اینکه در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد ۲۱۷ طرح عمرانی با اعتبار سه هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان و ۶۶۵ میلیون دلار مصوب شد و همچنین با تلاش مسئولان متمم سفر رئیس جمهور هم به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است که روند تزریق اعتبار به طرح‌های عمرانی و اقتصادی در استان بهبود یافته است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده